Plasma Televisioner

utav vad jag har sätt.. har en polare samt skola som andvänder plasma till film båda iof 42".. men de tycker jag är lite gråare i färgerna och har sämmre skärpa än min lcd, kan somsagt skilja mellan olika fabrikat/modeller.

Varför skulle LCD vara sämre än Plasma när man ser på film ?
:confused:

Funkar ju bra dom tillfällen man sett nån film på dator skärmen...

Alltså, jag undrar verkligen.
Kan inte så mycket om sånt här men har alltid trott att LCD är bättre än Plasma.

Jag tror att det beror på att ju större skärm (TFT) ju sämre responstid.
De kommer givetvis sänka responstiden i framtiden och till slut är en TFT TV lika bra som nåt annat.

Dålig responstid gör att du får ful eftersläpning när någonting rör sig på skärmen.

Poacher skrev:
Jag tror att det beror på att ju större skärm (TFT) ju sämre responstid.
De kommer givetvis sänka responstiden i framtiden och till slut är en TFT TV lika bra som nåt annat.

Dålig responstid gör att du får ful eftersläpning när någonting rör sig på skärmen.

E ju inte fult =) Värsta blur-effekten ju!

tjockisbulle skrev:
Varför skulle LCD vara sämre än Plasma när man ser på film ?
:confused:

Funkar ju bra dom tillfällen man sett nån film på dator skärmen...

Alltså, jag undrar verkligen.
Kan inte så mycket om sånt här men har alltid trott att LCD är bättre än Plasma.

Finns typiska nackdelar med LCD. Var och en har sin åsikt och man skall ju köpa det man tycker är bäst.

Den viktigaste faktorn för att köpa plasma är nog att en 42"->50" LCD kostar mer flis än man vill tänka på annat än om man pratar tipsvinster.

Ser man på mindre apparater så dominerar ju LCD och plasmans fördelar ger inte lika mycket i utbyte för pengarna.

Har du 30000:- o lägga på en plasma, skulle jag köpa
en projektor för 20-25000:- o lägga resterande på en widescreen tv.
Lite roligare. :)

Micke N skrev:
Eftersom tråden mer och mer börjar handla om plasma vs LCD så passar jag på att kasta in en länk till Hifiklubbens pdf som förklarar för- och nackdelar med de olika teknikerna.
http://www.hifiklubben.dk/files/FLAT-TV-S.pdf
Kolla framförallt sidan 20 och framåt.

Är det bara jag som inte kommer förbi sid 16 ?
Rubbet hänger sig där, vill ju läsa om det där nu ju!

Förövrigt gillade jag punkterna på sid 9 rätt mycket.
" Du kan ladda ner filmer och se dom i full storlek med en flat-tv"
:hihi

More skrev:
Har ni märkt hur mycket plasma televisioner det har börjat säljas till ganska bra priser jämfört med några månader tillbaka.

I dagens Power, Elgiganten reklamblad fanns det många fler plasma televisioner än widescreen, känns som att plasma televisioner kommer ta över den vanliga tv:n med tanke på att priserna sjunker för varje månad.

När tror ni det kommer finnas 32'' plasma televisioner för runt 10 000kr?

Vänta tills OLED televisionerna börjar säljas, då blir det prisras :)

plus (svt) kommer ha stortest nästa vecka på plasma.. tänker jag iaf kolla på (om jag kommer ihåg det) så man kanske lär sig något.

stony skrev:
plus (svt) kommer ha stortest nästa vecka på plasma.. tänker jag iaf kolla på (om jag kommer ihåg det) så man kanske lär sig något.

hehe ska Sverker utbilda svenskarna i plasma ?
tvivlar på att det blir lärorikt :gnissla

men bra tips,
ska försöka se det jag med.

tjockisbulle skrev:
hehe ska Sverker utbilda svenskarna i plasma ?
tvivlar på att det blir lärorikt :gnissla

men bra tips,
ska försöka se det jag med.

Sverker är ju as ball.. helt upprörd på allt och alla hela tiden :yoparty
sån skulle man vara på krogen om man får snålt i glaset...

VA VA VA ska det va så!! :4skrika
Tycker du det är rimligt!!! VA VA :4skrika

:hihi

gsxr 750 skrev:
LCD då, vad är det för fel på dom? En plasma lär aldrig hålla några tio år ändå, tillverkarna kommer se till att andra komponenter pajar och tvingar tv:n till skroten mycket tidigare. Annars tjänar dom ju inga pengar.

Det e inte riktigt så det ligger till. Den låga kvalitén på elektroniken idag beror på det stora kravet på billiga produkter. Vad gör man för att de ska bli billigare? Jo, man forskar mindre, testar mindre m.m. Idag är oxo tillverkningen automatiserad för att öka produktionshastigheten och ytterligare kunna minska tillverkningskostnaderna. (robotar är billigare och snabbare än människlig arbetskraft).

Kontentan av detta: vi får billigare elektronik med sämre kvalitet. Allt har sitt pris.

Santo skrev:
Det e inte riktigt så det ligger till. Den låga kvalitén på elektroniken idag beror på det stora kravet på billiga produkter. Vad gör man för att de ska bli billigare? Jo, man forskar mindre, testar mindre m.m. Idag är oxo tillverkningen automatiserad för att öka produktionshastigheten och ytterligare kunna minska tillverkningskostnaderna. (robotar är billigare och snabbare än människlig arbetskraft).

Kontentan av detta: vi får billigare elektronik med sämre kvalitet. Allt har sitt pris.

Jag skulle vilja se AMD:s produktion med folk som sitter å bygger processorer, minnen o.s.v :D

Santo skrev:

Att produkterna blir sämre handlar mestadels om att ständigt vara först ut med det senaste. Då kommer produkter ut på marknaden som inte är ordentligt testade och utvecklade.
Affärsidén med att endast tillverka billiga produkter håller inte i längden, man måste vara tidigt ute och det är nog den bidragande orsaken till att mycket är skräp. Se på de produkter som funnits ett tag, barnsjukdomar botas med tiden och de skulle kunna vara det från början om tid fanns till att testas.
Detta är ju kostnadsfrågan. Hur länge man leva på en produkt man inte börjat sälja ännu.
Robotarna bidrar dock inte till något negativt i detta, en ytmonteringsrobot har högre nogrannhet och snabbhet än människor, de vi tillverkar och säljer i Bromma kan placera 21 000 komponenter i timman.
Dom är givetvis inte gratis att köpa, våran nisch är dock inte stor serieproduktion, de maskiner bla Siemens gör för detta är ännu snabbare.

Som sagt, det är mer och mer butiker som börjar att ha plasma och LCD TV i sina butiker.

Själv går jag efter om det står SONY, Panasonic eller Phillips på TV´n och just för tillfället (26/10 -04) så tittar jag inte på dessa om dom har en prislapp under 25000:-.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back