Plats- och kalibreringsprotokoll vid poliskontroll?

Det är väl bara att se till så att dom skickar platsprotokollet till dig.
Kalibreringsprotokollet har dom normalt sett inte med sig ut utan där får man nöja sig med att titta på klistermärket som talar om när den senast kalibrerades. Men det ska du också kunna få hemskickat en kopia på.

Finns både platsprotokoll och kalibreringsprotokoll så är det ju bara att erkänna och ta smällen.
Saknas platsprotokollet så är inte mätningen giltig och då ska du inte bli fälld. Då är det bara att neka.

Om allt är i sin ordning och man ändå tjafsar då anser jag att det är slöseri med resurser men saknas något så har ju inte mätningen skett enligt dom riktlinjer som rikspolisstyrelsen gett ut i frågan och då ska det ifrågasättas.

I beg to differ. Det där med pappersexercisen är ett sluttande plan. Säg den polisman (privat) som skulle ta en bot där det finns minsta fel. Jag anser att det är precis den sortens godtycke du försvarar som underminerar rättssäkerheten och lika illa, skadar det välbehövliga förtroendet för polisen hos allmänheten.

Jag tycker inte att pappersexercisen tillför ett dugg i form av rättsäkerhet, pappersexercisen är oerhört lätt att rätta upp i efterhand. Jag tycker att det bör finnas system som är så "efterhandsfix"säkra som möjligt där så lite byråkratiskt dravel som möjligt ska finnas, dels för att folk rent allmänt är ohederliga (eller snarare lata), och dels för att poliserna ska få tid att göra det de borde göra istället för att syssla med en massa pappersexercis helt i onödan.

I de flesta fall är man ju fullt medveten om ungefär hur fort man kört.

En gissning är väl att TS (du får rätta mig om jag har fel) åtminstone vet att han låg på mellan 70-80 km/h på 50-väg, och när polisen säger 76 km/h borde det väl inte vara så mycket att orda om egentligen? (vilket TS också faktiskt säger).

Visst, 3200 kr är ju en del, men som vanligt: "Man up and suck it in". :7peta

Ok om TS kört 55 km/h och blivit klockad på 85, men om man nu vet att man kört för fort och bara driver paragrafrytteri för att komma undan tycker jag personligen man beter sig som en tjerring :tuttar

Inget illa menat, bara min lite mer manliga syn på saken. :lol

Jag tycker inte att pappersexercisen tillför ett dugg i form av rättsäkerhet, pappersexercisen är oerhört lätt att rätta upp i efterhand. Jag tycker att det bör finnas system som är så "efterhandsfix"säkra som möjligt där så lite byråkratiskt dravel som möjligt ska finnas, dels för att folk rent allmänt är ohederliga (eller snarare lata), och dels för att poliserna ska få tid att göra det de borde göra istället för att syssla med en massa pappersexercis helt i onödan.

Vad jag kan se är vi överens, så länge det inte blir ett stasisamhälle. Grejerna ska vara iordning, förfarandet riktigt och det skall inte gå att manipulera i efterhand. Nu är det inte så och då är det rimligt att stå upp för sin rätt, även om man vet med sig att man kört en smula för fort. Skilda delar av totalen.

I de flesta fall är man ju fullt medveten om ungefär hur fort man kört.

En gissning är väl att TS (du får rätta mig om jag har fel) åtminstone vet att han låg på mellan 70-80 km/h på 50-väg, och när polisen säger 76 km/h borde det väl inte vara så mycket att orda om egentligen? (vilket TS också faktiskt säger).

Visst, 3200 kr är ju en del, men som vanligt: "Man up and suck it in". :7peta

Ok om TS kört 55 km/h och blivit klockad på 85, men om man nu vet att man kört för fort och bara driver paragrafrytteri för att komma undan tycker jag personligen man beter sig som en tjerring :tuttar

Inget illa menat, bara min lite mer manliga syn på saken. :lol

Så kan man ju i och för sig se det. Å andra sidan.

Polisen ska se till att vi som kör omkring håller oss till reglerna. Det är väl inte mer än rimligt att kräva att dom håller sig till dom regler som gäller vid hastighetskontroll om dom i samma kontroll ska bötfälla mig för att jag brutit mot hastighetsbestämmelserna.

Dom kontroller som dom ska göra och dokumentera syftar ju till att säkerställa att laserpistolen fungerar tillfredställande vid mättillfället.

Det är ju det som är grunden i rättssäkerheten. Och det är av samma anledning som det krävs bevis för att fälla någon för ett brott. Annars skulle ju polisen kunna låsa in valfri person med motiveringen att "vi känner oss ganska säkra på att han/hon är skyldig".

Så kan man ju i och för sig se det. Å andra sidan.

Polisen ska se till att vi som kör omkring håller oss till reglerna. Det är väl inte mer än rimligt att kräva att dom håller sig till dom regler som gäller vid hastighetskontroll om dom i samma kontroll ska bötfälla mig för att jag brutit mot hastighetsbestämmelserna.

Dom kontroller som dom ska göra och dokumentera syftar ju till att säkerställa att laserpistolen fungerar tillfredställande vid mättillfället.

Det är ju det som är grunden i rättssäkerheten. Och det är av samma anledning som det krävs bevis för att fälla någon för ett brott. Annars skulle ju polisen kunna låsa in valfri person med motiveringen att "vi känner oss ganska säkra på att han/hon är skyldig".

Om det är osäkert om man begått något brott - naturligtvis. Ifall man precis ligger på gränsen för indraget körkort - ja, då skulle jag också ta chansen. Men i fall som detta där TS vet att han kört för fort tycker jag man kan stå upp för vad man gjort istället för att bara förhala och slösa bort skattepengar.

Man är liksom inte oskyldig bara för att man inte dömts.

Om det är osäkert om man begått något brott - naturligtvis. Ifall man precis ligger på gränsen för indraget körkort - ja, då skulle jag också ta chansen. Men i fall som detta där TS vet att han kört för fort tycker jag man kan stå upp för vad man gjort istället för att bara förhala och slösa bort skattepengar.

Man är liksom inte oskyldig bara för att man inte dömts.

Jo. visst. Vet man med sig att man kört för fort så kommer man ju med största sannolikhet åka dit på det om man försöker dra det vidare.
Men det är ju inte fel att be att få se platsprotokollet.
Och eftersom TS inte fick se det så är det inte mer än rätt att han ber att dom skickar en kopia på det till honom.
Om det inte finns något platsprotokoll och han inte erkänner så är sannolikheten väldigt liten att det går vidare till rättegång utan det läggs ned i brist på bevis och då har det inte kostat särskilt mycket skattepengar.

Finns det regler för hur det ska gå till när polisen genomför en hastighetsmätning så ska dom följa dessa.
Om föreskrifterna är fel så ska dom ändras

Jo. visst. Vet man med sig att man kört för fort så kommer man ju med största sannolikhet åka dit på det om man försöker dra det vidare.
Men det är ju inte fel att be att få se platsprotokollet.
Och eftersom TS inte fick se det så är det inte mer än rätt att han ber att dom skickar en kopia på det till honom.
Om det inte finns något platsprotokoll och han inte erkänner så är sannolikheten väldigt liten att det går vidare till rättegång utan det läggs ned i brist på bevis och då har det inte kostat särskilt mycket skattepengar.

Finns det regler för hur det ska gå till när polisen genomför en hastighetsmätning så ska dom följa dessa.
Om föreskrifterna är fel så ska dom ändras

Administrationen kostar mer än du tror. Först polisen vid första tillfället, sen ska någon plocka ihop ett underlag för åklagaren att ta ställning till, åklagaren ska lägga tid att bedöma om det är värt att gå upp i tinget. Sen ska beslut skrivas ihop och delges och diarieföras. Går det upp i tingsrätten rullar ännu mer pengar.

Betänk även att det är gott om folk som håller på med sånt här så rullar det snart stora pengar. Mina kära landsmän verkar älska att överklaga allt som går.

Varför allt jävla tjöt om vad skattepengar går till? Jag kan säga att att jag mycket sällan söker sjukvård, när jag gör det har jag jävligt ont eller som i undantagsfall ett par gånger det senaste åren för att få ordning på lite gamla skador. Dom gångerna jag varit inne har jag lärt mig att om du inte lägger dig ner och skriker att du har ont som helvete så blir du fruktansvärt respektlöst bemött. Smärttröskel lite högre än medelsvensson är inget dom förstår existerar.

Dom gångerna jag utnyttjar skattepengar som jag själv är med och pröjsar tänker jag inte skämmas över det.

I detta fall går jag vidare bara för att dom försökte med massa fula knep som jag inte gillar. jag hade tänkt erkänna tills då hon sa att dom inte behöver ha några protokoll på plats... likförbannat är jag rädd att hon har lyckats lura mig då hon som sagt lyckades snida till förhöret så att "plats och kalibreringsprotokoll" istället enbart blev "kalibreringsprotokoll", vilket inte jag tänkte på i all nervositet och adrenalinsprut.

Skall jag följa de regler som finns så ska även lagen följa de regler de har på sig. om jag har kört för fort eller inte är i sammanhanget skit samma imo.

Administrationen kostar mer än du tror. Först polisen vid första tillfället, sen ska någon plocka ihop ett underlag för åklagaren att ta ställning till, åklagaren ska lägga tid att bedöma om det är värt att gå upp i tinget. Sen ska beslut skrivas ihop och delges och diarieföras. Går det upp i tingsrätten rullar ännu mer pengar.

Betänk även att det är gott om folk som håller på med sånt här så rullar det snart stora pengar. Mina kära landsmän verkar älska att överklaga allt som går.

Självklart kostar administrationen en massa pengar. Men om man inte är säker på att dom gjort allt rätt så kan man be att få platsprotokollet skickat till sig. Om dom kommer på att det saknas ett korrekt ifyllt protokoll så kanske det leder till att åklagaren inte måste lägga en massa tid på det.

För övrigt så har jag inte sagt att man ska dra det hela vägen upp i tingsrätten.
Jag har sagt att man ska be att få se det som ska finnas. Eftersom polisen inte ville visa upp platsprotokollet när han var där (vilket verkar lite underligt) så kan han be att få det hemskickat. Finns det ett platsprotokoll som verkar korrekt så är det inte så mycket att snacka om. Då får man ta böterna för chansen att man ska komma undan är så minimal.
Saknas platsprotokollet så ska man inte bli fälld. Och då ska man inte erkänna. Polisen ska inte kunna använda ett förfarande som bryter mot reglerna för att fälla någon annan för ett regelbrott.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park