Plast vs glasfiber hjalmar

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Har pga dårlig økonomi kjøpt en plast hjam som jag ska bruka tillls jag får ihop nog pengar til den dar mattsvarta shoei hjalmen som jag har lust på...den gamla hjalmen min va totalt utsliten ...

Fråga: varfør sager alla at man inte ska bruka plast hjalm? :confused:

Men det ar en mellan hjalm, ska kjøpa battre sen..... :yoparty

Arctic#1 skrev:
Har pga dårlig økonomi kjøpt en plast hjam som jag ska bruka tillls jag får ihop nog pengar til den dar mattsvarta shoei hjalmen som jag har lust på...den gamla hjalmen min va totalt utsliten ...

Fråga: varfør sager alla at man inte ska bruka plast hjalm? :confused:

Men det ar en mellan hjalm, ska kjøpa battre sen..... :yoparty

Plasthjälmar studsar som in ihelvete (sök på nätet så hittar du säkert nån film), och skyddar helt enkelt sämre

Är det inte så att plasthjälmarna tenderar till att studsa om man dänger huvudet i backen medans komposithjälmarna istället tar upp stöten och skonar nacken o.s.v?

Gilgo skrev:
Är det inte så att plasthjälmarna tenderar till att studsa om man dänger huvudet i backen medans komposithjälmarna istället tar upp stöten och skonar nacken o.s.v?

Jo. en plasthjälm är gjord för att hålla, en komposithjälm gjord för att gå sönder och såvida absorbera kraften

Jag har hört att man inte ska köpa en begagnad hjälm. Stämmer detta?

Om inte, Är 2000kr bra pris för en Shoei XR 1000, endast använd en säsong?

Tåbbä skrev:
Jag har hört att man inte ska köpa en begagnad hjälm. Stämmer detta?

Om inte, Är 2000kr bra pris för en Shoei XR 1000, endast använd en säsong?

Ja eftersom en hjälm anpassar sig efter personens huvud är det inget bra att köpa en begagnad hjälm. Dessutom vet man inte hur den är behandlad. Unna dig en ny, säkerheten går först :tummenupp

sen kan man ju vända på det.. bättre begagnad hjälm på huvet än en ny i butiken...

AleX skrev:
Detta är en bra länk, vill man läsa mer går man in här http://www.mcpoolen.se/clothes/allmant/hjalmar.html
MC-Poolen har även intressant läsning om olika skin för skinställ mm.

Var så sent som idag inne på MC-Poolen för att köpa just en hjälm, Pelle kan sina saker. Synd bara att han förklarar så extremt noga, som om man vore ett moppefucko som inte fattar varför en dyr integralhjälm i komposit skulle vara bättre än en billig plasthjälm...jag menar, bara för att man ser ut som ett moppefucko är man ju nödvändigtbis inte det. :rolleyes:

Bodoe skrev:
Detta är en bra länk, vill man läsa mer går man in här http://www.mcpoolen.se/clothes/allmant/hjalmar.html
MC-Poolen har även intressant läsning om olika skin för skinställ mm.

Var så sent som idag inne på MC-Poolen för att köpa just en hjälm, Pelle kan sina saker. Synd bara att han förklarar så extremt noga, som om man vore ett moppefucko som inte fattar varför en dyr integralhjälm i komposit skulle vara bättre än en billig plasthjälm...jag menar, bara för att man ser ut som ett moppefucko är man ju nödvändigtbis inte det. :rolleyes:

Mycket bra! der fanns den informationen jag søkte, bland annat at min nya plast hjalm ar mycket battre an min 15 år gamla glasfiber hjalm. Men at dom nya composit hjalmarna ar basta valet...det blir at kjøpa ny hjam så fort som møjligt då
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Ps. market på min nya hjalm ar Mds Edge som tydligen ska vara en sorts Agv hjalm...

Jag va inne på agv's hemsida: http://www.agv.it/ing/index.html och kollade vad skalet i hjalmen ar produserat av, dar stod det : HIR-TH Resin painted..........ar det plast eller?

:confused:

Last edited:
Du måste ju iaf prova hjälmen innan du köper den, alla hjälmar passar inte på alla skallar.
Är hjälmen du är intresserad av billig är de oftast av plast, kostar den däremot några tusen så är det ju ett bättre material rent allmänt.
Köp inte plasthjälm av snålhet, var rädd om huvudet.

Arctic#1 skrev:
Mycket bra! der fanns den informationen jag søkte, bland annat at min nya plast hjalm ar mycket battre an min 15 år gamla glasfiber hjalm. Men at dom nya composit hjalmarna ar basta valet...det blir at kjøpa ny hjam så fort som møjligt då
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Ps. market på min nya hjalm ar Mds Edge som tydligen ska vara en sorts Agv hjalm...

Jag va inne på agv's hemsida: http://www.agv.it/ing/index.html och kollade vad skalet i hjalmen ar produserat av, dar stod det : HIR-TH Resin painted..........ar det plast eller?

:confused:
Bike hade ju ett hjälmtest för ett tag sen, och då kom agv sist, fast det var en av deras dyrare hjälmar, mds är agv:s billigmärke, så ja vet inte om säkerheten i den är den bästa...

KalleNorton skrev:
Bike hade ju ett hjälmtest för ett tag sen, och då kom agv sist, fast det var en av deras dyrare hjälmar, mds är agv:s billigmärke, så ja vet inte om säkerheten i den är den bästa...

Jodå det stammer det! mds tilverkar førra modell agv i indonesia........
:3freak men hjalmen har ja kjøpt redan så då blir det till at knega på fort som faen så jag får loss lite cash till en dyrare hjalm.. :mad:

Poacher: jodå hjalmen sitter ratt bra på skallen så det ar ok!... :)

Du har ju en shysst MC och en shysst skooter, men att köpa enriktig hjälm för fem papp har du inte råd med? skumt...

- Johan

Jodå jag hør vad du sager mr rockster, men jag har blivit lite drabbad med lite oforutsedda ekonomiska forluster...har redat ut det hela men ekonomin ar lite svag en stund. och jag SKA kjøpa en battre hjalm lite senare. Provar ej at vara snål..... :confused:

I Bikes test som jag har framför mig här, ser det ut som en del plasthjälmar klarar sig rätt bra ändå, med riktigt hyfsad stötupptagning. Är det nån som har "testat" en plasthjälm ordentligt nån gång?

Alla glasfiberhjälmar är inte automatiskt bättre än lexanplasthjälmar (med avseende på stötupptagningsförmågan). Däremot har plasthjälmarna som nackdel att de i regel är tyngre än motsvarande glasfiber-/komposithjälmar och "studsar". Huruvida det sistnämnda har någon större praktisk betydelse låter jag vara osagt. (Möjligtvis kan nacken ta stryk i högre grad). Plasthjälmar åldras även betydligt snabbare (mer känsliga för UV-strålning). :hjälm

En fördel med plasthjälmar är att repor och skavanker inte tillnärmelsevis har lika stor betydelse för säkerheten som på glasfiberhjälmar.

Last edited:
PacMan skrev:
I Bikes test som jag har framför mig här, ser det ut som en del plasthjälmar klarar sig rätt bra ändå, med riktigt hyfsad stötupptagning. Är det nån som har "testat" en plasthjälm ordentligt nån gång?

Pac Man va min hjalm med i testet? och om den åldras fort har ingen betydelse eftersom annan hjalm ska innhandlas i sommer :tummenupp

Arctic#1 skrev:
Pac Man va min hjalm med i testet? och om den åldras fort har ingen betydelse eftersom annan hjalm ska innhandlas i sommer :tummenupp

Det nämns ingen som heter nåt med MDS. En från AGV finns med, men det är en modell i kevlar och kolfiber för över 3500 kr.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT