Planslipa bromsskiva?

600-1000 kr för en flytande 320-mm skiva som passar gasgasen låter nästan för billigt, visa gärna var. Dock har jag haft en sån på en annan hoj och den var inte bra, rotorn var helt skålformad så när man kollade på ett par gamla bromsbelägg så var dom sneslitna. Fixar hellre den som sitter på nu.

Borde ju gå att svarva ner den om man gör en fixtur som ger bra stöd bakifrån så att skivan inte kan svikta eller vad tror ni? Iof så kanske man måste svarva båda sidorna i samma uppspänning så den idén är ju inte heller så bra. Va svårt det här var då! Jag som har pluggat maskinteknik borde ju kunna det här! :D

För att bromsen pulserar? :va (Seriöst svar!)

Du behöver svarva skivan på båda sidorna på en gång! Sedan kommer stålen hoppa vid hålen etc så det blir skrotlådan eller planslipa.

Hör med verktygsfirmorna på din ort och kolla vad de tar för att planslipa din skiva.
Det skiljer en del i priset om du väljer gå igenom kontoret mot att ta sidodörren.
Du väljer dörr :D

600-1000 kr för en flytande 320-mm skiva som passar gasgasen låter nästan för billigt, visa gärna var. Dock har jag haft en sån på en annan hoj och den var inte bra, rotorn var helt skålformad så när man kollade på ett par gamla bromsbelägg så var dom sneslitna. Fixar hellre den som sitter på nu.

Oj nej glöm det jag skrev det jag menade var en vanlig skiva..

Men kolla Knobby.se där kan du kanske hitta nåt till vetigt pris..

Annars kanske du får lämna in skivan kan nog bli svårt att plana/rikta den själv när den blivit skev.

Du behöver svarva skivan på båda sidorna på en gång! Sedan kommer stålen hoppa vid hålen etc så det blir skrotlådan eller planslipa.

Har vid något tillfälle råkat ut för problem vid hålen, de löste jag genom att dra fast en filmaskin på tvärsliden och slipade den sedan uppsatt i svarven tills den blev slät:tummenupp

Har kollat och mätt lite! Skivan är ojämnt tjock. Skiljer 2 hundradelar mellan tunnaste och tjockaste. Har även snurrat på hjulet och lagt en metallbit emot och uppskattar vindheten till 2-3 tiondelar. Så det är väl planslip eller en ny skiva som gäller.

En fundering. Hur kommer skivan klara sig om man vattenskär ut en stum skiva? Kommer den att slå sig?

Har kollat och mätt lite! Skivan är ojämnt tjock. Skiljer 2 hundradelar mellan tunnaste och tjockaste. Har även snurrat på hjulet och lagt en metallbit emot och uppskattar vindheten till 2-3 tiondelar. Så det är väl planslip eller en ny skiva som gäller.

En fundering. Hur kommer skivan klara sig om man vattenskär ut en stum skiva? Kommer den att slå sig?

Främsta anledningen till en flytande skiva är att de temperaturskillnader som blir så kan rotordelen expandera och gå tillbaka i storlek utan att böja/knäcka rotornavet. Så en stor skiva kommer garanterat få tefatsform efter ett tag (några körpass typ).

Sedan är plåtar ofta för ojämna för att bli skivor, den kommer troligen behöva slipas för att bli bra.
För lersprättande kanske det fungerar.

Sedan är plåtar ofta för ojämna för att bli skivor, den kommer troligen behöva slipas för att bli bra.
För lersprättande kanske det fungerar.

Precis. Plåt duger till enduroskivor men en 320mm motardskiva kan man tyvärr glömma. Skulle jag testa något så vore det att skära ut en ny skiva till original flytande centrum men det är nog svårt att få ekonomi i om man inte har alla grejerna liggande.

Leta efter skiva på tyska ebay finns rätt mycket GG delar där. Annars vill jag minnas att bultmönstret är crossover till något annat, kommer inte på vad just nu bara.

Jag skulle inte slipa skivor till en hoj men det fungerar bra på bilskivor så länge de inte är så slitna att de behöver kasseras. En liten vinkelslip och lamellrondell är allt som behövs.

Bifogat

• 013055.jpg
    013055.jpg
    41.4 KB · Visningar: 68
Jag skulle inte slipa skivor till en hoj men det fungerar bra på bilskivor så länge de inte är så slitna att de behöver kasseras. En liten vinkelslip och lamellrondell är allt som behövs.

1. Tråden är 3,5 år gammal så skivan är nog kasserad eller fixad vid det här laget.
2. Hur slipar du en flytande skiva plan med vinkelslip (om den nu skulle sitta på en bil)?

Har honat skiva med flexhone for rotors (googla).
Bra honing men jämnar inte ut skivan.

fräs, rundmatningsbord med matning, typ 30mm hörnfräs (hur bred behöver den vara för att täcka slitytan?), och gääsa på. Ytkraven är väl inte så extrema, de slits väl in, men har man rätt varv, matning och fräscha skär blir det ganska fin yta.

Alternativt en nc-fräs förstås, som håller toleranserna bra.

Oavsett metod är det ju som redan, för länge sedan, diskuterats lite problematiskt att inte platta till skivan vid uppspänning, men de går säkert att lösa.

En fundering som slog mej e hur starkt ett magnetbord egentligen e? Suger de ner en skiva som skevar nåra tiondelar så har man ju en plan sida som utgångspunkt efter den e slipad... Umgås me Kapten M ikväll så ja kanske e ute på djupt vatten :crash

Edit: Menar givetvis rotor...

Last edited:
Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort