Platsprotokoll

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
050127

Har för mig att de skall föras "löpande". Så har ej skett för dagens biltur. Det fattas en del saker och tänkte det kan bli en räddning i tinget. (eller inte)

Eftersom de kommer fylla i, i efterhand så kör jag upp den här för att få en "time stamp" på hur den såg ut innan de kompletterar.

Bilden är tagen i polisbilen i samband med lasermätningen. (Tummen t v är polisens tumme när han håller protokollet åt fotografen)

sagt o gjort

Last edited:
Vad fick de för hastighet på lasern då ? (den brukar de vara noga med att kalibrera, för det är många som frågar efter det)

TomK skrev:
Vad fick de för hastighet på lasern då ? (den brukar de vara noga med att kalibrera, för det är många som frågar efter det)

Enligt polisen, 138 på 110-sträcka.

Precis den skall vara validerad. Och det var den nog aldeles säkert. Problemet ligger nog mer på bokföringen tror jag.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Du kommer att gå fri :tummenupp

Det är bara att läsa i RPSFS.... vad som gäller för platsprotokoll och dokumentation.

Kan maila över det om du vill.

Jag läste FAP-arna igår men jag tror inte det är solklart alls faktiskt. Men du får gärna övertyga mig :)

UrbanTiger skrev:
Åklagaren sade ner ärendet i brist på bevis för mig i alla fall när jag blev skjuten i V-ås.
Det det handlar om är att dom ska utföra ett antal kontroller av lasern och sedan skriva in det i protokollet när protokollet upprättas eller precis när kontrollen görs.

Skrivs uppgifterna in senare är både protokoll och uppgifterna ogiltiga som bevis.

Tack för den infon :tummenupp

I FAP är det övertydligt att kontrollerna skall göras innan. (självklart ) Men dokumenteringsförfarandet verkar lite mer "öppet". Men om det redan finns liknande fall blir det ju lättare såklart.

Om du orkar, får du gärna PM-a namnet på tingsrätt eller annan info så ska jag försöka gräva fram lite material att ta med mig tills det blir dags för mig.

Vad är det poliserna måste ha med sig på plats vid hastighetsövervakning med laser?

1 Kalibrering av lasern
2 Platsprotokoll? (vad betyder det mer ingående?)

Sen är det väll någonting mer eller?

Lartes skrev:
Vad är det poliserna måste ha med sig på plats vid hastighetsövervakning med laser?

1 Kalibrering av lasern
2 Platsprotokoll? (vad betyder det mer ingående?)

Sen är det väll någonting mer eller?

"Validering" av lasern. Ingen kalibrering.

Det är helt enkelt ett protokoll som skall föras, enligt föreskrifter, över det som rör proceduren med mätningen. Allt innehåll hittar du i pdf-dokumenten på http://www.trafikjuristen.se

UrbanTiger skrev:
Om du frågar efter kalibrering av lasern så visar dom en liten klibba med ett datum. "Kröning" kallas det väl att dom klistrat dit det. Validering är nog det förfarandet att testa att det visar rätt.

Platsprotokollet ska dom upprätta innan dom börjar skjuta. Dom ska ha gjort ett antal kontroller vilka ska dokumenteras innan dom får mörja mäta. Annars är mätningen ogiltig, pungt.....

Regel 1. Fråga inte efter kalibreringen, dom blir bara irriterade.
Regel 2. Fråga alltid efter platsprotokollet. Dokumentera med kamera om du har med.
Är det inte komplett ifyllt ska du inte erkänna och han får skriva rapport på det hela. Påpeka att han ska skriva i anmälan att platsprotokollet inte är ifyllt med alla uppgifter.

Varför inte fråga om kalibrering?
Dom är väll skyldiga att ha med protokoll för det?

Vad är skillnaden på kalibrering & validering?
Vad ska jag fråga efter?

[eDit] Måste man veta hur protokollen ska vara ifyllda för att veta om det saknas nått? [eDit]

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret