Plastlagningshjälp (den har ju styre iallafall)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Kanske fel forum men Det brukar finnas kunnigt folk här.

Jag var ute och åkte i söndags när min Superjet började gå dåligt, så jag slog på länsen och lät den gå.
Efter 1minut så började jag fundera, den tar ju inte in vatten om man inte härjar vilket jag inte gjort.
Så jag åkte in till stranden (som tur var) och öppnade kåpan och fick se att det var vatten i stort sett upp till kanten.
Jag slog på pumpen och lät den gå men vattnet minskade inte.
Vickade omkull jetskin och fick till min fasa se att gelcoaten släppt och blottade ett hål som gick från motorns bak-kant till motorns framkant i bottnen. ca 5x1dm.
Troligen har nån tidigare ägare kört på nåt, lagningen var gjord under all kritik men ser trots allt ut att ha varit där ett tag.
I princip har dom väl lagt en metallplatta och fyllt hålet med polyester och glasfiber med minimalt överlapp.

Jag är i färd med att försöka göra det bättre, har lagat en del med glasfiber förut men dom här lagningarna satt så löst att det gick att ta bort dom med händerna både på undersidan och ovansidan.
Kan det vara bensinen som löst upp det eller fäster det inte på plasten som jetskin är gjord av? Det verkar vara urethane eller nåt för det är homogent och inte fiberförstärkt eller nåt sånt.

Hur ska jag gå till väga för att det ska bli så bra som möjligt?

Jag spekulerar nu bara iofs men testa med epoxi istället för polyester, har för mig att epoxi fäster på fler underlag än polyester. Glöm inte att rugga upp ytan på den formgjutna plasten (originalplasten sas) men det är kanske självklart.

Coola Ola skrev:
Jag spekulerar nu bara iofs men testa med epoxi istället för polyester, har för mig att epoxi fäster på fler underlag än polyester. Glöm inte att rugga upp ytan på den formgjutna plasten (originalplasten sas) men det är kanske självklart.

det ligger väll anatligen gelcoat på den där och det fäster inte valig plast på:( se till att får bort den och ruga upp runt om ordenligt så åker du och köper glasfiber matta och plast/härdare, finns på biltema eller någon båt firma sen är de bara att sätta i gång:)

edit plasten borde inte lössas upp av besin å sånt men gjut upp det så som du vill ha slipa till och måla med en skyddande färg bara:)

Last edited:
du kan limma ihop det med terosons 2k lim, och förstärka med ex glasfiberväv eller alunät..

Gelcoaten är bortslipad så den är plastren.
Fick lite matnyttiga tips av en som kört jetski men det jag funderar över är om det blir bättre eller sämre om man gjuter in sträckplåt(populärt kallad alu-nät) som nån förstärkning.
Limma ihop går bort då det är ett hål på 1x5 dM

sEiKo skrev:
Gelcoaten är bortslipad så den är plastren.
Fick lite matnyttiga tips av en som kört jetski men det jag funderar över är om det blir bättre eller sämre om man gjuter in sträckplåt(populärt kallad alu-nät) som nån förstärkning.
Limma ihop går bort då det är ett hål på 1x5 dM

jepp lägg ett nät över hålet så snyggt det nu går för annars när du lägger glasfiberväv över och dränker skiten med marin polyester så sjunker det ju ihop
och blir löst o sladdrigt så lägg nån form av nät över hålet först och sen väv
och marin polyester 3 - 4 lager räcker kommer hålla garanterat sen gelcoat över det
och slipa till det och prima och måla.

Last edited:
Nu tänkte jag ju förstås limma en plåt på baksidan och plasta emot, sen tar jag bort plåten och plastar därifrån.
Jag tänkte mest på hur det blir när man blandar två material på det viset, blir det bättre eller sämre?
Om bättre, ska jag isåfall lägga sträckplåten/nätet över hela den plana ytan på utsidan eller på insidan? Eller precis i öppningen?

Ett tips jag fått (visserligen till mc-kåpor) är att smälta in alunätet. Smälter in det med lödpistol, inte lödkolv. Då ska det sitta riktigt bra, sen på med glasfiber/polyester eller epoxy, vilket som är bäst vet ja inte. Epoxy blir väl lite styvare och flexar inte lika bra?

Den metoden med insmältning är nog inte tillämpbar på min jetski tror jag men nätet verkar i mitt huvud som att det skulle fungera.
Blir det svagare om man armerar med nätet eller blir det starkare?
D.v.s. ren glasfiber och resin efter konstens alla regler eller gjuta in metallnät i det?
Sen, måste man göra fast nätet först eller räcker det med att gjuta in det?

scud skrev:
Ett tips jag fått (visserligen till mc-kåpor) är att smälta in alunätet. Smälter in det med lödpistol, inte lödkolv. Då ska det sitta riktigt bra, sen på med glasfiber/polyester eller epoxy, vilket som är bäst vet ja inte. Epoxy blir väl lite styvare och flexar inte lika bra?

tycker det där med näten verkar ganska smart men ta glasfiber för epoxi har mera karaktären att vara sten hårt (inte flexa) vilket birdar till att det spriker och lätt pajar din jetski är väll gjord i glasfiber som alla andra båtar så varför inte jobba med det :confused:

alu nät,glasfibermatta, tändare, härdare, plast och ett par pilsner jo värme också i form av sol sen ordnar du det där skit bra:)

RS "Alex" skrev:
tycker det där med näten verkar ganska smart men ta glasfiber för epoxi har mera karaktären att vara sten hårt (inte flexa) vilket birdar till att det spriker och lätt pajar din jetski är väll gjord i glasfiber som alla andra båtar så varför inte jobba med det :confused:

alu nät,glasfibermatta, tändare, härdare, plast och ett par pilsner jo värme också i form av sol sen ordnar du det där skit bra:)

Vet ej vad för plast, verkar inte vara glasfiber eftersom det inte är fibrer i den.
Gjöt första lagren igår. Satte fast en alu-plåt med Pl400 på baksidan och sen lade jag på en 5-6 lager och packade noga så ingen luft kom in, ska försöka ta bort plåten idag och göra samma från insidan.
Annars får plåten sitta kvar, sitter den så hårt att jag inte får loss den så sitter den nog.

sEiKo skrev:
Vet ej vad för plast, verkar inte vara glasfiber eftersom det inte är fibrer i den.
Gjöt första lagren igår. Satte fast en alu-plåt med Pl400 på baksidan och sen lade jag på en 5-6 lager och packade noga så ingen luft kom in, ska försöka ta bort plåten idag och göra samma från insidan.
Annars får plåten sitta kvar, sitter den så hårt att jag inte får loss den så sitter den nog.

om du bara lägger plast får du ingen styrka alls!! du har vanlig plast utan fibrer , glasfibrer då köper man en matta som man försöker plasta in i så stora bitar man kan, för det är där du har stryrkan.....

RS "Alex" skrev:
om du bara lägger plast får du ingen styrka alls!! du har vanlig plast utan fibrer , glasfibrer då köper man en matta som man försöker plasta in i så stora bitar man kan, för det är där du har stryrkan.....
Självklart är det armerat.
Det är som sagt inte första gången jag lagar med glasfiber men däremot första gången det är krav på hållfasthet.

Har nu lagt all plast/fiber som ska vara på utsidan, tog bort plåten på insidan jag haft som mothåll, en helt homogen plast/fiber-yta ser jag.
Verkar helt sjukt mycket starkare nu än innan, inte en luftbubbla, på med lite gelcoat och nån färg så är jag fit for fight igen!

Appappapp, det är topcoat du ska använda nu. Gelcoat används vid gjutning i form.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra