Planer för Ålandsresa

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det har varit lite väl mycket saker att stå i nu med flytt och byggnationer m.m., men det börjar ljusna på den fronten och kalenderns inbokade dagar glesnar... :)

Den 18/7 fram till 22/7 åker jag över med familjen (till stugan) och tar med mig åtminstone en hoj. Om det finns intresse för att köra då på Vessingsboda, så kan jag kolla med bokning av banan. Blir nog körning mån/tis gissar jag på för min del. För tre-fyra personer så kan jag ordna sovplats i stugan för en eller ett par nätter, men är intresset större så måste ungdomsgården bokas om folk inte sover i egna bilar eller tält på plats vid banan (och det är ju inte så kul). Sänd PM med intresseanmälan snarast i så fall.

Sedan är jag ledig följande helger:

31/7-1/8 + någon dag extra
7/8-8/8 + någon dag extra

Kollar om någon av dessa är obokat för både boende och bana...

Ursäkta Tom om jag stör tråden lite!

Vill passa på att säga till alla som INTE kommer ha råd/tid att köra på de större banorna passa på nu. Mkt hojkörning för lite pengar samt att Tom nu lägger ner tid för att andra ska kunna köra lite på bana. Banan är mkt bra t.o.m bättre än rörken tycker jag. Det är stort sett gratis att åka över med t,ex ekerö linjen om man tar hojen i skåpbil. Innan ni börjar slipa armbågarna, äta gröt mm, kolla efter om det är något som behöver göras på hojen t,ex uppsamlingskärl, skrapskydd på fotpinnarna mm. Tom kan nog lägga ut nån länk där han skriver lite mer om åland samt lite bilder för de som inte har varit där!

/Tony

Lite länkar och bilder ja...

Hemsidan med information om banan, bilder/filmer, hojkrav, vägbeskrivning m.m.
http://irt.slu.se/tomk/sm/vessingsboda/

Officiella hemsidor för turister
http://www.aland.fi/
http://www.goaland.net/

Lite tips om roliga vägar och utflyktsmål som jag skrev för länge sedan
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=769884&postcount=7

En karta med några kul vägar utmärkta
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=53859

Jag har ofta räknat med ca 1.000-1.200 kr för en fyradagars tur över till Åland. Inklusive mat, färja, diesel, bensin, olja, boende, ett par flaskor sprit (eller öl) osv. Köper man med sig all mat hemifrån och snålar, så blir det billigare. Boende och bana brukar gå tillsammans på ca 250-350 kr avhängigt antal deltagare. Svenska kronor duger som betalning i stort sett överallt - ingen idé att växla in Euro.

Jag är jättesugen på Åland!!
Men datumen är lite för nära inpå för mig.
Sista datumet krockar dessutom med tävlingen i Örebro.

Hur är det med Försäkringar och sånt på Åland då? Är man tvungen och visa upp ett"försäkringsbevis" för att få köra? Då är ju jag :arsele

Kongo skrev:
Hur är det med Försäkringar och sånt på Åland då? Är man tvungen och visa upp ett"försäkringsbevis" för att få köra? Då är ju jag :arsele

Vessingeboda skrev:
Körning sker på egen risk och om trafikförsäkring och vagnskada gäller eller inte, vet jag ej (man kan ju hävda att man kraschat utanför banområdet :-/ ). De som kör oreggade fordon får kolla sin olycksfallsförsäkring och vara beredda att täcka annans skada om sådan uppkommer.

Det där räcker väll som svar?

Kongo skrev:

Körning på egen risk på banan. Alla som kör måste visa hänsyn och omdöme och det har fungerat bra tidigare gånger. Visst kraschas det frisk ibland, men det är sällan det blivit mer än någon stukad fot eller blåmärken. Tror mitt svullna knä är någon av de värre skadorna.

Om man inte är så sugen på att nöta bana hela dagarna, så är det gott om fina hojvägar i närheten och badplatser o.d.

TomK skrev:
Körning på egen risk på banan. Alla som kör måste visa hänsyn och omdöme och det har fungerat bra tidigare gånger. Visst kraschas det frisk ibland, men det är sällan det blivit mer än någon stukad fot eller blåmärken. Tror mitt svullna knä är någon av de värre skadorna.

Om man inte är så sugen på att nöta bana hela dagarna, så är det gott om fina hojvägar i närheten och badplatser o.d.
Då lät ju detta intressant ju! :tummenupp Ska hålla mig uppdaterad!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back