Platser att övningsköra i Stockholm med markerade banor

SlipperyHamster

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2020
Ort
Vällingby
Hoj
2004 Yamaha FZ6-S
Här tillbringade jag några timmar för bromsövningar med sonen inför hans A-uppkörning. Gott om utrymme att komma upp i vilken hastighet du vill, och bra sikt åt båda håll om du som instruktör står mitt i raksträckan, om det skulle komma någon bil.

Se bra ut, dessutom ser det ut som det finns fina vägar runtom att åka på. Tack för tipset


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kossling

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2021
Hoj
2017, Kawasaki Z650
Tack för alla svaren!
Var och körde på Älvsjömässans parkering i det fina söndagsvädret och det var flera andra där också.

Fungerade bra och var väldigt uppskattat. Tack!
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Efter att ha fått tips om Älvsjömässans parkering och att det skulle finnas koner uppställda så åkte jag dit med sonen som övningskör nu. Fick veta att körskolor kan vara där och då är det självklart bara att hålla sig undan. Nu körde vi in på parkeringen och möttes av en gestikulerande körskolelärare som med hela sitt kroppsspråk signalerade att vi skulle försvinna på direkten. Stannade dock vid sidan och gick för att prata med honom och fråga om det var någon del av ytan som man inte använde, men fick snabbt veta att vi gjorde intrång och skulle förpassa oss därifrån illa kvickt. Maken till otrevlig jäkel har jag inte stött på på länge. Frågade hur länge dom räknade med att vara där, men den frågan var inte bra... Det visade sig vara så att Jarla Trafikskola arrenderar hela parkeringsplanen och om vi skulle köra där senare på kvällen så var det ett intrång och att likna vid att han springer in på vårt parkettgolv hemma med spikskor.... Vilket jäkla stolpskott!
Ingen vidare reklam då sonen redan innan pratat med Jarla Trafikskola för att ta några körlektioner hos dom. Nu blev det så att han bokade en annan körskola nästa dag. Med den attityden det här surkartet hade så går dom bort.
Jag respekterar att det må vara deras arrenderade körbana och att vi inte ska vara där och köra när dom är där. Men vad f-n gör det om vi skulle lägga några varv där när dom är klara? Och hur svårt kan det vara att visa lite vänligare attityd mot blivande hojåkare?
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Väcker denna gamla tråd.

Kan informera för de som inte vet.
Hellasgårdens parkering och Solvallas parkering är det skyltat med övningskörning förbud.

Det är bommat och skyltat förbud vid Brommas MC skola.

Bakom IKEA i Barkarby är det byggområde, där kommer man inte in längre.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Skulle vara intressant att se hur en juridisk process mot någon som rullar runt på en tom Hellas-parkering en torsdagskvällen i april faller ut. Dvs vad förbudet har för laglig grund, och hur det formellt kan beivras? Har vi någon jurist i tråden?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skulle vara intressant att se hur en juridisk process mot någon som rullar runt på en tom Hellas-parkering en torsdagskvällen i april faller ut. Dvs vad förbudet har för laglig grund, och hur det formellt kan beivras? Har vi någon jurist i tråden?
Ja, är alla fordon med övningskörningsskylt portade där, får man övningsköra till badet tex?

Jag har full förståelse för att dom inte vill att folk ska träna bromsning i 90 bland parkerade bilar och vimsande barnfamiljer, men att krypköra runt koner när man är ensam på plats kan väl knappast störa någon?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top