Plastreparation av kåpor m,m

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
CG Pettersson
Har sätt ett antal trådar om reparation av plastdetaljer om hur man skall limma och lappa på olika sätt, men ska man laga plast alltså ej glasfiber så ska den svetsas med rätt tillsatts material som jag inte har koll på just nu men jag ska ta reda på det.
Det jag vet är att större billackerare utför plastrep, på störfångare, strålkastare och andra plastdetaljer på bilar och de flesta kåpor t,ex är av liknande material.
Jag återkommer i ärendet.

Lägg gärna in fakta här om någon vet,,, men är man tveksam låt då bli att spekulera, fråga istället så kan jag försöka ta reda på vad som gäller.

Last edited:
ok. jag hängde inte riktigt med, men du du kan löda plasten (smälta ihop den)

och då måste du hålla andan, annars får du cancer.

Det finns båt-tillbehörsfirmor,typ Watski som har färdiga plastreparations-kit där allt du behöver ingår.
En idé bara.

Eller så åker du till Mekonomen och beställer Terokal 9225 (artnr 41-TE315), lite dyrt, men funkar perfekt att limma kåpor och annan plast med :tummenupp
Biltema har något liknande, dock osäker på om det håller samma kvalitet :va

Ja, ska man laga plast typ ABS eller annan pressad plast, alltså ej glasfiber så smälter man tillsammans bitarna eller sprickan och samtidigt smälter man in rätt tillsatsmaterial, man kallar det att svetsa,,,, med andra ord limma olika hårdplaster är inte att rekommendera.

Jag anser att man kan glömma allt vad lim heter efter att pratat med en lackerare som gör plastreparationer

Om man ska limma ihop motorcykelkåpor måste man förstärka med glasfiber på baksidan (och det går ju inte alltid) pga av vibrationerna som det är på en hoj.

Om man ska svetsa ihop en spricka på en kåpa, så måste man veta vilken plasttyp det är och vilken "legering" plast det är, för att få rätt tillsatsmaterial. På bilar så ska plasttypen stå gjutet på baksidan av tex en stötfångare.
Kan tillägga att om man ska antingen limma eller svetsa en spricka i en kåpa, så måste man ändborra sprickan för att sprickan inte ska gå vidare på kåpan.

Och det går att limma motorcykelkåpor, inga problem, bara problemet att man måste förstärka på baksidan, och om sprickan är vid ett fäste så blir det problem. Det har man inte om man svetsar kåpan.

Det är svårt att skriva allmänt om plastrep. Så om ni har några frågor så fråga gärna.

Ok.

Har byggt om några bränsletankar gjorda i PFE plast (sk. "fet" plast).
Denna plasten kan man med enkla uttryck "glömma" att limma i.

Däremot är det förbannat enkel att svetsa i. Man använder en värmepistol(motsv) med litet munstycke. Som tillsatsmatrial använder man plast av samma sort som den man ska sammanfoga.
Detta gäller för mjukare sorter alltså, som polyurethan och termoplaster. (rätt vanligt i nyare bilars fronter och bakparti)

Hårdare typer ; Polycarbonate, polypropyleneand, ABS är rätt vanliga på sporthojars orginalplast- Här finns det vettiga produkter som biter bra. Ex. Plastifix och andra ABS anpassade kemikalier.

Extra hård; glasfiber/epoxie/kolfiberkonstruktioner lagas med motsvarande.

Har jag gjort rätt eller bara haft förbannad tur?

Ja, ska man laga plast typ ABS eller annan pressad plast, alltså ej glasfiber så smälter man tillsammans bitarna eller sprickan och samtidigt smälter man in rätt tillsatsmaterial, man kallar det att svetsa,,,, med andra ord limma olika hårdplaster är inte att rekommendera.

Jag anser att man kan glömma allt vad lim heter efter att pratat med en lackerare som gör plastreparationer
Jag limmade en smal kåpbit på min förra hoj, det höll en hel säsong (tills jag kastade hela hojen ut i skogen, men det var nog inte limmets fel att den inte höll då :rolleyes:)
Sen är det ju en viss skillnad på lim och lim också :fakta

Jag limmade en smal kåpbit på min förra hoj, det höll en hel säsong (tills jag kastade hela hojen ut i skogen, men det var nog inte limmets fel att den inte höll då :rolleyes:)
Sen är det ju en viss skillnad på lim och lim också :fakta

Jo som man brukar säga: ingen regel utan undantag.

Eller så åker du till Mekonomen och beställer Terokal 9225 (artnr 41-TE315), lite dyrt, men funkar perfekt att limma kåpor och annan plast med :tummenupp
Biltema har något liknande, dock osäker på om det håller samma kvalitet :va

Terokal har jag hört mycket bra om..
visst e det dyrt men det verkar göra jobbet bra, plastade en spricka på gamla hojen men det sprack hela tiden men glasfiber väv och ABS stång som jag värmde med hjälp av lödkolv..:rolleyes:

blev tydligen för hårt så jag skippade glasfiberväven och körde bara med ABS stång men det sprack i alla fall..
Men Terokal ska visst funka klockrent..

Ok.

Har byggt om några bränsletankar gjorda i PFE plast (sk. "fet" plast).
Denna plasten kan man med enkla uttryck "glömma" att limma i.

Däremot är det förbannat enkel att svetsa i. Man använder en värmepistol(motsv) med litet munstycke. Som tillsatsmatrial använder man plast av samma sort som den man ska sammanfoga.
Detta gäller för mjukare sorter alltså, som polyurethan och termoplaster. (rätt vanligt i nyare bilars fronter och bakparti)

Hårdare typer ; Polycarbonate, polypropyleneand, ABS är rätt vanliga på sporthojars orginalplast- Här finns det vettiga produkter som biter bra. Ex. Plastifix och andra ABS anpassade kemikalier.

Extra hård; glasfiber/epoxie/kolfiberkonstruktioner lagas med motsvarande.

Har jag gjort rätt eller bara haft förbannad tur?

Tjena kompis,,, det var ju djävligt bra förklarat av dej, att man använder plast från den del man ska laga funkar ju alldeles utmärkt,,,,,,:tummenupp

Plasttypen står till 99% på baksidan av detaljen i fråga.
Svetsa hojkåpor går utmärkt, svetsade min R6 röv på det mest utsatta stället under sadeln förra året, har hållit prima, svetsade från bägge sidor. Piece of cake.
Lim kommer mer och mer men jag anser att svets fortfarande är the shit om det gäller feta plaster.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul