Planera göra USA / roadtrippa, nu när Trump är borta!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Såg på invigningen av Biden, ger en lite hopp om landet där borta. Vilken skillnad och lättnad :) Gubben är gammal och skrynklig, men genuin och har moral. Har under Trump-åren typ helt tappat intresset att besöka USA pga kaoset. Åkte första året Trump blev president och då jag var rädd att inte bli insläppt, det var skum känsla i landet. Jag blir även alltid stoppad på flygplatserna i både Sverige och USA för att bli intervjuad av deras immigration. Har tidigare blivit portad i 10 år hehe... Då jag bodde i Cali början på 2000-talet och levde livet.

Hur som. Trådens syfte...

Är det någon annan här som dock gillar USA för dessa natur, och annars fina människor, matkultur mm?
Tänkte göra, eller iaf börja planera för en roadtrip igen. Eventuellt köra Alaska / norr och bit av Kanada. Alternativ hålla sig i södern och följa Mississippi.

Har en del vänner kvar jag brukar försöka besöka och har kontakt via FB. De är spridda lite överallt från Cali till Georgia och North Dakota.

Detta vore förstås inte resa 2021..., utan 2022, och dra till en ordentlig resa i kanske en månad.

Någon här som är inne på sånt?
Kanske bara en tråd med allmänna tipsa?
Gärna lite bilder :)

Kanske även söker någon att göra en resa med...? Har tyvärr inte så många nära bekanta och som kan åka iväg på detta sätt :gråta

Ett coolt ställe jag besökte utöver grand canyon var det stora meteorithålet i Arizona. Tycker om fräcka ställen :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag får väl avslöja min lilla dröm då: Köra hoj från de stora sjöarna över bergen till västkusten. Typ Wisconsin-Minnesota-S/NDakota/Nebraska/Colorado-Wyoming-Idaho-Oregon-Montana-Washington. Och om tid finnes, upp genom British Columbia. Två månader eller så. Come rain or come shine.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bott i södern ett tag. Gillar både Texas (folket, maten) och Arizona (naturen). Är ingen fan av städer men San Antonio var nåt annorlunda. Inte glad för kyla men en tripp till Montana gav mersmak så det vill jag utforska mer. (Gillar att vandra utan folkmassa) Upplever att mindre orter har öppna och intressanta människor att träffa. Leva det ”riktiga” US-livet, åka side-by-side, tända en brasa, rejäl BBQ och ta några öl på ett pickis-flak. Att vara svensk är en dörröppnare. Undvik politik och religion.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kanske bara en tråd med allmänna tipsa?
Appalacherna, norr till söder, inklusive Tail of the Dragon. https://en.wikipedia.org/wiki/Appalachian_Mountains där bl.a. Blue Ridge Parkway ingår eller vägvis följa 350 mil Appalachian Trail https://en.wikipedia.org/wiki/International_Appalachian_Trail där man lämpligtvis gör avstickare ned till de byar/småstäder som bredvid bergskedjan och uppleva ett USA som fastnat i 50/60-talets USA. Krokvägar med asfalt vi bara kan drömma om i Sverige (om det inte är allt för tidigt på säsongen och oplogat).
dsc00011.jpg
dsc00009.jpg
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Bott i södern ett tag. Gillar både Texas (folket, maten) och Arizona (naturen). Är ingen fan av städer men San Antonio var nåt annorlunda. Inte glad för kyla men en tripp till Montana gav mersmak så det vill jag utforska mer. (Gillar att vandra utan folkmassa) Upplever att mindre orter har öppna och intressanta människor att träffa. Leva det ”riktiga” US-livet, åka side-by-side, tända en brasa, rejäl BBQ och ta några öl på ett pickis-flak. Att vara svensk är en dörröppnare. Undvik politik och religion.
Körde igenom Texas ett år och det gick lite för fort. Det är så stort och platt och man missar det mesta när man håller sig till de stora motorvägarna. Men besökte ett rymdcenter iaf och det var lite fräckt :)

Men håller med det är överlag bra människor i USA. Undvik politik helt klart :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Appalacherna, norr till söder, inklusive Tail of the Dragon.

Har en kompis i Georgia, so är polis... hehe, men vi hann inte riktigt med denna episka väg... tyvärr. Georgia är som ett litet Texas. Har den där southern hospitality liksom. Men, han är inte heller blyg med att han stöder Trump :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bott i södern ett tag. Gillar både Texas (folket, maten) och Arizona (naturen). Är ingen fan av städer men San Antonio var nåt annorlunda. Inte glad för kyla men en tripp till Montana gav mersmak så det vill jag utforska mer. (Gillar att vandra utan folkmassa) Upplever att mindre orter har öppna och intressanta människor att träffa. Leva det ”riktiga” US-livet, åka side-by-side, tända en brasa, rejäl BBQ och ta några öl på ett pickis-flak. Att vara svensk är en dörröppnare. Undvik politik och religion.

Menar du själva centrum av San Antonio eller utanför centrum? Jag har bara sett centrum och livet längs kanalen och det är ju mysigt men ger mig känslan av turistfälla och turistfällor ger mig alltid lite avsmak.
Två dagar tycker jag definitivt att stan är värd så man hinner se sea world, the Alamo och slappa lite vid kanalen, men det är inte en sån stad där jag får den där känslan att jag skulle vilja bo där.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utöver vanliga drömmar om snöskoterkörning i British Columbia (som är Kanada) så finns det faktiskt en sak jag skulle vilja göra i USA - köra Beartooth Highway. Jag har bekanta på den sidan av pölen som i princip gjort detta både på motorcykel och snöskoter...En mycket naturskön väg på mer än tretusen meters höjd, precis utanför West Yellowstones nationalpark. Stängd och brutalt översnöad under halva året och definitivt inget för den vanlige hyrskoteråkaren...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Menar du själva centrum av San Antonio eller utanför centrum? Jag har bara sett centrum och livet längs kanalen och det är ju mysigt men ger mig känslan av turistfälla och turistfällor ger mig alltid lite avsmak.
Två dagar tycker jag definitivt att stan är värd så man hinner se sea world, the Alamo och slappa lite vid kanalen, men det är inte en sån stad där jag får den där känslan att jag skulle vilja bo där.
Centrum med Alamo och kanalen, men även de små mexikanska restaurangerna en bit bort från allt det där. Kanske var det en veckas Cinko de Mayo firandet längs alla smågator som bidrog till den mer positiva bilden med, men jämfört med Dallas, Huston, Austin... väljer jag SA alla dagar i veckan. Även om det är en stor stad upplever jag den inte som en stor stad ?
Sea World är väl ok, inget jag själv var direkt fascinerad av men ungarna gillar det.

Lilla tyskbyn Fredriksburg med huvudgatan (finns väl typ två gator eller nåt) fylld med Texas vinproducenter, där du kan smaka dig igenom det mesta av druvor från Texas, en annorlunda och inte så förekommande företeelse.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Däruppe är ju vädret lika uselt som här hemma.
Jag skulle gärna ge mig på en tripp "from sea to shining sea", men i delstater med plusgrader.
Jag tycker nog att sommaren i ND är betydligt bättre än den i Sverige, ND ligger väl på samma breddgrad som Frankrike ungefär, så vore det inte för lutningen på jordaxeln så skulle dom knappt ha vinter.

Dom odlar ju grödor som knappt funkar att odla lönsamt i sydligaste Sverige på sommaren
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top