Plats- och kalibreringsprotokoll vid poliskontroll?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Jaha då har man rullat in i sin första poliskontroll. 76 (73) km/h på 50 väg. 3200:- böter....

Det kändes som dom precis kommit dit när dom plockade in mig. han som sköt drog på sig sin varselväst precis när jag svängt in och det kändes allmänt rörigt så jag valde att neka och bad att få se plats och kalibreringsprotokoll. Kalibreringsprotokollet påstod dom fanns på stationen och gick inte att se, platsprotokollet pratade dom bort när jag bad om det.

Vad gäller? Vad måste dom kunna visa mig och vad händer nu?

Jag vet att det egentligen bara är att bita i det sura äpplet och att jag får skylla mig själv men 3200:- kan man göra mycket annat skoj för så jag slipper gärna.

Om du fortsatt nekat så kan du be att de skickar hem en kopia på båda innan du skriver under.

Begär alltid rådrum så har du 10 dagar på dig att bestämma dig hur du vill göra.

Surt!

Enklast är att betala...
Brukar sitta en klisterlapp på lasern som visar när den senast är kalibrerad som de borde kunnat visa dig. Kalibreringsprotokoll är i normalfallet inget som finns med ut.

Om du fortsatt nekat så kan du be att de skickar hem en kopia på båda innan du skriver under.

Begär alltid rådrum så har du 10 dagar på dig att bestämma dig hur du vill göra.

Man kan ju alltid begära rådrum, dock är det polismannens beslut om han/hon vill medge rådrum.

Statens lakejer är paragrafryttare så i kampen mot dessa måste man själv bli paragrafryttare.

Här är lagtexten om laserkontroller:

http://trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/FAP_LASER_RPSFS2003_6.pdf

Det är bara att köra hårt på att varenda moment måste ha utförts korrekt, annars faller hela ärendet.

- Har polisen genomgått nödvändig utbildning? (troligen)
- Är platsprotokoll korrekt upprättat? (troligen inte eftersom de försökte snacka bort det)
- Har man testat lasern enligt

"Innan hastighetskontroll inleds skall daglig kontroll av instrumentets
avståndsfunktion göras mot ett fast föremål. Kontrollen skall genomföras
efter godkänd automatisk funktionskontroll. Avståndet till det fasta
föremålet skall vara minst 20 meter och vara uppmätt med ett stålmåttband
som uppfyller kraven enligt Svensk Standard SS 64 11 12:II2. Mätningen
kan även utföras med annat stålmåttband som är EEG-märkt enligt
SWEDAC:s föreskrifter om EEG-märkning av mätdon (STAFS 1993:14).
Mätavståndets avvikelse får vara högst 1,0 meter. Tidpunkten för den
dagliga kontrollen skall antecknas i platsprotokollet."

"Manuell funktionskontroll skall utföras innan mätningarna inleds och
omedelbart efter det att mätningarna har avslutats. Tidpunkten för dessa
kontroller skall antecknas i platsprotokollet."

Kan tänka mig att det slarvas en hel del med detta, speciellt att måttbandet är märkt och godkänt. Är det inte det kan du hävda att mätningen är ogiltig. Sen om domstolen bryr sig om såna hårklyverier är en annan fråga. Jag har aldrig haft tillfälle att testa. Men vi lever ju i ett rättssamhälle, eller hur?

Jag skulle tjafsat, överklagat och gnällt om varenda detalj. Lite kul kan man ju få ha för de där 3200:-

Snutarna vet att de allra flesta inte känner till alla dessa detaljerade krav som ställs på lasermätningen och bara pröjsar utan att knota. Därför kan det nog vara lite si och så med att följa regelverket exakt varje gång man sätter upp en fälla för fartskatt. Det är din chans. Men har du skrivit på och godkänt strafföreläggande tror jag du är rökt, men förhoppningsvis har du inte gjort det utan bad att få sova på saken. Det ska man alltid göra om det inte är solklart att man inte kan komma undan.

Jag har med mig den där lagtexten i plånboken för att kunna hålla huvudet kallt när man står där med Tusse Batong och ska försöka slingra sig ur skiten...

Last edited:
Jag är helt övertygad att dom inte gjort något platsprotokoll. Klisterlappen på lasern visade han mig. Vad händer om dom skriver platsprotokollet efter och sedan hävdar att det funnits? Jag tror hon blåste mig lite, jag bad om protokoll. Det hade dom inte med sig utan fanns på station. Måste ni inte kunna visa mig det? Nä. Har det alltid varit så eller är det nåt som är ändrat? Vi har aldrig behövt ha med det. Det var det som fick mig att börja bråka. När vi skrev papprena så formulerade hon det så att jag ville se kalibreringsprotokoll innan erkännande. Ingenting om platsprotokoll.

Nervös och hög på afrenalin så tänkte jag väl inte på det... Såhär i efterhand är det ju platsprotokollet jag ville se... Kommer dom kunna använda det mot mig?

Vad händer om dom skriver platsprotokollet efter och sedan hävdar att det funnits?

Ja det vore ett riktigt svineri och inget som jag hoppas förekommer i ett civiliserat och välutvecklat land som Sverige. I många andra länder går det till så. Men det går ju inte att kontrollera. De kan sitta hemma på stationen och plita ihop vad som helst.

Kommer dom kunna använda det mot mig?

Hurdå "mot dig"? De har ju redan den bevisning som behövs. Det är tvärtom du som skulle använda det saknade platsprotokollet mot dem. Fast det går inte eftersom du skrivit under på att du är torsk :gråta

Ja det vore ett riktigt svineri och inget som jag hoppas förekommer i ett civiliserat och välutvecklat land som Sverige. I många andra länder går det till så. Men det går ju inte att kontrollera. De kan sitta hemma på stationen och plita ihop vad som helst.

Hurdå "mot dig"? De har ju redan den bevisning som behövs. Det är tvärtom du som skulle använda det saknade platsprotokollet mot dem. Fast det går inte eftersom du skrivit under på att du är torsk :gråta

jag har inte skrivit under nånting.

Jag är helt övertygad att dom inte gjort något platsprotokoll. Klisterlappen på lasern visade han mig. Vad händer om dom skriver platsprotokollet efter och sedan hävdar att det funnits? Jag tror hon blåste mig lite, jag bad om protokoll. Det hade dom inte med sig utan fanns på station. Måste ni inte kunna visa mig det? Nä. Har det alltid varit så eller är det nåt som är ändrat? Vi har aldrig behövt ha med det. Det var det som fick mig att börja bråka. När vi skrev papprena så formulerade hon det så att jag ville se kalibreringsprotokoll innan erkännande. Ingenting om platsprotokoll.

Nervös och hög på afrenalin så tänkte jag väl inte på det... Såhär i efterhand är det ju platsprotokollet jag ville se... Kommer dom kunna använda det mot mig?

Platsprotokollet går inte att göra klart förrens efter kontrollen så flera delar av det är tämligen normalt att göra efteråt. På platsprotokollet framgår även alla tider för kontrollerna på lasern som hrc nämner i tidigare post, även tid för kalibreringen framgår där. Poliserna behöver heller inte hålla på med ett korrekt märk måttband varje dag utan skulle tippa på att det har en sträcka i garaget som är uppmätt korrekt som de sedan använder varje dag.

/.../Snutarna vet att de allra flesta inte känner till alla dessa detaljerade krav som ställs på lasermätningen och bara pröjsar utan att knota. Därför kan det nog vara lite si och så med att följa regelverket exakt varje gång man sätter upp en fälla för fartskatt./.../

Snarare så att rätt många försöker "krångla sig ur" böterna och det är ett ganska simpelt förfarande att både hantera lasern och kontrollen korrekt. Största chansen att komma undan är enligt min uppfattning om det blir något fel på boten, men nån sån har ju TS inte fått...

Jag skulle tjafsat, överklagat och gnällt om varenda detalj. Lite kul kan man ju få ha för de där 3200:-

Vi har olika uppfattningar om vad som är kul, jag tycker inte det är värt att lägga energi på.:)

Last edited:
Poliser är lata precis som alla andra människor så platsprotokoll är nog sånt som dom bara fuskar med och skriver i efterhand de gånger någon frågar efter det. Kan dom inte visa upp det så finns det naturligtvis inte och deras mätning är inte korrekt.

Hon trixade dessutom bort dig genom att inte skriva det i anteckningarna. Så nu finns det inget som tyder på att du krävt det heller. Du var nog hårfint nära att klara dig undan men blev borttrixad.

Poliser är lata precis som alla andra människor så platsprotokoll är nog sånt som dom bara fuskar med och skriver i efterhand de gånger någon frågar efter det. Kan dom inte visa upp det så finns det naturligtvis inte och deras mätning är inte korrekt.

Hon trixade dessutom bort dig genom att inte skriva det i anteckningarna. Så nu finns det inget som tyder på att du krävt det heller. Du var nog hårfint nära att klara dig undan men blev borttrixad.

Det där beror nog på vilken polis och vad dom har för tjänst under dagen.

Om deras tjänst är att åka runt och göra kontroller på olika platser hela dagen kan du nog räkna med att allt är i ordning.

Det är ju trots allt en som kör och en som bara sitter bredvid som kan pula med sånt under tiden.

Om dom däremot kört runt och åkt på larm och grejer hela dagen men sen fått order att stå 20 minuter på nån sträcka bara för att fördriva tiden (håva in stålar) så kommer det förmodligen saknas protokoll.

jag har inte skrivit under nånting.

...och ofta så räcker det långt. Det är inte alla fall som kommer upp till Tingsrätten och först när det kommer en kallelse dit, så kan man erkänna (samt betala). Beloppet är detsamma och det är fullt ok förfarande. Men om ärendet inte hinns med och man stryker det hela - såsom är vanligt i distrikt som har mycket att göra - så har du klarat dig och behöver inte betala. Man har inte heller skapat så värst mycket mer arbete för skattepengar, som en del med moralpanik annars förfasar sig över. Att ta upp allt och dra i Tingsrätten, gör man bara om det är något riktigt knas. Risken är stor att man torskar ändå - för alla vet ju att Polisen aldrig gör något fel och aldrig ljuger eller efterhandskonstruerar bevisning :gnissla

Det där beror nog på vilken polis och vad dom har för tjänst under dagen.

Om deras tjänst är att åka runt och göra kontroller på olika platser hela dagen kan du nog räkna med att allt är i ordning.

Det är ju trots allt en som kör och en som bara sitter bredvid som kan pula med sånt under tiden.

Om dom däremot kört runt och åkt på larm och grejer hela dagen men sen fått order att stå 20 minuter på nån sträcka bara för att fördriva tiden (håva in stålar) så kommer det förmodligen saknas protokoll.

Trafikpoliser brukar inte åka på larm. Vilket gör att jag undrar om du har grund för något alls i det du skriver?

Jag åkte på en fortkörning liknande din för ett par år sen.
Jag nekade och senare visade det sig att snuten hade fyllt i sina papper fel. När det kom till tingsrätten hade det dock ingen betydelse!?
Det blev telefonförhör med snuten som hävdade att allt var i sin ordning trots pappersfel och rätten dömde till deras fördel! :mad:

Så du åker nog på att betala vare sig det finns protokoll eller ej. Men skam den som ger sig!

Det finns värre slöseri än att ta en dust med freestylande sheriffer. De flesta jag är bekant med är till yttermera visso också skenheliga något kopiöst.

Att det finns värre sätt att slösa skattemedel betyder ju inte att ett sånt här beteende är ok. Det är förmodligen en stor andel som går åt till rättsprocesser startade av rättshaverister, samma personer som sen upprörs på olika forum hur jävla dåligt skattemedel används...

Att det finns värre sätt att slösa skattemedel betyder ju inte att ett sånt här beteende är ok. Det är förmodligen en stor andel som går åt till rättsprocesser startade av rättshaverister, samma personer som sen upprörs på olika forum hur jävla dåligt skattemedel används...

Att hävda att någon är rättshaverist för att denne ifrågasätter ett möjligen felaktigt tillvägagångssätt är att dra för långtgående slutsatser. Varför skall det vara så svårt för polisman att uppträda som man (borde) kunna förvänta? De brukar ju skratta rätt gott åt oss fogliga som går på deras trix p g a överdriven respekt.

Det skall gå rätt till och om man begär upppgift på kalibreringen får de helt enkelt visa den. Lagen skall gälla också för dem som förväntas upprätthålla den. Vilket beteende skapar mest förtroende ?

Rent spontant känns det som om den huvudsakliga bevisningen (hastighetsmätningen i fortkörningsfall) faktiskt stämmer så är pappersexercisen något man kan förbise fel i...
Fast, samtidigt tycker jag att det borde tas en bild av laserkameran på varje mätning så att man har faktiska bevis snarare än behöver lita på polismans ord. Även om det är en helt ärlig polisman så kan den mänskliga faktorn ställa till det rätt ordentligt.

Rent spontant känns det som om den huvudsakliga bevisningen (hastighetsmätningen i fortkörningsfall) faktiskt stämmer så är pappersexercisen något man kan förbise fel i...
Fast, samtidigt tycker jag att det borde tas en bild av laserkameran på varje mätning så att man har faktiska bevis snarare än behöver lita på polismans ord. Även om det är en helt ärlig polisman så kan den mänskliga faktorn ställa till det rätt ordentligt.

I beg to differ. Det där med pappersexercisen är ett sluttande plan. Säg den polisman (privat) som skulle ta en bot där det finns minsta fel. Jag anser att det är precis den sortens godtycke du försvarar som underminerar rättssäkerheten och lika illa, skadar det välbehövliga förtroendet för polisen hos allmänheten.

*/ ?>
Back