Platt-TV

• Thread starter Thread starter Ozzi
  • Start date Start date

Ozzi

Guest
Vad ska man tänka på vi köp av en ny tv, storlek typ 40"???
Kan nada om tv apparater.:D

se till att du får minst hd-ready samt ett känt märke,
och kolla så att det finns hdmi-utgång,
e man inte så kräsen så kan man nog hitta en hyffsad 40-42tum för ca 7-9 tusen

se till att du får minst hd-ready samt ett känt märke,
och kolla så att det finns hdmi-utgång,
e man inte så kräsen så kan man nog hitta en hyffsad 40-42tum för ca 7-9 tusen

Hittade en Sony på ElG. som jag blev intr. av kostar 7800:- tyckte det verkade hyffsat. 40"

Du ska framförallt tänka på att köpa en riktigt stooor TV, sådär stor så du måste vrida på huvudet för att lixom se hela bilden......

Tänk på att kontrasten ska vara så hög som möjligt då gör stor skillnad i bildkvalite i mörka filmer tv ect, för då får den ut fler nyanser av svart och det ser ite ut som en stor svart smet, den är nog det absolut viktigaste.

Om du har planer på att koppla in datorn till TVn så bör du ha en TV med märkningen "Full HD" (1920x1080p upplösning) Tänk på att HD Ready TVn kan ochså klara 1080P men bilden kan uppfattas som smetig o oklar. Annars duger det med HD ready. Minst 2 HDMI utgångar men det är nog ganska standard, då du troligtvis kommer vilja köpa till Xbox ps3 BR-spelare ect när du väl kan nyttja HD.

Rent Generellt brukar en plasma i samma prisklass som en LCD ge dig bättre bild. Men plasman har generellt kortare livsläng än LCD och kan om du har otur bränna in bilder i skärmen.

Vad gäller märken så kör på SONY eller Samsung då de kör med egna komponenter o köper inte in andras.

Tänk på att kontrasten ska vara så hög som möjligt då gör stor skillnad i bildkvalite i mörka filmer tv ect, för då får den ut fler nyanser av svart och det ser ite ut som en stor svart smet, den är nog det absolut viktigaste.

Om du har planer på att koppla in datorn till TVn så bör du ha en TV med märkningen "Full HD" (1920x1080p upplösning) Tänk på att HD Ready TVn kan ochså klara 1080P men bilden kan uppfattas som smetig o oklar. Annars duger det med HD ready. Minst 2 HDMI utgångar men det är nog ganska standard, då du troligtvis kommer vilja köpa till Xbox ps3 BR-spelare ect när du väl kan nyttja HD.

Rent Generellt brukar en plasma i samma prisklass som en LCD ge dig bättre bild. Men plasman har generellt kortare livsläng än LCD och kan om du har otur bränna in bilder i skärmen.

Vad gäller märken så kör på SONY eller Samsung då de kör med egna komponenter o köper inte in andras.

Kan ROLLER eller någon annan Moderator flytta denna tråd till den tråd som är länkad här ovanför !!

Vad gäller kontrasten så ska du skita i att titta på specifikationerna, då alla märken mäter kontrasten olika så ger det inget att titta på dom siffrorna

Ang. livslängden på plasma så har den kortare livsländ, men innan du ser den skillnaden så har du säkert hunnit byta TV 4ggr minst......

Även om LCD har tagit ett par kliv frammåt med svärta så är det svarta lite grått ändå + att det ofta lyser igenom på kanterna på det svarta. (som en data skärm).

Som vanligt kan jag rekomendera Panasonics Plasma PX80 (720p, men klarar 1080p mkt bra)för 7600kr. Någon bättre TV hittar du inte för dessa pengar. Det finns ett märke som är snäppet bättre & det är Pioneer, den kostar 19 500kr, och den mellan skillnaden bär inte upp den lilla bild förbättring Pioneer har.

Vill du ha en full HD så kan jag bara rekomendera Panasonic PZ80 & PZ85 för mellan 9800kr till 11 900kr.

Skulle du nu vilja ha en LCD, så håll dig för guds skull till Sony eller Sharp tycker jag i varjefall.

Tänk även på att högre upplösning inte betyder bättre bild. Tänk även på att en bra TV reas aldrig ut, den säljer sig själv.

Är du nu helt insnöad på Full HD så tänk då på att för att kunna se Full HD så är det dessa avstånd som gäller mellan TV skärm och ögonen.

50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m

42" samma som ovan

42" 1.60 - 2.30m
42" 2.30 - 3m
42" 3 - 4.5m

Läs detta inlägg, så har du lite grunder att gå på http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3259940&postcount=12 undrar du över nå, kasta iväg ett PM till mig

Uffe

Ja ja, det blev en Panasonic plasma 42" men det vette fan om jag är övertygad om bildens förträfflighet.
Kanske bommat nån inställning.

Ja ja, det blev en Panasonic plasma 42" men det vette fan om jag är övertygad om bildens förträfflighet.
Kanske bommat nån inställning.

Vad har du för bildkälla? Digital-TV, KabelTV?

Kör en DVD-film och välj BIO-läge och varm färgtemp och se om det blir bättre. :)

....dessutom behöver de någon vecka för att gå in sig...
Det uuplevde iaf jag med min panna-plasma...

Vad har du för bildkälla? Digital-TV, KabelTV?

Kör en DVD-film och välj BIO-läge och varm färgtemp och se om det blir bättre. :)

....dessutom behöver de någon vecka för att gå in sig...
Det uuplevde iaf jag med min panna-plasma...

Jag kör Viasat parabol, kollade på Simpson nyss det var rättså bra men på vanlig film tycker det finns mer att önska.

Som korvgubben skrev, kör med dessa inställningar för mest naturtrogen bild

Viewing mode: Cinema
Contrast: 2 clicks left
Brightness: 1 click left
Colour: 3 clicks right
Sharpness: 3 clicks left for HD, 1click left for SD
Colour balance: Warm
Colour management: Off
P-NR: Off

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen