plana topplock, hur gå till väga?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har fixat så jag har möte med en stadig fräs imorgon utifall jag vill plana mina topplock.

Jag tror mig kunna spänna upp topparna plant och stadigt, så den biten är safe. Problemet är att jag inte vet hur stora skär, hur många skär etc jag ska ta. Topplocket har en yta på nästan 200mm bredd, så det blir att gå över flera gånger då jag inte tror det finns krabba större än 60mm att tillgå. Hur bör jag göra detta?

Måste jag slipa in topplocket med sandpapper på glasskiva efteråt för att kunna lita på täthet?

Tacksam för instruktioner.

Spänn upp en vanlig järnbit o provfräs först. om det blir övergångar mellan fräsytorna så beror det på att fräshuvudet inte är 100parallellt med bordet.
Det är bättre att upptäcka det på nåt billigt inte topplocket. är det inte möjligt att justera, så leta efter nån som har tillräckligt stor fräskrabba.

Fräs topparna med kammarna momentdragna i sina lägen om det är möjligt ( om du inte har en stötstångsmotor ) .
Då kan du justera fastspänningen så att kammarna kan roteras lätt och slipper TRO att det blir rätt .
Om du absolut måste fräsa med för liten krabba måste du slipa in ytan mot en stor plan yta för att VETA att den är bra .

Martin

Spänn upp ett svarvstål i fräshuvudet och fräs av allt i ett skär utan flera förflyttningar. Kolla bara att du kan plana, vissa toppar mår inte bra av att tunna ut materialet runt kylkanaler osv.

/J

Fräs topparna med kammarna momentdragna i sina lägen om det är möjligt ( om du inte har en stötstångsmotor ) .
Då kan du justera fastspänningen så att kammarna kan roteras lätt och slipper TRO att det blir rätt .
Om du absolut måste fräsa med för liten krabba måste du slipa in ytan mot en stor plan yta för att VETA att den är bra .

Martin

Jag ser inte hur det är möjligt att göra - kamöverfallens delning är min enda plana sida på toppen, och den behöver jag att spänna mot fräsbordet.

Spänn upp ett svarvstål i fräshuvudet och fräs av allt i ett skär utan flera förflyttningar. Kolla bara att du kan plana, vissa toppar mår inte bra av att tunna ut materialet runt kylkanaler osv.

/J

Låter omständigt att göra när jag bara har en begränsad tid med fräsen, och inte har sett den innan, eller vet vad det finns för verktyg till den.

Jag vet inte hur vattenkanalerna ligger, men det handlar bara om 0.15mm jag vill ta, samt 99-03 modellerna vet jag att folk har planat av mer än så (ett 05-lock jag ska plana nu).

Last edited:
Svarva till en "disk" som är ca 25cm i diameter sen fäst ett svarvstål på kanten och sen plana topplocket i ett drag först fram och sen tillbaka så 2ggr kör du över det alltså.
Och kom ihåg att ta extremt lite, det är bättre att köra över det 8ggr och inte ta nånting än 1 gång och ta för mycket ;)

Blocket brukar jag göra rent med rakblad och fin smärgelduk och jag har aldrig haft problem, men e du osäker så kan du juh plana det oxå.

Sen glöm inte putsa kanterna som blir i förbräningsrum, kylkaneler och oljekanaler och spola gärna rent toppen ett par gånger efteråt.

//Tapper

Nu har jag arrat fräs med aborr-arm som kan ta ungefär vad som helst i ett svep. Nu är frågan hurpass hårt jag måste fästa upp topplocket i bordet - duger det med 3st fästklammer (eller vad det kan kallas - ett uppochnervänt U med en skruv igenom som fäster mot bordet). Brukar det bli problem med vibrationer även när man tar försiktiga skär? En anledning till att jag måste plana är att tätytorna i topparna är totalt söndereroderade där packningen har legat, och jag är tveksam till att det går att få tätt igen utan att ta av några hundradelar, så ytan får inte bli alltför dassig.

Du klarar dig med 2st spænnjærn på var sin kortsida på toppen och spænn inte før hårt lægg en klocka mot toppen och slå med handen så ser du om den rør sig nær du spænner, lægg æven mæssing shims mellan toppen och spænnjærnet så slipper du ev mærken. Nær du har spænnt fast den så kan du ta en klocka och køra øver ytan så ser du hur mycket du måste ta och var den høgsta punkten ær !.

Før att kolla om huvudet/bordet ær pararellt med varandra så tar du en klocka med magnetfot och stoppar upp i spindeln och så stoppar du klockan mot bordet sen vrider du før hand runt spindeln (lægg i høg væxel så du orkar)ett varv och kollar hur mycket det diffar ev justera om det ær møjligt/behøvs.

Så behøver du inte køra så fort nær du planar med arborrverktyg kør runt 50skærmeter och ca 0.3mm per varv beroende på vad du har før nosradie på stålet du planar med. dock bara en fingervisning, mycket faktorer som spelar in hur hårt du kan køra. lycka till

Last edited:
När skäret går tillbaka på baksidan, ska det precis skrapa i ytan en gång till, så det blir ett kryssmönster i fräsningen. Då blir inte ytan skålad.

Mats

När skäret går tillbaka på baksidan, ska det precis skrapa i ytan en gång till, så det blir ett kryssmönster i fräsningen. Då blir inte ytan skålad.

Mats

Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar nu. Ska jag göra som följer:

* ta skär från höger till vänster tills jag är hela a-borrens radie till vänster om topplocket
* gå tillbaka tills jag är hela radien till höger om topplocket utan att ha ökat skärdjupet
* repetera med nytt skärdjup

Dvs bara öka skärdjupet på svepet höger->vänster?

Du behöver bara gå över en gång, det blir kryssmönster ändå eftersom skäret nuddar lätt på andra halvan av varvet.

Är fräshuvudet minsta snett blir det skit. Kör på en provbit först.

Jag tillverkade ett enkelt arborrhuvud igår, då fräshuvudet stog 0.5 grader snett blev planingen inte bra.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...