Planslipa bromsskiva?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har en flytande 320 mm skiva till gasgasen men den pulserar när man bromsar så att det blir jobbigt att köra. Har inte kollat så noggrant på den men den behöver troligtvis slipas plan. Frågan är bara om om det går att få det bra i en planslip, någon som har erfarenhet av sånt?

Monterar du lös den från navet så ska du kunna få till det om du vet vad du gör.

Monterar du lös den från navet så ska du kunna få till det om du vet vad du gör.
Det var just det där med att veta vad man gör. När jag hade en sne skiva förrut så sa alla jag pratade med att jag lika gärna kunde glömma det eftersom det enligt dom var omöjligt att få det bra eftersom skivan flexar när planslipen slipar och att det inte blir så mkt bättre. Det man skulle göra var att shimsa så den får ett bra stöd underifrån så den först blir plan på ena sidan.

Ett annat alternativ som jag själv filosoferat fram kanske skulle vara att hälla lite polyester eller liknande i på en glasskiva (som är plan) och sen lägga skivan på det så att det härdar och får en plan yta. Sedan planslipa på ovansidan och sist slipa på andra sidan.

Är det annars en uppgift du skulle kunna ta på dig? Skicka PM i så fall med ungefärlig prisuppgift!

Planslip känns väl kanske inte som rätt alternativ, en sådan används för att bearbeta tusendelar.
Pulserar det i handtaget så är det säkert tiondels millimetrar det handlar om.
Upp med skivan i en svarv istället.

Appappapp, inte slipa bromsskivor plana! Utan att vara expert så skulle jag vilja påstå att det är vansinne! Om man får olika tjockt material på skivan så kommer den att få värmespänningar när den blir varm, och då blir den ännu konstigare. Dessutom, om du ska göra det riktigt bra, då måste du ju slipa ner skivan på bägge sidor, dels slipa ner bulorna på ena sidan, å dels slipa ner allt som inte är en grop på den andra så att säga, då kommer du få en väldigt tunn skiva... :rolleyes: Jag skulle nog ha köpt mig en ny jag...

Det var just det där med att veta vad man gör. När jag hade en sne skiva förrut så sa alla jag pratade med att jag lika gärna kunde glömma det eftersom det enligt dom var omöjligt att få det bra eftersom skivan flexar när planslipen slipar och att det inte blir så mkt bättre. Det man skulle göra var att shimsa så den får ett bra stöd underifrån så den först blir plan på ena sidan.

Ett annat alternativ som jag själv filosoferat fram kanske skulle vara att hälla lite polyester eller liknande i på en glasskiva (som är plan) och sen lägga skivan på det så att det härdar och får en plan yta. Sedan planslipa på ovansidan och sist slipa på andra sidan.

Är det annars en uppgift du skulle kunna ta på dig? Skicka PM i så fall med ungefärlig prisuppgift!

Ska det bli ekonomiskt försvarbart behöver du en egen planslip och några öl och en ledig fredagskväll...
Tar man bara tillräckligt lite så flexar det inte, men svarva kan man glömma.

Då ny rotor kanske kostar 1500:- så gör man det själv eller köper nytt.

Appappapp, inte slipa bromsskivor plana! Utan att vara expert så skulle jag vilja påstå att det är vansinne! Om man får olika tjockt material på skivan så kommer den att få värmespänningar när den blir varm, och då blir den ännu konstigare. Dessutom, om du ska göra det riktigt bra, då måste du ju slipa ner skivan på bägge sidor, dels slipa ner bulorna på ena sidan, å dels slipa ner allt som inte är en grop på den andra så att säga, då kommer du få en väldigt tunn skiva... :rolleyes: Jag skulle nog ha köpt mig en ny jag...

Planslipar man den så den fungerar är det inte olika tjockt material :va

Är det mycket fel kan man alltid försöka grovrikta den innan slipning, men det krävs utrustningen och fritid då det blir för dyrt att lämna bort.

Last edited:
Det går utmärkt att slipa, men tänk på att slipa minst 3 ggr eftersom det finns inbyggda spänningar i ytan på skivan.
Först slipar du ena sidan och när den är plan, även den andra. När du nu kollar skivan, t ex med indikatorklocka i en svarv så kommer du med stor sannolikhet att se att den inte är så plan. Kanske klarar du dig med att ta första sidan en gång till, annars får du ta bägge ytterligare en gång.
Är det en rostfri skiva så funkar inte magnetbordet så då får du använda tunn, bra, dubbelhäftande tejp.

Tar man bara tillräckligt lite så flexar det inte, men svarva kan man glömma.
.

Jag vet inte varför man ska glömma att svarva, jag har svarvat skivor många gånger och brukar hamna på +/- 2-3 hundringar vilket inte brukar kännas när man kör.
Naturligtvis kan man inte mata på med ett grovskär, men med tillräckligt liten nosradie så går det utmärkt.

a

Det brukar ju vara rostfria skivor, dubbelhäftande tejp är kanske inte så bra ifall det skulle lossna i planslipen. Prova att sätta upp den i svarven med indikatorklocka istället det är mitt tips. Lycka till.

Jag svarvade en crossskiva en gång.

Ta bort "kanten" som bildas längst ut funkade skit bra. Men så fort man kommer till luftningshålen funkar det inte alls.

Alltså skulle man ha en skiva utan luftningshål / slitsar kan det gå att svarva.

Men visst spänna upp den tar ju en bra stund innan man ser att det sitter rakt...

Så nja, men slipa tror jag kan vara nåt!

Jag vet inte varför man ska glömma att svarva, jag har svarvat skivor många gånger och brukar hamna på +/- 2-3 hundringar vilket inte brukar kännas när man kör.
Naturligtvis kan man inte mata på med ett grovskär, men med tillräckligt liten nosradie så går det utmärkt.

Tja, vet många som försökt svarva 320mm (5mm tjocka) hålborrade flytande raceskivor och ännu färre som lyckats. Bara att få dem raka från början och kunna svarva båda sidorna på en gång är i stort sett omöjligt. Bilskivor är en annan femma och går bra att svarva.

Men grejar du biffen för en billig peng är säkert trådskaparen den första att lämna sina skivor till dig. :tummenupp

Det funkade bra för mig och planslipa till min gamla cbr 900, var svårt och svarva den då skivan är stenhård och alldeles för tunn. Den sviktar.

Last edited:
Kul att det är så många erfarna svarvare som skriver!
Visst fan går det att svarva, men det är viktigt att spänna upp arbetsstycket ordentligt
Jag garanterar att det går att svarva plus-minus ett par hundringar i alla fall.

Alla som svarvat i en RF skiva vet att det är en beläggning på dem som är överjävligt hård att ta sig igenom..De som inte vet de har förmodligen inte svarvat.

Kul att det är så många erfarna svarvare som skriver!
Visst fan går det att svarva, men det är viktigt att spänna upp arbetsstycket ordentligt
Jag garanterar att det går att svarva plus-minus ett par hundringar i alla fall.

Kan inte du som är så duktig beskriva hur man ska spänna upp en 320mm flytande skiva (hålborrad också) i en svarv, lämpligt varvtal och matning samt vad för skärstål som bör användas och hur man sedan ska göra för att det ska bli bra.
Eller är du en tangentbordsriddare bara :7peta

Oj oj, många tankar och idéer här!

Bromsskivan är magnetisk så den går iaf att spänna fast på ett planbord, det dumma är bara att den planslipen jag har tillgång till är för smal kom jag på.

Borde ju gå att svarva ner den om man gör en fixtur som ger bra stöd bakifrån så att skivan inte kan svikta eller vad tror ni? Iof så kanske man måste svarva båda sidorna i samma uppspänning så den idén är ju inte heller så bra. Va svårt det här var då! Jag som har pluggat maskinteknik borde ju kunna det här! :D

Varför överhuvudtaget svarva en bromsskiva till en motorcykel? (Seriös fråga!)
För att bromsen pulserar? :va (Seriöst svar!)

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort