Plana toppen.

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Hej!

Funderar på att få toppen planad på min GSX1100E -82. Hur mycket törs man ta. Måste man ha justerbara kamdrev?

Anders

Har du ett avstånd från insugsventilen upp till tätningsytan på tocklocket på 1.50 mm eller mer är du på den säkra sidan.

Du behöver inte tajma om kammarna annat om du är väldigt petig över att vridmomentet kommer att flyttas 100 varv upp i varvtalsområdet.

andersbrink skrev:
Har du ett avstånd från insugsventilen upp till tätningsytan på tocklocket på 1.50 mm eller mer är du på den säkra sidan.

Du behöver inte tajma om kammarna annat om du är väldigt petig över att vridmomentet kommer att flyttas 100 varv upp i varvtalsområdet.

Om man tex. då har 1.5mm hur mycket kan man då ta? vad måste finnas kvar i spel? kan man ta 1mm och lämna endast 0,5mm kvar eller är det för tight kanske...

0,5 för tight. Det ska vara 1,5mm mellan ventil och kant om du ska köra säkert. Det är klart att det går att ta av satt avståndet blir mindre men risken för kollision blir större.

Du ska ha en kolv/ventilspel om minst 1.5 mm på insuget och 2.00 mm på avgas mätt +/- 10 grader runt top dead center, det är det enda viktiga.

OK! fattade lite fel där!! hehe! Har i och för sig inte tänkt plana nån topp just nu.. men frågade eftersom det alltid kan vara bra att veta om man skulle behöva plana den nån gång! :)

Eventuellt gör jag det till vintern. Nån som vet vart man kan lämna in toppen för att få det gjort? Och vad det kostar ungefär? Jag kör på etanol (E85) så spikningar borde väl inte bli något problem.

Mvh Anders

anders65 skrev:
... etanol (E85) så spikningar borde väl inte bli något problem. ...
Iofs är ju etanol inte alls lika effektivt att dämpa spikningra (dvs kyla färskgasen) som metanol men jag tror det är bättre än bensin i alla fall.
Men varför på E85? Jag trodde knappt det fanns numer ens?

E85 finns att köpa på 4 mackar i Göteborg. (2 OKQ8 och 2 Statoil) Etanol är ett förnyelsebart bränsle, dvs det bidrar inte alls lika mycket till växthuseffekten som bensin. Dessutom är det billigare. (just nu iallafall) Kostar f.n. 7,78kr/liter på OK. Jämfört med bensin så har förbrukningen ökat med 20%. Det motsvarar ett bensinpris på ca 9,40. (95oktan på OK=9.95kr/lit) Räknar med att få ner förbrukningen ytterligare efter genom att plana toppen. E85 har oktantal > 100.

Anders

Ok, jag trodde inte att kylningen (oktantal > 100) motsvarade det lägre energiinnehållet (20%).

Plana topplocket kan alla motorslipar, dvs motorrenoveringsfirmor. Brukar finnas minst 1 per stad om 100,000 innevånare.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...