Planera inför hojresa till USA med farsan, tips mottages!

Gott, skall kika lite mer på Highway 1. Banåkning med farsan är knappast aktuellt ;)
Satsar hellre på bra vägar, storslagen natur än turistmål, det gillar varken jag eller farsan.
Butiker och skyskrapor går fetbort ;)
 
Highway 1 (PCH) är absolut något du kan köra, nice vy och allt det där.
Men regnar det så är det inte så skoj kan jag säga då vägen ligger på "bergs"kanten... så det blir riktigt slippery-when-wet så att säga.

Men att starta i San Diego eller LA och sen kör upp till SF är nice, rekommenderar att ta minst ett nattstopp därimellan, men du har Herst Castle, Carmel är riktigt nice, San Simeon och diverse andra trevliga ställen.
Sen har jag för mig att vi körde förbi två stycken kända naturreservat också.

Sen när man kommit upp till SF så är det ju inte helt galet att fortsätta en bit till upp till Napa Valley... speciellt inte om man gillar vin. :yoparty

Det är typ vad vi gjorde fast vi började i Napa Valley och slutade i LA med Universal Studios. :D
 
Jag har kört Highway 1 ett par gånger med bil mellan San Francisco och Los Angeles och jag tänkte hela tiden att "hit ska jag tillbaka med en motorcykel mellan benen!" Vägen i sig är väl inte unik när det gäller kurvor o.s.v. men för en svensk så är det onekligen speciellt att köra mil efter mil på en väg som är inhuggen i bergssidan och ha Stilla Havet långt nedanför en. :)

När det gäller ultimata MC-vägar så kan jag däremot rekomendera genomfartlederna uppe i Kalifoniens och Nevadas berg. Mellan Lake Tahoe, Yosemite (- får ni inte missa!), Mammoth Mountain, Mono Lake, Sonoma osv. Under sommaren så är det ofta ett mycket behagligt klimat uppe i bergen som ligger på 1500-3500 meters höjd. Vägarna är också ofta i mycket bra skick. Viss varning kan dock utfärdas för att dessa trakter kan vara väldigt ödsliga. Det kan lätt vara 5-10 mil till närmsta lilla samhälle.

En överflygning med Google Earth över de tänkta resvägarna kan rekommenderas innan ni flyger dit på riktigt.

260px-Map_mono_lake.jpg

Death Valley och övriga rena ökentrakter är absolut värda ett besök. Det är en helt absurd miljö sett med svenska ögon. MEN jag skulle inte rekommendera MC-semester i dessa trakter under den varmaste delen av året. Det är för hett helt enkelt. När jag i början av juli klev ur den luftkonditionerade hyrbilen nere i Death Valley kl. 18.00 på eftermiddagen så var det 48 grader i skuggan! Att åka motorcykel i den hettan fungerar helt enkelt inte om man samtidigt hade tänkt att ha det någorlunda njutbart. Det går inte att köra i T-shirt ens för man blir fullständigt sönderbränd på bara några timmar.

Mitt råd är att ni ska tänka på temperaturen. Många delar av USA är betydligt varmare än vad vi är vana vid i Sverige. Att köra förståndigt med komplett skyddsutrustning börjar bli ganska jobbigt när tempen ligger stadigt över 30 grader även nattetid.
 
Last edited:
Jag har kört Highway no 1 i bil för ca 10 år sedan. Väldigt fint och ett stopp i Carmel, den stad där Clint Eastwood var borgmästare, är ett måste. Väldigt fin liten stad. Öknen österut är som ovanstående redan konstaterat inte helt bekväm på hoj. Det är otroligt varm och dom flesta som kör genom öknen gör det på natten men även då är det inte helt bekvämt.

Fem år tidigare hyrde jag en hoj i Boston och körde norrut genom Vermont in i Kanada till Montreal. Och sen västerut genom Quebec, New Brunswick och över bron till Prince Edward Island.

http://g.co/maps/27r6q

Och sen färja från Wood Islands på PEI till Pictou i Nova Scotia och därefter norröver där jag körde "The Cabot Trail" för att därefter köra söderut ner mot Halifax till färjan som gick från Yarmouth.

http://g.co/maps/8v393

Färjan la till i Bar Harbour, Maine, men nu för tiden går det nog ingen färja däremellan längre. Alternativt om det möjligtvis går någon annan färja från Nova Scotia till St John/New Brunswick. Vet inte men det skulle inte förvåna mig. Annars får man köra runt och ta landvägen. Och sen söderut tillbaka till Boston där jag lämnade av hojen.

http://g.co/maps/cu6yx

Hela den resan gjorde jag på 10 dagar. Totala rutten låg på runt 500 svenska mil. Lite mindre. Vermont är väldigt vackert och resan längs St Lawrence-floden var absolut inte fel och kustvägen längs New Brunswick var otroligt fin. Små fiskebyar där man kunde stanna och äta. Det intressanta med New Brunswick efter att man lämnat Quebec var att helt plötsligt blev det engelskspråkigt men en stad som man kom till en timme senare var franskspråkig och då pratade inte en käft ett enda ord engelska. Och sen vart det engelskspråkigt igen och sen franskspråkigt..... Väldigt mycket svartflugor mellan Rimouski och Campbelltown men det var bara under några timmar. Prince Edward Island är otroligt fint. Och norra delen av Nova Scotia ska vi inte prata om. Cape Breton/Cabot Trail är ett ställe som man bara MÅSTE besöka!!

http://www.cabottrail.com/

http://www.novascotia.com/en/home/ourregions/scenic_travelways/cabot_trail/default.aspx

cabottrail1.jpg


The_Cabot_Trail1.jpg


Strax söder om Inverness hittar man Glenora. På den tiden det enda single malt destilleriet i Nordamerika. Nu står det på websidan att det är det första single malt destilleriet i Nordamerika så man kan nog ta för givet att det startats fler.....

http://www.glenoradistillery.com/

Där bodde jag en natt och satt och pratade med destilleriets åldriga ägare fram tills alldeles för sent. Väldigt trevligt.

Jag personligen tycker att Kanada har mer att ge än USA om man ser i stort. En liten skojjig detalj var att jag ju körde en US reggad Harley och när jag skulle in i Kanada (Quebec. Fransktalande) så var gränsgubben otroligt otrevlig fram tills jag gav honom mitt svenska pass. Då sken han upp, var hur trevlig som helst, bad om ursäkt och kunde helt plötsligt prata flytande engelska. Så länge han trodde att jag var amerikan så var han väldigt otrevlig och kunde inte prata ett ord engelska..... :D

Hur som, Om man vill vara liiitteee mer ifred och ha vackra saker att titta på så kan jag rekommendera dom krokarna som jag åkte i. Nordöstra USA, New Brunswick, Prince Edward Island och Nova Scotia. Väldigt fint. Hyra hoj i Boston funkade kanon. Jag körde den sträckan på 10 dagar utan GPS men då stod hojen still i två dagar då jag stannade hos en polare norr om Montreal i ett par dagar. Skulle säga att 14 dagar är MER än tillräckligt för den sträckan även om man skulle vilja ta det hyffsat lugnt. 30 mil om dagen ca. Man kan lugnt köra 70 - 80 mil vissa dagar och ingenting alls i några dagar om man vill. Bra vägar och hyffsat lugn trafik.

MVH//Jan
 
Ett litet varningens ord gällande att hyra hoj i USA. Jag hade själv inte alls några problem men jag har haft två polare som oberoende av varandra fått betala skador på hyrhojarna som dom själva inte orsakat. Så var NOGA med att dokumentera eventuella skador när ni hämtar ut hojarna. Ta bilder och se till så att skadorna blir noga dokumenterade i hyreskontraktet. Bommar man detta så finns det hyrfirmor som tar tillfället i akt att få gamla skador lagade på någon annans bekostnad. Bra sak att tänka på. Dokumentera skador på hojen när ni hämtar ut den.

//Jan
 
Last edited:
Skulle hyra hoj i Orlando när det var Daytona Bikeweek, dom ville ha närmare 10 lök i svenska kronor för en vecka. Hoppas för din skull att det höga priset jag fick berodde på att alla ville hyra hoj den veckan.
 
New Orleans till New York eller tvärt om med några dagar i området kring Deal's gap skulle jag kunna tänka mig vore en just tripp.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top