Plana toppen

Smöra!!!!!!!!

HA!
Ska Du snacka om att smöra din gamla hankatt???? :tuttar
tassen skrev:
Funderar på att dra en mek kurs för tjejer som vill lära sig skruva...basic med verktygsval och hantering i början sen en hel del mekning....intresse ??

HanneZ skrev:
Om topplockpackningen går så kommer det väl bensin i vattnet i första hand.

Mina erfarenheter av trasiga topplockspackningar är att det börjar spruta vatten från där man fyller på.

/ Hannes
En topplockspackning tätar "allt" mellan topplock och cylinder. I toppen ska det finnas vatten, olja, och dessutom ska den täta så att kompressionen hålls, dvs antänd/oantänd bränsleblandning ska inte läcka ut. Det kan bli otätt mellan kyl och oljesystemet bara, mellan kylsystem och förbränningsrum , alla kombinationer därav, till totalblåsning där allt läcker åt mellan alla system... Förbränningsrummen håller högst tryck och trycker, om det är läckage mellan förbränningsrum och annat "system", övertrycket ut i det systemet.

Annchua skrev:
Det ska finnas istansade märken om jag fattat det hela rätt. Däremot står det ingenting om i vilken ordning skruvarna ska dras men momenten finns med.

Börjar ju bli lite rädd nu ju :-(

Du kan ju köra, först 20nm dra alla, sen 60 Nm dra alla, sen 90grader. Brukar bli bra.

Såhär kan du dra (bild)

Bifogat

• dragning.JPG
    dragning.JPG
    5.9 KB · Visningar: 80
Efter några timmars mekande så sitter motorn nu enbart fast i bultarna i ramen för nedsläppning.

Har precis diskuterat Vattenpumps(tras) VS Topplockspackning med Thundrace här på forumet och för er som undrar så kom vi fram till att det är toppackningen som gått sönder vilket betyder att jag kommer lära mig en hel del saker nu i helgen :banana :banana
Slänger upp lite såhär gick det bilder om allt går bra!! Jag behöver dokumentera detta för min egen skull :yoparty

Ha en jäkligt bra helg!! Det ska iaf jag ha!

/AC

Bra att du fått goda råd, det kan nog bli lite kluvet att fråga på ett forum, folk har olika erfarenheter och det kan vara svårt att välja vem man ska lyssna till om man är novis... Lycka till! Ser fram mot bilderna (tror jag...).

Då var det gjort! Topppackningen bytt samt diverse andra grejer. Motorn isatt i ramen samt alla andra ateraljer som ska dit för att det ska fungera :D

Ikväll blir det provstart samt lite körning (om den vill starta) Tack alla för alla bra tips, och ETT stort tack till Dr.Bike som lärde mig allt och framförallt hade tålamodet!! :D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...