Platt tv - hur få bra bild?

Exakt, och boxer är en tarvlig signal, endast ett par snäpp bättre än vanlig analog tv.

Deecati, är din LCD på över 40" ? En ok 32" Ser bättre ut än en bra 40"+ LCD.

Du verkar kunna den här marknaden rätt bra. Man borde dra förbi ditt jobb och snacka/kolla lite :)

Jag hittar inte den där Samsungen varken på Prisjakt.nu eller Inwarehouse. :confused:

Hehe.. Som du skrev nu tycker jag ändå en plasma skulle vara det rätta för dig. Att koppla laptopen och kika film är inga problem, nästan alla apparater idag har VGA eller DVI/HDMI ingångar = inga problem att koppla datorn till tv'n. Jag har inte ens en DVD till "min" LCD i det kombinerade sov/vardagsrumet.. kör allt via laptop.

Köper du en tv som har inbyggd box behövs bara en CA-modul förutsatt att mottagaren (digital) stöder den tekniken du har hemma. EX: DVB-T = Boxer, DVB-C = Comhem (bla). Ca-modulen är ett instickskort, liknande korten som man kan stoppa in i en laptop. Alltså ingen låda.

Saknar tv'n ovanstående mottagare skaffar man en externbox istället.

Kika lite på Samsung X96/96 (samma tv, bara listen längst ner som skiljer i utförande). Tycker den tv'n har ett visst övertag gällande svärta och kontrast mot motsvarande Panasonic PX70.

Läste precis att vissa av Panasonics VIERA-modeller är försedda med en port för SD-minneskort så man kan kolla på film från samma kort man har i kameran på TV:n. :tuttar

Framtiden är här, sen längesen!

Last edited:
Du verkar kunna den här marknaden rätt bra. Man borde dra förbi ditt jobb och snacka/kolla lite :)

Jag hittar inte den där Samsungen varken på Prisjakt.nu eller Inwarehouse. :confused:

Läste precis att vissa av Panasonics VIERA-modeller är försedda med en port för SD-minneskort så man kan kolla på film från samma kort man har i kameran på TV:n. :tuttar

Framtiden är här, sen längesen!

Vet inte om han kanske menar Samsung Q96 o Q97 modellerna.

Jag böt ut min gamla 32" crt förra veckan mot en 42" plasma (Q97:an)
Kör på comhem direkt från antennuttaget och jag märker ingen försämring i bilden iaf.
Enda jag stört mig lite lite på är ett par långbollar i fotboll där fotbollen har släpat efter lite, hockeyn jag tittat på hittills har bara varit långsam allsvensk så där har tvn hängt med bra, likaså funkar det skitbra att spela spel.

Det var alltså några av de orosmomenten jag hade när ja skulle köpa ny TV att den inte skulle hänga med när de gick snabbt, mkt därför jag valde plasma.

Sen ser jag inte ett dugg skillnad i svärta o bilden i allmänt på denna mot CRTn så jag e nöjd.

Ah just, koppla in laptopen i ett naffs igår me o de såg finfint ut..
Går väl inte ha lika hög upplösning på plasman mot om de hade varit en lcd.
Men ska man sitta o surfa lite i soffan på TVn vill man inte ha för hög upplösning, då ser man inget ändå.
O filmerna man tankar hem te datorn e väl inte alltid bästa kvalite på heller..

Helt rätt, Q96/Q97 skulle det vara. :rodnar

Panasonic med SD-slot borde väl vara PX700 ? Kostar aningen mer än vanliga PX70, du får bättre högtalare (marginellt) samt SD-slott.. värt prisskillnaden? :va

På jobbet har vi inte så mkt att visa, mkt roligare att gå till strörre kedjor o kika (Mediamarkt) då dem har större utbud. Prismässigt är dem dock inte billigare.. :)

AndreasNo.. har dem tvn op jobbet, imponerade som fasen på mig när jag kopplade in den. Föregångaren Q7HDX var riktigt kass, färgena blödde, såg ut som om det var composite-signal när man körde DVD m HDMI.. DigitalTV (boxer).. :zpy

Skiljer en del mellan DVD o DVD också. Fast and The Furios Tokyo Drift med en Samsung HD860 mot 870 var en jäkla skillnad i kontrast, trots samma kabel och film. Mkt mer intensivt och "häftigt" med 870. "Häftigt" den filmen har starka färger och ska inte se blek ut.

En plasma har ingen responstid liksom en CRT. Det ev släp som kan uppkomma är tv'ns bildförbättrande funktioner som inte alltid hänger med. Ju sämre signal och snabbare rörelser ju större är risken att man kan upptäcka ev släp. Du kommer märka stor skillnad med en digitalbox, kostar lika mkt om nu inte din tv ingår i hyran. Teckna digitaltv medium oh säg upp det analoga. Ingen prisskillnad men en större skillnad i bild. :D

Andreas, hittade förut en sida där man kunde tanka hem HD-upplöst film, mestadels var det serier. Men desperate housewifes, Las Vegas, CSI etc i HD är inte fy skam! Låg på ca 1gb/avsnitt istället för ca 300mb som det brukar vara.

Last edited:
NI som talar er varma för plasma glömmer nämna den allvarligaste bristen, som iaf inte jag kan leva med
Det är ekoeffekter.
D.v.s dubbelbild, och skuggor bakom rätlinjiga objekt.
Ff.a lodräta.
Ses bäst på svarta objekt med vit bakgrund.
Ser förfärligt ut och ingen plasma jag kollat på har saknat dessa (för mig) helt oacceptabla felen.
För när man väl börjat se dessa ekon så sitter man nästan bara och kollar på det. Mkt irriterande. Och tyvärr den mänskliga naturen: Leta fel.
Kan man leva med dessa fel är väl allt ok, men summan av kardemumman verkar vara att oavsett vilken teknik man väljer så får man en påse fel med sig.
Gäller bara att välja VILKA fel man kan leva med.

Finns det LCD-apparater som inte lider av eftersläpningar? Isf hur snabba ska dom vara? Vad ska man kolla efter?

Jag e fett mer inne på en LCD än en plasma faktiskt. LCD reflekterar väl inte lampor eller andra ljuskällor heller?

Finns det LCD-apparater som inte lider av eftersläpningar? Isf hur snabba ska dom vara? Vad ska man kolla efter?

Jag e fett mer inne på en LCD än en plasma faktiskt. LCD reflekterar väl inte lampor eller andra ljuskällor heller?

KOmmer inte ihåg om min har 4 eller 6 mS i reaktionstid, men den är verkligen bra. (En Samsung)

Det som egentligen stör, och kan anses ge dålig bild är just dålig antennsignal - nåt man inte kan skydda sig mot oavsett man har plasma eller LCD.
Det är nämligen enorm skillnad i bildlvalite´mellan olika kanaler i vårt nät hemma.

Huruvida det sker reflexer eller inte har jag inte tänkt på, men har iaf inte reagerat på det = det verkar inte vara ett problem, i vart fall inte på LCD.
Min gamla CRT var hopplös i det fallet.

Sedan ska väl en platt-TV "spelas in" bra många timmar också?

NI som talar er varma för plasma glömmer nämna den allvarligaste bristen, som iaf inte jag kan leva med
Det är ekoeffekter.
Om du tänker på samma sak som jag gör när du skriver ekoeffekter så beror dessa på glaset. Kolla plasmor som saknar frontglas och effekten är borta.
Hade själv en Panasonic hemma för något år sedan med glas och upplevde bilden precis som du skriver. Nu har jag en Pioneer och bilden är perfekt.

För att återknyta till trådstartaren så är full-HD (1920 x 1080) sällan en bra lösning för vanligt TV-tittande (PAL-signalen som vi tar emot är 720 x 576, inte 768 x 576 som någon skrev tidigare) då skärmen måste dra ut bilden och räkna fram linjer som inte fanns i originalsignalen. Det skapar oftast fel och störningar i bilden blir bara värre.

Ska man enbart se på vanlig TV och DVD räcker en 1024 x 768 skärm utmärkt.
Ska man se på HDTV, Blu-Ray och/eller HD-DVD så är en 1920 x 1080 skärm rätt val.

Sen ska man även tänka på att ju mindre skärm man har ju mindre roll spelar upplösningen.

Om någon är på väg att köpa TV och vill ha full-HD kan det vara intressant att veta att Panasonic släpper sin PZ70/700 serie i dagarna som består av plasmor med full-HD från 42 tum och uppåt (tror den största var 58 tum). Ingen annan plasmatillverkare mig veterligen har lyckats få in så många pixlar i en 42-tummare.

Om någon är på väg att köpa TV och vill ha full-HD kan det vara intressant att veta att Panasonic släpper sin PZ70/700 serie i dagarna som består av plasmor med full-HD från 42 tum och uppåt (tror den största var 58 tum). Ingen annan plasmatillverkare mig veterligen har lyckats få in så många pixlar i en 42-tummare.

Vilken prisklass ligger dom i?

Exakt, och boxer är en tarvlig signal, endast ett par snäpp bättre än vanlig analog tv.

Att Boxer är piss i kvalitet ang. signal är numera konstaterat:)
Att det ska vara så jäkligt att få hyfsad bild för att titta på TV numera (teknikens framsteg....:gnissla )

Men:
- Testat olika boxar, ytterst marginell skillnad
- Rensat i sladddjunglen ang. störningar, ingen skillnad
- Fingrat på alla möjliga inställningar,
- Kollade efter att ha läst här, att det verkligen är kvalitetsskillnader beroende på kanal.

Tack Pips, Sandström mfl för inputten. Mycket nyttigt

TV'n skickas tillbaka, inga problem med "öppet köp" reglen på netonnet. Konklusionen är att kommer aldrig bli riktigt bra TV-tittande på denna platt-tv ifall man inte skaffa HD-signal, vilket inte blir aktuellt.

Nu till kärnfrågan, vilken ny ska man skaffa?
- TV tittandet är majoriteten (nån DVD - rulle nån gång per månad, that's it)
- Ingående signal från Boxer, alternativt skaffa TV abonnemang via telia. (är detta bättre signal kvalitet?)
- Blivit helt torsk på modell större, efter ha tittat på nuvarande, så runt 50 tum bör det vara.

Ska kika på LG's, Philips o Samsung. För att hamna på rimliga pengar o försöka slippa vidare strul är jag nu inne på plasma. Full HD är inte nödvändigt, eftersom det ändå skulle knappt utnyttjas (har jag märkt:D ).

Så, vad kan rekommenderas?

Helt rätt, Q96/Q97 skulle det vara. :rodnar

Panasonic med SD-slot borde väl vara PX700 ? Kostar aningen mer än vanliga PX70, du får bättre högtalare (marginellt) samt SD-slott.. värt prisskillnaden? :va

På jobbet har vi inte så mkt att visa, mkt roligare att gå till strörre kedjor o kika (Mediamarkt) då dem har större utbud. Prismässigt är dem dock inte billigare.. :)

AndreasNo.. har dem tvn op jobbet, imponerade som fasen på mig när jag kopplade in den. Föregångaren Q7HDX var riktigt kass, färgena blödde, såg ut som om det var composite-signal när man körde DVD m HDMI.. DigitalTV (boxer).. :zpy

Skiljer en del mellan DVD o DVD också. Fast and The Furios Tokyo Drift med en Samsung HD860 mot 870 var en jäkla skillnad i kontrast, trots samma kabel och film. Mkt mer intensivt och "häftigt" med 870. "Häftigt" den filmen har starka färger och ska inte se blek ut.

En plasma har ingen responstid liksom en CRT. Det ev släp som kan uppkomma är tv'ns bildförbättrande funktioner som inte alltid hänger med. Ju sämre signal och snabbare rörelser ju större är risken att man kan upptäcka ev släp. Du kommer märka stor skillnad med en digitalbox, kostar lika mkt om nu inte din tv ingår i hyran. Teckna digitaltv medium oh säg upp det analoga. Ingen prisskillnad men en större skillnad i bild. :D

Andreas, hittade förut en sida där man kunde tanka hem HD-upplöst film, mestadels var det serier. Men desperate housewifes, Las Vegas, CSI etc i HD är inte fy skam! Låg på ca 1gb/avsnitt istället för ca 300mb som det brukar vara.

Ja precis som du säger så e de bildförbättringsgrejjerna som får bilden att släpa lite så de va inga problem att fixa till, men ja hade lite dålig koll på de tidigare så va lite orolig för det.

Jag har comhems grundutbud inbakat i hyran..
Funderat på att fixa digital...hmm.. man kanske ska gö de...
Ska sätta mig o kolla va de kostar.. men ja ska flytta härifrån snart hade ja tänkte mig så vill inte binda upp mig på någe skit ifall de inte finns comhem på nästa ställe.

Jaja.. måste köpa mig ny kabel te dvdn så ja slipper scarten iaf..

Hur rekomenderar du att ja ska "spela" in min plasma.. o på vilket sätt gör de skillnad osv?

Du har ju HDMI på din tv, så ngt annat vore väl dumt. Om nu din DVD sakanr HDMI borde den iaf ha Component.

Skillnaden mellan ex Scart - HDMI är bättre färger, bättre kontraster. Ljudmässigt ska det vara skillnad, men där har tv för dåliga högtalare för att det ska märkas.

Du har ju HDMI på din tv, så ngt annat vore väl dumt. Om nu din DVD sakanr HDMI borde den iaf ha Component.

Skillnaden mellan ex Scart - HDMI är bättre färger, bättre kontraster. Ljudmässigt ska det vara skillnad, men där har tv för dåliga högtalare för att det ska märkas.

Har inte köpt mig nån hdmi dvd än så de får bli komponent...

Kabel köper du billigt hos ex Kjell o CO, ska tydligen ha bra kablar. De flesta kedjorna kör med HAMA = dyrt.

jag kan ev fixa bra priser på märkesgrejjer i butik...eller halva priser utan garantier på annat håll, du kan ju pm'a om det är ngn spec modell du kikat på :tummenupp

/mike

Annars finns det ett service-ställe i Årsta som bla säljer reparerade Samsung.

(Kunden får sin tv utbytt - tv skickas till service för att sedan säljas av verkstaden). Full garanti.

EX: Samsung 42" Q7 kostade förra året en 15000-16000 i butik, billigast på nätet ca 12000kr, dem sålde för 10k. ;)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra