Plastplugg till kylaren och oljefilter till gammal Honda

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Det är dags att byta olja och filter på gamla stackaren, det är första gången jag gör service på en hoj. Jag var iväg till Biltema och tog första filtret som enligt beskrivning ska passa till en Honda VF(ingen mer info ges så antar de är så generella). När jag kikade på det i butik kändes det lite litet och när jag kommer hem och jämför medan det gamla sitter på ser det även mindre ut. Jag har inte fått bort det gamla än då verktyget jag köpte var för klumpigt för att komma åt, så har inte kunnat göra en ordentlig jämförelse.
Stämmer inte beskrivningen hos Biltema eller är det möjligt att filtret är lite mindre? Jag menar att diametern och filtret överlag ser mindre ut, inte att det är kortare eller något sånt. Finns det nånstans i Linköping där jag kan hitta ett filter som passar eller ska det beställas från nätet? Var i så fall?

Ett annat problem jag stötte på var pluggen för att dränera kylaren som jag tyckte såg lös ut, den rörde sig väldigt lätt. Så jag skruvade åt den och den knäcktes, den var tydligen av plast(?!?). Jag antar att denna bara går att ersätta med en likadan dimensionerad metallksruv som inte rostar av kylarvätskan eller finns det helt enkelt ingen skruv som klarar det?

Biltemas dimensioner stämmer inte alltid. Kolla in hos Bevik eller Motoro (Mjölby) Båda borde kunna ta fram rätt filter. Finns även en MC-mek på Industrigatan i LKPG. På samma sida som jet, fast närmare Priso. Kan vara där Shell-macken låg för 100 år sedan... Vad gäller kylarskruven. Innan du börjar skruva, kolla gängsnittet. Kan vara fingänga..Även här kan nog Bevik eller Motor hjälpa dig. Hoj-Biten i Mönsterås är en bra mc-skrot som kanske kan .....Går säkert att få tag på via nätet annars men tvivlar på att prisskillnaden är så enormt stor.

Man tackar! Jag kikar väl förbi Nilssons MC som jag antog du menade på Industrigatan. Jag kan bara ta mig runt med trampcykel och buss nu så föredrar ju en verkstad som ligger närmare mig.

Liten uppdatering på läget. Var till Nilssons MC, trevliga snubbar! Jag tror det filtret jag hittade hos Biltema var rätt, det från Nilssons var likadant. Det visade sig att ytterdiametern på den gamla var större bara. Behövde dock en lämplig filteravdragare också. Efter att letat ordentlig oljefilteravdragare utan lycka var rådet från både Biltema och Nilssons att köra en skruvmejsel genom filtret och vrida av helt enkelt, så blev det. Så nytt filter och ny olja är klart. Vad de sa om plastskruven var att borra igenom "kärnan" och dra en skruv igenom samt limma så skruven går att återanvända. Den har så fin gänga samtidigt som den är en M12, de är en sällsynt kombination. Jag har limmat utan att köra en skruv igenom och den gick bra att skruva dit igen, men har inte vågat skruva mer än för hand. Det blir dock inte tätt fastän den sitter med en tätningsbricka.

Vad kan man göra då för att få det tätt? Jag vill helst inte behöva dra åt skruven för mycket så om man kan lägga till en annan typ av tätningsbricka eller använda någon massa eller tejp eller något så skulle det vara en trevlig lösning.

Last edited:
Vad kan man göra då för att få det tätt? Jag vill helst inte behöva dra åt skruven för mycket så om man kan lägga till en annan typ av tätningsbricka eller använda någon massa eller tejp eller något så skulle det vara en trevlig lösning.

Vill du ha något som tätar fingängat och inte är låsande så kan du ju prova med loctite 542, vill du ha låsande så 243

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph