Plastkåpor för gata

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Tjaba!
Är det någon som har erfarenhet av plastkåpor som kan dela med sig av sina erfarenheter så skulle jag vara mycket tacksam! Vill hitta en pålitlig leverantör som har schyssta produkter och som helst lackar dessa efter önskemål, och jag har tittat t.ex. på Auctmarts.com och motoxpricambi, men de verkar hålla ojämn kvalitet och ha en tendens att spricka. Är det bättre att lacka originalkåpor? Och isf känner någon till en bra firma i Stockholmstrakten?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har köpt från Auctmarts
Ville göra hojen synligare, original GSX1300R svartmetallic.
Positivt
Leverans funkade utmärkt. Fick en uppmaning betal $25 efter ordern för försäkring(!?). Gjorde det. Från det kom mail med medelande att nu var leverans på gång från Hongkong (spårningsinfo så dröjde det bara några dagar innan mail från Postnord om Moms. Betalade Momsen och sedan tog det två eller tre dagar innan det ringde på dörren och postkillen ville kolla om någon var hemma. Vilket jag var som tur va och två stora kartonger bars in. Jag hjälpte till med den ena.
(Men TOTALT från beställning till leverans ca 2 månader)
Mer positivt
A) Tunnare plast än original, här kan jag lägga på ett lager glasfiber på insidan utan öka vikten.
B) Snyggt lackerat.
C) Massor med mutterclips och rostfriaskruvar medföljer.
Negativt
Ibland inte lika bra passform som original.
Kåpan runt strålkastaren linjerade inte ihop med de nedre delar av kåpan på båda sidorna längst fram.
Blev att dra ihop med en (C) skruv två egna brickor och egen mutter på insidan.
Plast på insidan kåpan runt framhjulet dvs
1) Plast galler framför oljekylaren och plast runt oljekylaren
2) Plast på insidan kåpan på sidorna av framhjulet (en bit på höger sida, en bit på vänster sida
3) Plast över framhjulet en bit
Totalt fyra svarta bitar (svartabitar också original) här gav jag upp få ihop det utan monterade de 4 originalbitarna.
Och för att få 2) att sitta ihop med kåpans utsida fodrades 2 + 2 rostfria skruv (C) med egen bricka och egen bricka + mutter på insidan av 2)
Originalkåporna på sidorna av motorn är täcka med ljuddämpande skumplast. Finns inte alls med.
Ska montera Liggunderlag (tänk camping) och skumplast (tänk tex tvättsvamp till bil) på insidan för
att få samma ljuddämpning.
Från orderbekräftelse 2021-04-08
Dröjde till 20210503 innan jag fick ett foto med mailen av gula plastbitar och fråga om beställningen var rätt (vilket jag bekräftade rätt)
20210603 kom paketspårningsinfo Hongkong (CN) Hongkong Post -Sverige Postnord Sweden
20210607 kom begäran om Momsinbetalning vilket jag betalade.
20210610(?) var Postbilen här med kartongerna. Utan någon förvarning (!?).
Jag är nöjd. Har kvar Originalkåpan.
Men hittar man en "bra och snabb lackerare" så kan det nog gå fortare än beställa från Auctmarts.
Och det tar ju några extra kvällar skruva ihop allt från Auctmarts montera alla "stripes", och hitta lösningar för passa ihop bitar som inte linjerar (i varje fall för mig.)
 
Last edited:

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Stort tack för utförligt svar! =D Jag har ju tummen om inte mitt i så iaf nära mitten av handen, och dessutom ingen vettig plats att jobba med hojen på, så jag funderar på att bara lämna in den på verkstad för montering av kåpor + en jävla massa annat ballt som ska på när det väl är dags. Jag räknar med att de är bättre rustade att hantera oförutsedda problem med kåporna än jag.

Det viktiga för mig är väl egentligen att de ser jävligt schysta ut på och att man inte ser några fel i lacken, eller att kåporna är så stela så att minsta flex gör att de spricker eller dylikt. Men du upplever inga sådana problem?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stort tack för utförligt svar! =D Jag har ju tummen om inte mitt i så iaf nära mitten av handen, och dessutom ingen vettig plats att jobba med hojen på, så jag funderar på att bara lämna in den på verkstad för montering av kåpor + en jävla massa annat ballt som ska på när det väl är dags. Jag räknar med att de är bättre rustade att hantera oförutsedda problem med kåporna än jag.

Det viktiga för mig är väl egentligen att de ser jävligt schysta ut på och att man inte ser några fel i lacken, eller att kåporna är så stela så att minsta flex gör att de spricker eller dylikt. Men du upplever inga sådana problem?
Jag skulle inte lämna Kinakåpor för montage på verkstad.
Kommer kosta fullständigt skjortan är min bedömning.

Jag hade dom alltså här runt 10 Juni.
Nu har jag haft mycket annat att göra men jag har inte kört med dom ännu.
Tänker göra en provtur och sedan är det dags riva allt, plasta på insidan med glasfiber (för styrkans skull), lägga på ljudisolering och förhoppningsvis köra hinna köra något i år.
Det här med Kina kåpor är med andra ord nått man beställer när säsongen är slut eller 2 månader tidigare. De dyker upp 2 månader senare när säsongen är slut. Och man monterar dom själv, löser problem osv under vintern och klart till våren kommer. Och så ska man ha tid och plats. Jag byggde på 60-talet MC-kåpor själv. Plugg först, Form sedan. Och i 3:e steget en färdig glasfiberkåpa. Glasfiber + Polyester.
Tror det var Gelcoat närmast formen. så färgen var klar när kåpan lyftes ut formen.
Men ska man förstärka en tunn ABS kinakåpa så är det glasfiber + epoxi för epoxi fäster bättre på ABS.

Men lämna in hojen med Originalkåpor och be dom fixa omlackering är ju nått en verkstad klarar ! :)
Och det var väl det du tänkte. :)
Gör det under lågsäsong kan du fortsätta köra nu och få lägre pris. :)
 
Last edited:

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Jag skulle inte lämna Kinakåpor för montage på verkstad.
Kommer kosta fullständigt skjortan är min bedömning.

Jag hade dom alltså här runt 10 Juni.
Nu har jag haft mycket annat att göra men jag har inte kört med dom ännu.
Tänker göra en provtur och sedan är det dags riva allt, plasta på insidan med glasfiber (för styrkans skull), lägga på ljudisolering och förhoppningsvis köra hinna köra något i år.
Det här med Kina kåpor är med andra ord nått man beställer när säsongen är slut eller 2 månader tidigare. De dyker upp 2 månader senare när säsongen är slut. Och man monterar dom själv, löser problem osv under vintern och klart till våren kommer. Och så ska man ha tid och plats. Jag byggde på 60-talet MC-kåpor själv. Plugg först, Form sedan. Och i 3:e steget en färdig glasfiberkåpa. Glasfiber + Polyester.
Tror det var Gelcoat närmast formen. så färgen var klar när kåpan lyftes ut formen.
Men ska man förstärka en tunn ABS kinakåpa så är det glasfiber + epoxi för epoxi fäster bättre på ABS.

Men lämna in hojen med Originalkåpor och be dom fixa omlackering är ju nått en verkstad klarar ! :)
Och det var väl det du tänkte. :)
Gör det under lågsäsong kan du fortsätta köra nu och få lägre pris. :)

Jag tror jag gör som du! Beställer ett set från Auctmarts och ev förstärker, omlackering skulle nog bli fruktansvärt dyrt. Sen får jag helt enkelt lära mig hur fan man bär sig åt under tidens gång :) Tack för alla tips!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top