plasma?

Ehm, en bra TV visar "felen" bättre än en "dålig" tv. ComHem, oavsett om det är digitalt eller analogt ser skit ut på de flesta LCD jag monterat, sen är ju alla olika kräsna...

OK, jag formulerar om det vad JAG tycker, en bra TV har en bra analog/digital mottagare som kan framställa TV bilden med så lite "fel" som möjligt.

Alltså den visar mindre dålig bild än vad en tv med en dålig analog/digital mottagare.

OK, jag formulerar om det vad JAG tycker, en bra TV har en bra analog/digital mottagare som kan framställa TV bilden med så lite "fel" som möjligt.

Alltså den visar mindre dålig bild än vad en tv med en dålig analog/digital mottagare.

Då blir det ju Boxer man är hänvisad till, där stämmer det iaf att integrerad box ger bättre bild än en extern box :)

Prova att kolla på valfri LCD över 37" med bild från analogt ComHem eller Tele2 Vision, ögonen blöder.

Angående PX70:n, den har ju upplösningen 1024x768 och är därmed ingen Full-HD (1920x1080)...?
Nepp, det har den inte, som det är sagt tidigare, upplösningen är inte allt, utan bland det sista i specifikationen du ska titta på.

Jag får väll lov att tipsa om att PX70:in kostar 9 999:- på El-giganten i Länna, Haninge.

Fan, man kanske skulle köpa? :gnissla

Jag får väll lov att tipsa om att PX70:in kostar 9 999:- på El-giganten i Länna, Haninge.

Fan, man kanske skulle köpa? :gnissla

är du säker på att det är den och inte pv70?
om det är så kan du inte lägga upp nått bevis på det som man kan använda här hemma till prisgarantin?
får 10% minus inköpspris om jag hittar den billigare nån annanstans..

är du säker på att det är den och inte pv70?
om det är så kan du inte lägga upp nått bevis på det som man kan använda här hemma till prisgarantin?
får 10% minus inköpspris om jag hittar den billigare nån annanstans..

Det stod PX70 på infolappen.
Nu är det ju varken så att jag bor i närheten eller passerar där ofta, så nåt bildbevis lär jag inte skaffa. Vars får du ditt pris?

japp,kollat på rätt många bekantas lcd och alla har varit som att titta på en lampa efter en timme vart man trött i ögonen.sedan är bilden rätt tråkig när det är svart på bilden.
sedan laggar hittils alla lcd jag tittat på roadracing i,man ser liksom skuggor efter hojen.
lg utan frontglas är väldigt tyst om man jämfört med samsungens fläkthistoria.
nån som har lite mer koll?
lg 42 pc1rr har jag hört både bull och bra om,smidigt med hårddisk men många gnäller på den,shysst bild annars,nån som vet?

Precis om du ska ha större än 32" så är det Plasma som gäller i dagens läge då den är bra mycket snabbare än en LCD med att uppdatera bilden. Som du säger i en stor LCD så kan bilden släpa lite detta händer inte på en Plasma.

Jag kör med LG 42" Plasma i vardagsrummet kostade iofs 19000:- när jag köpte den med kostar väl kanske 11-12000 nu...

Kör med Samsung 27" LCD i sovrummet, gillar samsungs design, skulle jag köpa en ny 42" eller större så skulle det lätt bli Samsung pga deras snygga design.

///Micke

Plasma vs. LCD

Det är ju mycket en smaksak samt vad man ska ha sin TV till som avgör om man bör skaffa en plasma eller LCD. Dom tydligaste skillnaderna är att en plasma drar betydligt mer ström. Såpass att det nog märks på elräkningen om man tittar en del. ca 450w mot 150-200W. En plasma har avsevärt mycket högre kontrast och dynamikomfång och har därför bättre möjligheter att ge en bra bild i det avseendet. LCD har högre ljusstyrka generellt sett och funkar därför bättre om du ibland har ljust i rummet. Ska du koppla en dator till din TV är en LCD mycket bättre för att du inte har några inbränningar. Visst. Det problemet har blivit avsevärt mycket mindre på senare år men faktum kvarstår att man ganska fort får inbränningar även om dom i de allra flesta fall försvinner igen efter en halvtimmes tittande på något annat.
Vad gäller problemet med eftersläpningar hos LCD så är det problemet ganska försumbart nuförtiden. Personligen hade jag allvarligt övervägt en plasma om jag inte skulle kopplat på en media-PC till den. De eftersläpningar som jag ibland upplever kommer ifrån ComHem och inte från TV:n. Likaså vissa komprimeringsartefakter. Det blir ju inte bättre bild än den insignal du har.
Värt att notera är att många billiga LCD-TV använder sig av 6 bitars paneler och genom lite elektronikfusk sedan specar 16,2 miljoner färger. En bra LCD har 8 bitars panel och kan visa 16,7 miljoner (i verkligheten) vilket är en större skillnad än man tror eftersom den tidigare är ganska långt ifrån den upplevda sanningen (och per automatik ger mer eftersläpningar). Ett tips om man upplever eftersläpningar är att stänga av de brusfilter som finns i TV:n. Jag har hittills inte sett ett enda brusfilter på någon TV oavsett typ som inte medfört eftersläpningar så jag blir galen. Åtminstone inte på relativt brusfri Digital-TV. Det fyller ingen större funktion om du inte kör analog kabel-TV.

Min personliga åsikt är att båda teknikerna dras med sina respektive nackdelar respektive fördelar och sen får var och en göra en bedömning av vilka egenskaper man anser vara mer värda. gå runt i butikerna och titta och bedöm. Prova gärna att knappa och ändra inställningar. Särskillt brusfilter så du kan utesluta att eventuella eftersläpningar beror på brusfiltret.

För övrigt håller jag med en tidigare talare att det är alldeles för gott om okunniga säljare på många butiker som bara är intresserade av att sälja på kunden den TV som ger störst vinstmarginal och inte har tillräcklig kunskap om varan dom säljer för att kunna ge relevanta råd. Det finns dock lysande undantag och det är till dom jag återkommer nästa gång jag vill handla.

Det stod PX70 på infolappen.
Nu är det ju varken så att jag bor i närheten eller passerar där ofta, så nåt bildbevis lär jag inte skaffa. Vars får du ditt pris?

11300 billigast fick jag,ok men kan man få den för 1300 billigare så är det ju kuligare:tummenupp

Dom tydligaste skillnaderna är att en plasma drar betydligt mer ström. Såpass att det nog märks på elräkningen om man tittar en del. ca 450w mot 150-200W.
Både rätt och fel, en plasma drar betydligt mycket mer ström än en LCD när Plasman visar en hel vit bild, det är vid helvit bild den drar mycket ström, men hur ofta tittat man på en hel vit test bild ?? Vid normal TV tittande så märks det ingen skillnad på elräkningen mellan en LCD och Plasma.

Right, jag svängde förbi El-Giganten Länna idag.
Se bild för pris. Har även bild på lappen och TV:n tillsammans, och en film. :hihi

Dessutom hittade jag 50"-varianten för 15 000:- på ONOFF Globen, tror jag det var.

Tror jag köper 42"an på fredag :banana

Bifogat

• billigt.JPG
    billigt.JPG
    60.2 KB · Visningar: 49
Last edited:
*/ ?>
Back