Plasta kåpor / plast svetsa / limma?

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
GSXR-1000 K6
Har efter en vurpoa fått lite plast saker som gått av som håller kåporna (blinkersers kåporna) på¨min K6:a

Finns det någon som har en lösning på problemet? snabblim håller nog inte, så det behövs något starkare modell! Förlsag?
 
Jag vurpade förra året och gjorde lite lagningar i vintras!

En polare hade kolfiberslamsor kvar efter ett kanotbygge som jag klippte till och lade på insidan av kåporna (över sprickorna/hålen) och penslade på epoxy. Det blev riktigt bra och håller ännu efter ca 700 mil, ta i trä!:tummenupp

Dock blev det lagade partiet styvare än kåpplasten varför det kan vara triksigt att få till det om det är en lång spricka i närheten av ett skruvhål där plasten ibland behöver vara mer böjbar!

Nu köper ju kineserna upp all kolfiber i världen varför det f.n. är lite dyrare än vanligt. Man skulle ju därför kunna pröva samma sak med glasfiber från biltema (som dessutom blir genomskinligt vid epoxning).

Jag blev tillsagd av profeterna att detta inte skulle fungera ... fast det blev jag även med kolfiberalternativet och det verkar ju ha fungerat ... ta i trä.:)

Skillnaden mellan alternativen borde la främst vara att vid nästa vurpa kommer antagligen mina kolfiberpartier klara sig bättre än omgivande regioner:rolleyes:

Kan vara värt att testa ... men kolla runt om på MC-skrotarna först så att det inte, mot förmodan, kommit in någon hel K6-kåpa!

Lycka till:yoparty

\m/
 
Något sämre än Mc-skrotar får man fan nästan leta efter.

Tycker de sällan får in sporthojar av nyare modell. Bike i trollhättan var min chans trodde jag tills jag får reda på att de har semester typ hela sommaren.

Dessuom har de förmodligen inga delar till min ändå men men.
 
Vi har latjat lite med aceton och plastgranulat,vilket funkat ovanligt bra.

Smält upp granulatet i aceton till en klibbig sörja och smeta på,då löser acetonen den gamla plasten lite lagom så den binder ihop med sörjan som sedan torkar när acetonen dunstar.

Det brode ju gå att ta vanlig ABS plast och göra samma sak med,tex en vanlig plasthink.

Värt att prova iaf.
 
Jag skall ju efter vissa vurpor denna säsong:rolleyes: , börja reparera kåpor i vinter. Skall ju även lacka och dona så den blir som ny igen:) . Sedan har jag lärt mig läxan om att det är billigare med krasch-kåpor på bana.
Men vad jag har hört så är Förgöraren bra nära sanningen (glasfiber/kolfiber is the shit), men man kan i vissa fall också använda ståltråd som man "plastar" eller värmer in tvärs med sprickan. En kombination av det och Farbrorns lösning kanske är det billigaste och enklaste.
Sedan är det bara att spackla och slipa tills man tröttnar:gnissla .
Att limma håller inte längre än ner för garageuppfarten, jag har testat:huvet .
 
Vi har latjat lite med aceton och plastgranulat,vilket funkat ovanligt bra.

Smält upp granulatet i aceton till en klibbig sörja och smeta på,då löser acetonen den gamla plasten lite lagom så den binder ihop med sörjan som sedan torkar när acetonen dunstar.

Det brode ju gå att ta vanlig ABS plast och göra samma sak med,tex en vanlig plasthink.

Värt att prova iaf.

Hur noga är det att det är samma typ av plast i sörjan som i granulatet?

Jag hörde från en man i snöstaksbranschen att man maler ner stakarna som är lite halvpaj och återvinner dom till nya. Men i den processen är det tydligen viktigt att det inte kommer med någon annan typ av plast för att det skall funka med återvinningen.
 
Nästan lika billigt som att låta bli att laga:
* Biltema polyester + Biltema glasfiberväv.
* PP100 från Jula och våtslippapper för att jämna ut eventuella ojämnheter.
 
=) får nog ta en bild på det jag skall laga, för det är ganska simpelt.

Ni har säkert sätt att K6:an har inbyggda blinkers på sidan? Dessa vita binkers kåpor som går längs med sidan sitter med en skruv fast innifrån skjutsadeln. Dvs innitu denna vita kåpa går en vinklad plast bit som gått av. har kvar vinkeln på den ena, men måste bygga en ny plast vinkel på den andra.

På bilfirmor finns det ju plastsvets på något sätt som blir grymt bra och starkt.
Undra bara vad det är förnågot de använder?:yoparty
 
Något sämre än Mc-skrotar får man fan nästan leta efter.

Tycker de sällan får in sporthojar av nyare modell. Bike i trollhättan var min chans trodde jag tills jag får reda på att de har semester typ hela sommaren.

Dessuom har de förmodligen inga delar till min ändå men men.

ingen kör ju helförsäkrat längre. dem flesta har ju bara trafik.. därav det dåliga lagret med reservdelar.
 
jag gick och köpte små abs pinnar för att kunna laga mina gamla kåpor då glasfiber blev för styvt och sprack..


Funkar skitbra, lödkolv el liten lödpenna som har öppen låga och så svetsa ihop sliten.
Fördelen med detta är att plasten behåller sin flexibilitet.
 
lagade min kåpa på hojen igår. lödkolv från biltema åsså va de bara att börja smälta och ha sig. sprickan var över hela kåpan (säkert 30 cm) och verkade bli kanonstailt förutom på ett ställe där de kändes som de va lite lite material i operationsärret. ska prova och ta en bit från en hink lr nåt för skoj skull någon dag. jag har iofs crossplast vet inte hur detta blir på den typ av plast som är på en plastraket...

lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top