Plasta

JonathanSv

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ZZR 600 -92
hejsan, nu skulle jag vilja ha lite hjälp o tips med hur man plastar, har aldrig gjort detta, men är det svårt att plasta en egen solocuts eller vad det heter? kåpan över passagerar sadlen?

iaf skulle jag vilja ha lite tips på vad jag ska använda för matterial, hur jag ska gå till väga, m.m för jag har inte en aning.:va
så iväg med llite tips nu

Har inte någon master i att plasta, men en enkel grund att bygga på:

Du behöver:
Blåfrigolit (till plugg/mall eller något du vill gjuta av)
Något att skydda pluggen med (då polyester löser upp frigolit). Detta kan vara gladpack, tejp etc)
Och det du ska plasta med: Glasfiberväv, polyester (och ev. gelcoat).

Gör först en plugg (mall) av saken du vill ha (i ditt fall en solocuts). Denna gjuter du av och får då en gjutform. När jag plastat har jag inte använt gelcoat, men gissar att du först då lägger ett lager gelcoat och sedan på det lagret lägger polyesterindränkt glasfiberväv.

Innan du använder gjutformen kan det vara bra att använda någon form av släppmedel typ vax eller om det går lägga gladpack i mellan.
Sedan gör du som tidigare lägger gelcoat först och sedan lägger på flera lager med glasfiberväv i polyester.

Någon som verkligen har koll på läget får gärna fylla på/ändra för att man ska få till perfekt resultat.

Material köper du på biltema eller båtfirmor (där du givetvis kan räkna med det monstruösa prispåslag varor betingar så fort applikationen är marin).

För att få till fästen till cutsen så gör du dem separat och sedan plastar fast dem när du har själva cutsen klar.

Stämmer bra, kompletterar lite...

När du blandar till polyestern, var noga med att inte ta för mkt härdare då det härdar fortare då, speciellt om det är lite varmare ute! Och använd mask när du blandar och stryker på (med aluroller eller pensel i trånga utrymmen) det kanske inte luktar så farligt, snarare gott, men ångorna ska inte vara så nyttiga!

Och som alltid, ju mer noggrann man är med underarbetet ;)

Stämmer bra, kompletterar lite...

När du blandar till polyestern, var noga med att inte ta för mkt härdare då det härdar fortare då, speciellt om det är lite varmare ute! Och använd mask när du blandar och stryker på (med aluroller eller pensel i trånga utrymmen) det kanske inte luktar så farligt, snarare gott, men ångorna ska inte vara så nyttiga!

Och som alltid, ju mer noggrann man är med underarbetet ;)

Enkla, men MYCKET viktiga kompletteringar!

...när du blandar och stryker på (med aluroller eller pensel i trånga utrymmen)...
Aluminiumrollern används för att pressa ut luftbubblorna i laminatet, inte för att påföra polyester. Men användas ska den i alla fall, varje bubbla blir en försvagning...

Sedan rekommenderar jag huggen glasfibermatta istället för vävd. Mattan hålls bara ihop av ett bindemedel som polyestern löser upp på någon minut = den går "töja/trycka ihop" lite för att passa över ojämna ytor. En väv är inte töjbar, drar man i den flyttar man hela väven och får bubblor/veck på andra ställen.

Om man vill kan man göra betydligt bättre grejer än instruktionerna i tråden skulle ge, men ska man bara göra en enda grej är det enklare att plasta den snabbt och enkelt och sedan lägga jobb på att slipa/spackla den jämn, än att göra jobb på seriös formtillverkning som man sedan kan gjuta grejer som får bra yta direkt i.

Hehehe måste bara komplettera med att man ska använda skyddsglasögon när man leker med polyester... hehe lärde mig det den hårda vägen

Hehehe måste bara komplettera med att man ska använda skyddsglasögon när man leker med polyester... hehe lärde mig det den hårda vägen

Passa er för härdaren!
Får ni härdare i ögonen så skölj minst en kvart, gärna längre och åk till lassarettet för koll!:mattias
Härdaren fräter om man får på huden!
Man ska även undvika att ha en spillburk där härdare och aceton blandas, kan bli en jättesmäll om man har otur

Passa er för härdaren!
Får ni härdare i ögonen så skölj minst en kvart, gärna längre och åk till lassarettet för koll!:mattias
Härdaren fräter om man får på huden!
Man ska även undvika att ha en spillburk där härdare och aceton blandas, kan bli en jättesmäll om man har otur

Hehe de e inte det värsta... Det gör fan ont oxå...!:yoparty

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!