Plana topp, hur mycket ?

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Har portat & gjort trevinkelslipning av ventilerna på en FJ-topp och när jag gjorde det frågade han som gjorde det (Grottis, R.I.P) om jag inte ville plana av toppen lite, eftersom ventilerna alltid sjunker lite i toppen vid ett sådant jobb och kompet därmed sjunker. Vid det tillfället hade jag inte läst på och visste i så fall inte hur mycket han skulle ta osv så jag sade att nej, det tar jag i så fall senare...

Nu är det senare.

Misstänker att jag har onödigt lågt komp. men kan egentligen ingenting om detta och ville höra om någon här vet vad som gäller för XJR/FJ-toppen, hur mycket bör / kan man ta i ett fall som mitt, utgå ifrån att jag inte vet/kan nånting...

all input är välkommen !

/Anders
 
Det finns bara ett (billigt) sätt att ta reda på mycket du kan plana toppen - att du själv lär dig de olika sakerna som påverkar kompressionen och hur stort kolv/ventil-spel du har och vad dess minimimått är. Planar du för mycket får du krokiga ventiler och trasiga kolvar i bästa fall. Dvs, tro inte att det går bra att plana t.ex. 0.50 mm utan att först ta reda på om det verkligen är görligt. Plana inte ens 0.10 mm om toppen redan är planad en gång.
 
Det finns bara ett (billigt) sätt att ta reda på mycket du kan plana toppen - att du själv lär dig de olika sakerna som påverkar kompressionen och hur stort kolv/ventil-spel du har och vad dess minimimått är. Planar du för mycket får du krokiga ventiler och trasiga kolvar i bästa fall. Dvs, tro inte att det går bra att plana t.ex. 0.50 mm utan att först ta reda på om det verkligen är görligt. Plana inte ens 0.10 mm om toppen redan är planad en gång.

Tackar, har du några bra tips om var man hittar bra info om sådant, jag har en bok på engelska där det står att jag ska använda nån sorts plastmaterial som tydligen är vanligt i USA för att "klämma ihop" och sedan kunna läsa av spelet kolv/ventil av plastens tjocklek, men sen står där inget mer, inget om nån tumregel för minsta spel eller hur man får fram info på nåt annat sätt. Det känns som det måste finnas bättre/enklare info kring detta, folk planar ju toppar åt höger o vänster och verkar inte vara professorer för det ? Gör folk det på chansning ?

Eller om nån annan har tips om bra info så är det såklart också välkommet

Ha de / Anders
 
Tackar, har du några bra tips om var man hittar bra info om sådant, jag har en bok på engelska där det står att jag ska använda nån sorts plastmaterial som tydligen är vanligt i USA för att "klämma ihop" och sedan kunna läsa av spelet kolv/ventil av plastens tjocklek, men sen står där inget mer, inget om nån tumregel för minsta spel eller hur man får fram info på nåt annat sätt. Det känns som det måste finnas bättre/enklare info kring detta, folk planar ju toppar åt höger o vänster och verkar inte vara professorer för det ? Gör folk det på chansning ?

Eller om nån annan har tips om bra info så är det såklart också välkommet

Ha de / Anders

Det verkar som du menar "plastigauge". Vart du hittar det vet ja dock inte..
 
Kolla kolv/ventil-spel gör man antingen med lödtenn, modellera eller trycker ned vipporna och mäter avståndet med ett mätinstrument. Jag själv ställer in noll-spel på ventilerna och trycker sen ned vippan med en skruvmejsel och mäter avståndet mellan vippans tryckyta och kamaxelloben med bladmått. Multiplicera det avståndet med 1.5 och du har mätt fram kolv/ventil-spelet. Avståndet på din motor ska vara minst 1.50 mm på insug och 2.00 mm på avgas. Dvs du ska få in ett 1.00 mm bladmått på insug och 1.50 på avgas eftersom utväxlingen på vippan är 1.5 gånger.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top