Platt tv - hur få bra bild?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Har en fråga till er allvetande inom den här förbannade tv-djunglen.

Införskaffade Platt tv från netonnet med följande spec:

Andersson Y470 FHD Digital
- 47 tums LCD-TV
- Full HD upplösning 1920x1080
- 3D Panorma-ljud
- Inbyggd digital-TV-mottagare

Funkar kanon med dvd etc. Men det ska ju funka även som en TV, eller, inte bara som skärm.
Hur fanken får man till en bra bild med tv tittande. Har boxerabonnemang, vanligt marksänt.

Har googlat, men inte hittat svar (fått upp bara "perfekta bilden" genom dvd, blue ray eller annat trams, hittar inget ang. det här med antennsignal). Vill ju veta vad lösningen med tv signalen

Så vad är lösningen?
1. Någon form av Tuner/förstärkare av antennsignalen för att förbättra bilden(finns detta?)
2. Annan box, eller nån mirakelmaskin emellan antenn o TV?
3. Annat abonnemang som skulle ge bättre sändningskvalitet (satellit uteslutet,) men hur är det med bredbandsändingar al'a telia?
4. Olösbart och lämna tillbaka skiten?

Nån annan lösning?
Hoppas någon här kan ge lite input i denna djungel.

Last edited:
Lite Off-topic men ändå inte... Men är det bara jag som upplever att när man har riktigt bra mottagning (analogt) så är bilden mycket bättre än marksänd digitaltv?

Med en bättre TV så märks bristerna mycket mer. Jag bytte till digital-TV från analog mest för att bilden blev något bättre, dock är fortfarande DVD/HD m m mycket bättre. Inte f-n vill jag ha tillbaka CRT:n för det.

Alltså bristen ligger nog inte i tvsignaler o.s.v. utan snarare i TV:n. Grejen är det att LCD tekniken suger på att visa olika upplösningar, utan hanterar bara en eller två riktigt bra (Oftast 720P och 1080P på en HD-TV). Grejen är det att den vanliga signalen är i upplösningen 576i(768x576). Den lägre upplösningen gör att bilden ser dålig ut på en HD-TV speciellt en stor sådan. En annan grej är att det står ett i efter siffrorna. I står för Interlaced vilket innebär att bilden och signalen är sammanflätad, detta gör att bara varannan bildpunkt visas på varje bildruta och bilden måste då sammanflätas för att det ska se nått sånär bra ut, och detta lämpar sig därför ganska dåligt till rörliga bilder egentligen. Det som gör att bilden från samma signal kan bli mycket bättre på en vanlig bildrörsburk är att CRT skärmar är mycket bättre på att hantera olika upplösningar och att CRT skärmar också brukar ha bättre kontrast (Starkare skillnad mellan färger, vilket får bilden att framstå som skarpare plus att den inte blir lika suddig som en LCD har tendens till att bli)

Det egentligen ända bra sättet att få bra bild på en HD skärm är att skaffa HD-TV abonemang, då får du sändningar i 720P vilket ger ungefär 5 gånger bättre bild än vad 576i ger. I övrigt är det bara att vänta, majoriteten har fortfarande CRT skärm så intressen för HD sända tv-kanaler är inte tillräckligt stort än. Dom som köper HD skärmar brukar trots allt köpa dom för att se på film och spela spel.

Edit: Dessutom så ska du ha en så stor skärm på MINST 3 meters avstånd, annars blir bilden ännu tråkigare.

Last edited:
ÄR det inte lite att bita sig själv i foten om man köper en billig xxxx tv som dessutom är FullHD och sen hoppas på bra bild när källan är så passdålig som BOXER är.

Generellt, ska du ha en STOR tv (<37") och se mestadels på TV, köp Plasma. Ska du ha en stor tv och lira tv-spel köp en LCD.

Köper man en stor och dålig LCD för att titta på tv har man nog inte riktigt läst på utan bara gått efter: FullHD, stor, billig... Förlåt, men så är det.

Istället för att betala XXXX för din tv och pissbild kunde du ist ha köpt en 5" mindre Plasma för samma pengar och fått otroligt mkt bättre bild för samma pengar.

Sen spelar även källan som du märkt roll: Boxer har hög-komprimering på sina kanaler = dålig bild. Jämför 5:an (eller 6:an) mot ex 1:an.. viss skillnad.

Bildkvalitet:
Canal Digital
Viasat
ComHem
Boxer

Last edited:
Du byter den mot en plasma, finns ingen ide o köpa lcd om man inte använder den som datorskärm enligt mig.

ÄR det inte lite att bita sig själv i foten om man köper en billig xxxx tv som dessutom är FullHD och sen hoppas på bra bild när källan är så passdålig som BOXER är.

Generellt, ska du ha en STOR tv (<37") och se mestadels på TV, köp Plasma. Ska du ha en stor tv och lira tv-spel köp en LCD.

Köper man en stor och dålig LCD för att titta på tv har man nog inte riktigt läst på utan bara gått efter: FullHD, stor, billig... Förlåt, men så är det.

Istället för att betala XXXX för din tv och pissbild kunde du ist ha köpt en 5" mindre Plasma för samma pengar och fått otroligt mkt bättre bild för samma pengar.

Sen spelar även källan som du märkt roll: Boxer har hög-komprimering på sina kanaler = dålig bild. Jämför 5:an (eller 6:an) mot ex 1:an.. viss skillnad.

Bildkvalitet:
Canal Digital
Viasat
ComHem
Boxer

Är piss insatt, inte ett skit påläst (som du har märkt), därför mina frågor.
(är väl som majoriteten, gå på full hd tec som du säger)
Boxer även sämst på skalan då, fy fan.

Blir att titta på plasma alternativ.

Testa att koppla in en extern box först och främst, det är ju inte säkert att det blir bra bild bara för att den är inbyggd.
Sen är det bara att inse att Boxer ger pissbild oavsett box. Jag har massvis med olika boxar (boxer) och det är väldigt varierande kvalitet på bild. Den bästa är en Sagem men då matar den även ut komponentsignal vilket gör stor skillnad mot sedvanliga boxar. Sen har jag en Nokia som ger nästan lika bra bild men där ljudet är piss istället.
Inget fel på LCD om du ska kolla på tv, det ger inte bättre bild bara för att du har en plasma. Jag har både LCD och plasma och det enda LCD'n saknar mot plasman är svärtan men jag använder den ändå bara till vanligt tv-tittande och då kvittar det.
Tillägg: Du får inte bättre bild bara för att du köper en FullHD-tv till ditt boxer-abonnemang. Boxer skickar inte något högupplöst så där har du ingen användning av det.

Jag har både LCD och plasma och det enda LCD'n saknar mot plasman är svärtan men jag använder den ändå bara till vanligt tv-tittande och då kvittar det.

Tycker inte fotboll o sånt blir bra på lcd.
Vet många som tycker lika (folk som kränger tv's i jobbet).

Dock kanske det är lite placebo effekt inblandat efter hört såkallade "Kunniga" säga det.

Last edited:
Ja köpte en TV...
Jag kopplade in TVn...
Bilden var inte sämre än min gamla TV iaf...
Ja, jag blev väl nöjd?...
Hade jag blivit missnöjd med nån annan TV?...
Ingen aning...

Tycker inte fotboll o sånt blir bra på lcd.
Vet många som tycker lika (folk som kränger tv's i jobbet).

Dock kanske det är lite placebo effekt inblandat efter hört såkallade "Kunniga" säga det.

Fotboll är helt ok på lcd'n, hockey däremot blir alldeles för smetigt. Men det funkar för mig, för fotboll kollar jag bara på när det är stormatcher på G och då gör jag det på projektorn och där gör det sig bäst.
För några år sedan skulle jag köpa ditt resonemang angående plasma VS lcd, men inte i dagsläget när tekniken har gått så långt.

Det kanske inte beror på kablar/leverantör...

Finns det elektroniska prylar i närheten av antennsladden till tv'n? Finns det andra elektroniska prylar i närheten av din skärm?

Om så är fallet, avlägsna alla övriga elektroniska prylar från antennsladden + skärmen. För mig va fallet som så, att jag hade dragit antennsladden bakom min sub till hemmabion, och jag hade inget som skärmade av skärmen rån dvd'n. Plattskärmar är känsligt för störningar,,,

Det kan räcka med att du har en för lång antennsladd som du rullat ihop för att gömma under soffan eller whatever.

Så, innan du spekulerar vidare. Stäng av skärmen, å plocka bort allt som kan störa bilden, sätt på å se ifall du ser någon skillnad.

Exempel på saker som stör bilder, eller som har stort inflytande över bilden, kan vara: högtalare, sub, för lång antennsladd - eller att du rullat ihop den, ingen avskärmning mellan skärm-dvd spelare, dra antennsladden för sig själv, dvs låt den inte löpa i samma linje som en elkabel till tv eller dvd. Antennsladden ska ligga för sig själv, med minst en halvmeter frizon.

Se även över vad det är för sladdar du använder! ...min skärm va kass till jag bytte till guldplätterade kontakter, å väl isolerade. Köper man en fin skärm, så är det jävligt synd att använda scartsladd mm, då har man slängt pengarna i sjön!

Är piss insatt, inte ett skit påläst (som du har märkt), därför mina frågor.
(är väl som majoriteten, gå på full hd tec som du säger)
Boxer även sämst på skalan då, fy fan.

Blir att titta på plasma alternativ.

Kände igår att det blev lite väl "hårt" skrivet, skyller på dåligt humör efter en dag på jobbet. =)

Badger, tips till nästa gång är ju att du slänger ut en fråga på forumet innan du köper. :tummenupp

Har inte netonnet ngt med 14 dagars öppetköp? Har du kvar kartongen? Kan ju isf kanske vara en idé att skicka tillbaka tvn och byta mot ngt annat. Isf ingen skada skedd. :)

DeeCati det är skillnad på den vanliga digitaltv bilden mellan LCD och Plasma. Är knappast bara kontrasten och svärtan som skiljer. Tittar men generellt på boxer och jämför div olika apparater så är det generella för:

LCD: Utsmetad bild, pixlig runt loggor, digitalbild.
Plasma: Fortf utsmetad bild, men inte i samma utsträckning, ansikten mfl har fler färger och ser naturligare ut. Ingen pixlig bild, men på billiga plasmor kan färgen ist smetas ut till stora "fält".

Sen är det lite taskigt att jämföra en 42" Plasma med en 32" LCD, där ÄR bilden ganska lik, precis som du säger är det i princip "bara" svärta + kontrast som skiljer. Men tittar du på större LCD <40" kommer det se värrre ut.

Mvh

Plasma: Fortf utsmetad bild, men inte i samma utsträckning, ansikten mfl har fler färger och ser naturligare ut. Ingen pixlig bild, men på billiga plasmor kan färgen ist smetas ut till stora "fält".

Sen är det lite taskigt att jämföra en 42" Plasma med en 32" LCD, där ÄR bilden ganska lik, precis som du säger är det i princip "bara" svärta + kontrast som skiljer. Men tittar du på större LCD <40" kommer det se värrre ut.

Mvh

Du verkar insatt. Vad tror du om Sonys KDL-46D3000?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168702

Har inte tittat på den tv'n, har försökt få chefen att ta in den.

Har du Comhem? Just den modellen har ju box för comhem inbyggd. På jobbet har vi just nu ngn annan ny modell av Sony, 32" kostar 10995. Den har riktigt fin bild! Tidigare SONY har iaf enl mig lidit av en pixlig bild, men på de nya modellerna verkar det som om det har försvunnit (har vart för mkt skärpa).

I sommras hade vi en Philips 32PFL7572D som hade den överlägset bästa digitalbild som jag sett på LCD. Piskade Samsung M87 med hästlängder.

Vad jobbar du med?

Jaoe jag har comhem fakttiskt. Vad innebär det rent konkret? Är det att man får 1'an, 2'an, 4'an mfl digitalt då, dvs bättre bild.

/ 0 koll, men intresserad.

Har inte tittat på den tv'n, har försökt få chefen att ta in den.

Har du Comhem? Just den modellen har ju box för comhem inbyggd. På jobbet har vi just nu ngn annan ny modell av Sony, 32" kostar 10995. Den har riktigt fin bild! Tidigare SONY har iaf enl mig lidit av en pixlig bild, men på de nya modellerna verkar det som om det har försvunnit (har vart för mkt skärpa).

I sommras hade vi en Philips 32PFL7572D som hade den överlägset bästa digitalbild som jag sett på LCD. Piskade Samsung M87 med hästlängder.

Okey.

Med Comhem har du idag ett ANALOGT grundutbud. 1-6an, Eurosport, Discovery Mix, Hallmark och lite annat. Bilden på en traditionell CRT-tv är helt ok!

Skaffar du en platt-tv måste du ha digitaltv för att bilden ska vara uthärdlig. Alternativen hittils har varit att man tecknar ett abbonemang, ex Medium och får då en digitalbox som kopplar till tv'n.

D3000 och de flesta nya Sony har idag en inbyggdbox för comhem, du slipper med andra ord den extra enheten bredvid tv'n. Dock, för att du ska få tillgång till dessa extra kanaler samt den bättre bilden måste du ha eller teckna ett digitaltv abb.. samt skaffa en CA-modul (kortläsare för kortet som bestämmer vilka kanaler du har).

Har jobbat deltid i 3år med att bla sälja tv-apparater. =) (deltid pga studerande).

Men samma fråga till dig (iom att du kikar på en 46"). Köper du tv för att i första handen kika på DVD och lira Xbox eller köper du för att titta på tv? Överväg vad du ska ha tv'n till. Kommer du fram till:

Kommer lira xbox i förstahand (PS3 går också bra) för att ngngång titta på tv eller dvd. Köp LCD

Kommer kika på tv och dvd i första hand för att när polaren kommer förbi lira lite krysslåda. Köp plasma..

Last edited:
Jag kommer att kolla en del på dvd-film. Och kika lite teve i veckorna. Troligtvis mest tv om man ser till titt-tiden. Jag har ingen kryss-box men däremot en laptop i vardagsrummet som kan vara smutt att koppla till teven om bilden är bra. Jag kollar på film direkt från laptoppen till teven också. Nästan omöjligt att navigera en laptop på en CRT.

Det känns som att LCD är teven för mig? Eller vad tror du?

Så man måste ha nån slags låda bredvid teven ändå? CA-modul?

TV-djungeln har aldrig någonsin varit så snårig som den är nu. :huvet

Okey.

Med Comhem har du idag ett ANALOGT grundutbud. 1-6an, Eurosport, Discovery Mix, Hallmark och lite annat. Bilden på en traditionell CRT-tv är helt ok!

Skaffar du en platt-tv måste du ha digitaltv för att bilden ska vara uthärdlig. Alternativen hittils har varit att man tecknar ett abbonemang, ex Medium och får då en digitalbox som kopplar till tv'n.

D3000 och de flesta nya Sony har idag en inbyggdbox för comhem, du slipper med andra ord den extra enheten bredvid tv'n. Dock, för att du ska få tillgång till dessa extra kanaler samt den bättre bilden måste du ha eller teckna ett digitaltv abb.. samt skaffa en CA-modul (kortläsare för kortet som bestämmer vilka kanaler du har).

Har jobbat deltid i 3år med att bla sälja tv-apparater. =) (deltid pga studerande).

Men samma fråga till dig (iom att du kikar på en 46"). Köper du tv för att i första handen kika på DVD och lira Xbox eller köper du för att titta på tv? Överväg vad du ska ha tv'n till. Kommer du fram till:

Kommer lira xbox i förstahand (PS3 går också bra) för att ngngång titta på tv eller dvd. Köp LCD

Kommer kika på tv och dvd i första hand för att när polaren kommer förbi lira lite krysslåda. Köp plasma..

Hehe.. Som du skrev nu tycker jag ändå en plasma skulle vara det rätta för dig. Att koppla laptopen och kika film är inga problem, nästan alla apparater idag har VGA eller DVI/HDMI ingångar = inga problem att koppla datorn till tv'n. Jag har inte ens en DVD till "min" LCD i det kombinerade sov/vardagsrumet.. kör allt via laptop.

Köper du en tv som har inbyggd box behövs bara en CA-modul förutsatt att mottagaren (digital) stöder den tekniken du har hemma. EX: DVB-T = Boxer, DVB-C = Comhem (bla). Ca-modulen är ett instickskort, liknande korten som man kan stoppa in i en laptop. Alltså ingen låda.

Saknar tv'n ovanstående mottagare skaffar man en externbox istället.

Kika lite på Samsung X96/96 (samma tv, bara listen längst ner som skiljer i utförande). Tycker den tv'n har ett visst övertag gällande svärta och kontrast mot motsvarande Panasonic PX70.

DeeCati det är skillnad på den vanliga digitaltv bilden mellan LCD och Plasma. Är knappast bara kontrasten och svärtan som skiljer. Tittar men generellt på boxer och jämför div olika apparater så är det generella för:

Mvh

Ok, jag håller inte med dig (förutom vid dålig signal) då jag grundar mitt på egna erfarenheter. 2st apparater, en lcd/en plasma, med samma upplösning etc ser jag ingen skillnad på bilden i det avseende du påtalar.
Däremot så kan jag påstå att en sämre signal syns "bättre" på en lcd då den är mycket elakare mot brister i bilden, vass som en del säger.
Badger behöver en bättre box tippar jag på, han bör pröva en som skickar ut komponentsignal.

Järnmicke, oftast så spelar det mindre roll med störande frekvenser när vi snackar boxer. Det är bild eller så är det ingen alls, inget mellanting. Sen om tv'n tar åt sig av störningarna är en annan femma, jag tvivlar dock på att det är problemet i detta fall.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph