plana topp...hur mycket?

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
hur mycket vågar man plana en topp till en cbr900 -93? har taskig koll på just hur mycket man kan ta på en mc-topp...ska bara plana av den så den blir rak men hur tight är det.
 
En bra fråga. Givetvis beror det ju på hur krokig den ev.är. Men frågan är berättigad i det avseendet att en sån här åtgärd ju ändrar kamtimingen (till senare). Så en hel mm i dragriktningen på kamkedjan ger således flera graders utslag på timingen. Så en tumregel säger: Max en halv mm. Men ju mindre desto bättre givetvis. Kanske du klarar det hela med 0,25?
Överstiger man detta är det dax att skaffa justerbara kamdrev.
Men givetvis skall man ta hänsyn till detta då man monterar en planad topp som det bara är taget lite på oxå. Det kan du göra genom att utnyttja befintligt spel i passningen mellan kamdrevets hål och deras skruvar. Där finn normalt ett spel på ett par tre grader. Se då till att dra fast kamdrevet "åt rätt håll" D.v.s i det här fallet "backar" du drevet på axeln maximalt inom ramen för detta glapp/spel innan du drar fast drevet.

Gör man så, då har man iaf "gjort så gott man kan, och det räcker.

peter the great skrev:
hur mycket vågar man plana en topp till en cbr900 -93? har taskig koll på just hur mycket man kan ta på en mc-topp...ska bara plana av den så den blir rak men hur tight är det.
 
Ta inte bort nåt i onödan. Vattenkylda ligger rätt högt i komp original - onödigt att fresta ventil/kolv-lyckan. Du tjänar så lite (vrid) att plana den mer än nödvändigt.

Du ska lämna toppen till Snorres för planing, någon annan i Gävle som gör lika bra jobb finns inte. Kostar 500 - 600 pix.
 
Vet inte om just den motorn. Men nån 10-del el 2 är nog ok. Men du kan
kanske kolla kolv/ventilspelet innan.
Vet inte om man kommer åt på den, men i princip letar man upp var det är så litet som möjligt och mäter/uppskattar det. Är inom +/- 15 gr runt öd där avgas stänger
o insug öppnar. Tryck ner ventilen (i princip för hand) tills den tar i kolven. Är
min.värdet mer än 1.5 mm så är det ok, nere runt 1 mm för litet.

Annars hoppas på att nån vet mer exakt om just den motorn..
/u
 
ulf_lundin skrev:
3 svar inom 6 min........

Vafandå! Måste va nåt TV-program som nyss slutat. :D

Själv är jag (och pokal) nyssens hemkommen från Tullinge och plöjer igenom dagens skörd av trevliga inlägg. Lite avkoppling efter att ha suttit 3 timmar i bil (varav en timme i kö ut från 08). Balsam för själen.
 
Aha!
Där fick jag svaret...hemkommen med Pokal! Grattis! (Antar att det var segerbucklan?) ;-)

Och NU skall jag gå och spana American Choppers.. (Ni vet jättebäbisarna som bygger Harleys...)

andersbrink skrev:
Vafandå! Måste va nåt TV-program som nyss slutat. :D

Själv är jag (och pokal) nyssens hemkommen från Tullinge och plöjer igenom dagens skörd av trevliga inlägg. Lite avkoppling efter att ha suttit 3 timmar i bil (varav en timme i kö ut från 08). Balsam för själen.
 
0.2-0.3 är inga problem då? utan att bry sig om kamtimig å så? ganska generellt liika som tilll bil då?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top