Plastkort utan NFC (Kontaktlös betalning) finns det några kvar?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hej alla kunniga.

Jag/Vi har som många andra ett bra-att-ha-om-utifall-att kort med hyfsat stor kredit på att ta till om skit skull hända på t.ex resande fot.

Banken prånglade nyligen på oss kort med NFC. Om det kommer på avvägar så innebär det ett garanterat uttag på 200 kr, som är den gräns vår bank satt.
Och betalningsansvaret för de rara kronorna är inte helt tydligt.

Jag har letat hos bl.a MasterCard(som vi har) om info men kan inte se att det finns kort utan NFC, i alla fall så skyltar man inte med det i så fall.

Är det någon som vet vilka utgivare av kort som inte har eller kan erbjuda utan men allra helst som inte tänker ge ut kort med NFC?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
200kr utan kod tjänsten går att stänga av på korten, kundtjänst hos kortutgivaren löser det.

Det löser ju dock inte bekymmret med att nfc delen fortfarande går att läsa. Säkrast är att hålla kortet i en sån aluminiumplånbok då metall försvagar nfc kommunikationen.

Eller om du prompt ska använda vanlig plånbok, foliehatt på! (Seriöst, aluminiumfolie i plånboken, metall mellan nfc chippet och tänkbar illvillig skanner). Sen hur effektivt dessa är låter jag vara osagt. Men nfc har ju som tur är en ganska begränsad räckvidd
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
200kr utan kod tjänsten går att stänga av på korten, kundtjänst hos kortutgivaren löser det.

Det löser ju dock inte bekymmret med att nfc delen fortfarande går att läsa. Säkrast är att hålla kortet i en sån aluminiumplånbok då metall försvagar nfc kommunikationen.

Eller om du prompt ska använda vanlig plånbok, foliehatt på! (Seriöst, aluminiumfolie i plånboken, metall mellan nfc chippet och tänkbar illvillig skanner). Sen hur effektivt dessa är låter jag vara osagt. Men nfc har ju som tur är en ganska begränsad räckvidd

Tack som...:Bugar

Med kortutgivare antar jag att det "min" bank och dess kundtjänst du syftar på och inte Visa, MC o.sv.?
Det är oroväckande att ngn skall kunna scanna kortet och det går vad jag förstår att plocka fram oroväckande mycket info på det sättet.

Vet du eller ngn annan om det är möjligt "döda" NFC utan att ta kål på resten av kortet?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Tack som...:Bugar

Med kortutgivare antar jag att det "min" bank och dess kundtjänst du syftar på och inte Visa, MC o.sv.?
Det är oroväckande att ngn skall kunna scanna kortet och det går vad jag förstår att plocka fram oroväckande mycket info på det sättet.

Vet du eller ngn annan om det är möjligt "döda" NFC utan att ta kål på resten av kortet?

Japp, dom som kortet kommer ifrån är det som gäller (bank eller kreditgivare).

nfc chippet torde ju gå att avlägsna tycker man, det är ju ett fysiskt chip, fast kräver nog viss demolering av kortet :smasha
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Japp, dom som kortet kommer ifrån är det som gäller (bank eller kreditgivare).

nfc chippet torde ju gå att avlägsna tycker man, det är ju ett fysiskt chip, fast kräver nog viss demolering av kortet :smasha

Jag har när jag letat lite mer, sett tips som tyder på att enklaste sätt är att hitta och kapa antennen i kortet. I och med det så försvinner krämen till chippet så att kortet inte längre funkar kontaktlöst.

Vi får väl se om det blir lite hobbyarbete om jag inte kan få banken att fixa ett nytt kort utan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom 200 kronorna är nog inte bara beroende på NFC.

Visa och jag tror också Mastercard har som regel att under 200 kr så krävs inte pinkod eller Legitimation.
Dvs att oavsett om det är magnetremsa, chip eller NFC så kan man köpa för max 200 kr utan att identifiera sig.

Sen är det upp till affärsinnehavaren hur dom vill ställa in hos sig.
Dom flesta handlare idag har ändå krav på Pin kod eller Legitimation och påskrift även under 200 kr.
Går du till Ica eller Coop så kommer dom att kräva pin eller ID oavsett belopp. Går du och köper en dagens i många av lunchrestaurangerna så kommer dom inte att kräva vare sig ID eller PIN.

Dvs det du vinner på att knäcka antennen är att man inte kontaktlöst kan sno uppgifterna från kortet men man måste vara ganska nära för att det skall fungera oavsett.

Vill du "stänga av" NFC så krävs det inte så mycket.
Dom flesta passerkort idag har NFC och det räcker ofta med att man råkar böja kortet lite för mycket i övre vänstra hörnet (där NFC chipet oftast ligger inbakat) för att det ska sluta fungera.
Det krävs nog inte mer för att döda NFC på bankernas kort.
Det gäller bara att du inte råkar döda det vanliga chipet samtidigt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
I min plånbok funkar inte de beröringsfria korten utan att ta ut dem ur plånboken ändå eftersom jag har fler än 1 kort liggandes tätt ihop. Så det verkar ju inte som att eventuella läsare klarar av när det finns flera tätt ihop.

En rolig historia på det är när en kompis skulle scanna sitt liftkort i alperna för några år sedan. Slutade funka en dag och vi fattade inte vad som hänt. Tills vi insåg att han lagt hotellnyckeln med samma beröringsfria teknik i samma ficka.

En till rolig historia är att på väktarbolaget var det regel att klippa hörnet utan magnetremsa på passerkorten för att få plats med en nyckelring i korthållaren. Tog typ 3 kort innan chefen insåg att man inte kunde klippa de nya beröringsfria korten eftersom antennen gick runt hela kortet. :D
 

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Tänker du byta kort kan jag rekommendera Ikano banks Preem-kort. Avgiftsfritt, 1% återbäring. Max kredit är 50 000 kr. Shellkortet har samma villkor (Ikano bank står bakom även det).
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Dom 200 kronorna är nog inte bara beroende på NFC.

Visa och jag tror också Mastercard har som regel att under 200 kr så krävs inte pinkod eller Legitimation.
Dvs att oavsett om det är magnetremsa, chip eller NFC så kan man köpa för max 200 kr utan att identifiera sig.

Sen är det upp till affärsinnehavaren hur dom vill ställa in hos sig.
Dom flesta handlare idag har ändå krav på Pin kod eller Legitimation och påskrift även under 200 kr.
Går du till Ica eller Coop så kommer dom att kräva pin eller ID oavsett belopp. Går du och köper en dagens i många av lunchrestaurangerna så kommer dom inte att kräva vare sig ID eller PIN.

Stämmer bra, det är så här många parkeringsautomater fungerar, dvs summa under 200kr (summa satt av kortutgivare) behöver ingen kod (oavsett remsa, chip eller nfc).

Men iom NFC så har en del kedjor valt att göra det enkelt och tillåta köp under 200kr när nfc används.
Och jag måste säga, som den som står bakom kassan, det är fan en gudagåva. Kapar hur mycket tid som helst vid betalning!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Japp, dom som kortet kommer ifrån är det som gäller (bank eller kreditgivare).

nfc chippet torde ju gå att avlägsna tycker man, det är ju ett fysiskt chip, fast kräver nog viss demolering av kortet :smasha
Jag skulle tippa på induktionsspis. Sätt kortet på spisen och dra på i en halv minut

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle tippa på induktionsspis. Sätt kortet på spisen och dra på i en halv minut

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Fast jag misstänker att det finns en viss risk för att man även blåser det vanliga Chipet med det. Även om det saknar antenn. Induktionshällen kan ju generera rätt ordentliga strömmar så frågan är om den inte steker all elektronik och då har man plötsligt ett kort där vare sig NFC eller vanlig chipbetalning fungerar.
Och det duger ju inte till någonting då. Mer än att öppna gamla amerikanska dörrar från filmer kanske.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag pajjade mitt busskort genom att borra hål i hörnet, ändå hade jag genomlyst kortet innan, men jag slant lite med borren.

Det är riktigt att alla köp under 200:- går att göra utan kod/underskrift helt oberoende av RFID teknik.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Stämmer bra, det är så här många parkeringsautomater fungerar, dvs summa under 200kr (summa satt av kortutgivare) behöver ingen kod (oavsett remsa, chip eller nfc).

Men iom NFC så har en del kedjor valt att göra det enkelt och tillåta köp under 200kr när nfc används.
Och jag måste säga, som den som står bakom kassan, det är fan en gudagåva. Kapar hur mycket tid som helst vid betalning!

Ja. Det är ju lite så.

Kortutgivaren har valt att göra Id kontroll frivillig under 200 kr.
Dvs butiken måste inte göra ID kontroll för att vara säkra på att få sina pengar. Kortutgivaren tar smällen om det blir fel.
Sedan väljer butiken själv om dom vill göra ID kontroll hela vägen ner.
Många väljer frivilligt att alltid göra kontroll även om inte kortutgivaren kräver det för småbelopp.

Och då är det tydligen så att det är fler som kör utan ID kontroll om man betalar med NFC som jag fattar det.

Det borde i vilket fall som helst inte vara någon ökad risk för kunden med det. Förutom att NFC teoretiskt sett kan läsas av beröringsfritt. Det är dock inte så enkelt att man bara läser av kortet. Det är lite fler steg i en transaktion mot kortet än så.

I och med att kortutgivaren inte kräver autentisering för småköp så är det också dom som tar smällen ekonomiskt i det fallet.
Detta under förutsättning att man som kortinnehavare inte varit oaktssam.

I fallet med småköp som inte kräver pinkod eller ID så innebär det väl i stort sett att man ska hålla koll på sitt kort.
Om kortet blir stulet och man upptäcker och anmäler det senare samma dag eller dagen efter och någon hunnit handla så borde det vara kortutgivaren som tar smällen.
Om man däremot anmäler det först 2 veckor senare så kan det kanske bli tal om att man har lite för dålig koll på sitt kort misstänker jag.
Om någon mot förmodan lyckats läsa ut informationen ur kortet utan att du märkt det och sedan lyckas handla med en kopia (Vilket jag tror är lite knepigt) så kan man ju svårligen förväntas upptäcka en sådan sak innan det börjar saknas pengar på kontot.
Men det kräver ju såklart att man har viss koll på hur mycket pengar man ska ha kvar och ungefär vilka transaktioner man gör för att kunna upptäcka att någon varit på pressbyrån och köpt bullar för 150kr på ditt kort.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fast jag misstänker att det finns en viss risk för att man även blåser det vanliga Chipet med det. Även om det saknar antenn. Induktionshällen kan ju generera rätt ordentliga strömmar så frågan är om den inte steker all elektronik och då har man plötsligt ett kort där vare sig NFC eller vanlig chipbetalning fungerar.
Och det duger ju inte till någonting då. Mer än att öppna gamla amerikanska dörrar från filmer kanske.
Det duger till att hacka sitt koks..
Kan man hålla det vanliga chipset utanför magnetslingan kan man klara det

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här är en liten artikel om hur man kan avlyssna NFC-kort.
https://terezapultarova.wordpress.c...s-with-homemade-antennas-shortcomings-of-nfc/
60cm med 100% med en anonym avlyssningsapparatur. Skulle vara intressant att kombinera med betalsystem, så kan man dra en vända i en välbesökt affär (Typ, Gekås) och tjäna sig en rätt stor hacka pengar 200 kronor i stöten. Med någon anonym betalpost så lär de som är där och tokshoppar inte märka den heller. Typ bensin, godis eller nåt sånt.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top