plan för att ta kortet i sommar?

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
Jag har planerat att ta lappen i sommar..
haft bilkort i 4 år, kört lite moppe, betoning på LITE.. kört en BMW 650 GS
lite fram och tillbaka på landsväg vid ett tillfälle.. upplevde det som hyffsat lätt..
iaf.. min plan är att inte köra privat, då jag saknar någon att köra med och planerar köpa hoj efter kortet..

Hur ska jag gå till väga tycker ni? intensivkurs? ska man köpa ställ/hjälm/stövlar/handskar eller får man låna detta?

teorin fixar jag själv så några teorilektioner vill jag inte betala för.

bor i sthlm/söder.

måste ta kortet i sommar!

helmert skrev:
2065837
Hur ska jag gå till väga tycker ni? intensivkurs? ska man köpa ställ/hjälm/stövlar/handskar eller får man låna detta?

bor i sthlm/söder.

Jag hade ingen erfarenhet av att köra motorcykel innan jag skrev in mig på trafikskolan nu i år. Har bara kört på skola eftersom min motorcykel finns 35 mil ifrån mig och det har varit strul med att hitta någon att ha som handledare.
Vilket fall så skulle jag inte rekomendera intensivkurs. Har egentligen inget bra argument till varför jag tycker som jag gör. Jag har dock fått en uppfattning om att kunskaperna man lär sig sitter bättre om man kör via "vanliga" lektioner så man hinner "smälta" de nya kunskaperna. Men jag kan ha fel.

Jag skulle gissa på att näst intill alla mc-skolor har utrustning att låna ut till eleverna. På skolan jag kör får man låna allt, dock skall man ha en hjälmhuva under hjälmen. Denna hjälmhuva kan man inte låna via skolan, men det finns att köpa för en relativt billig peng!

Lycka till med körkortet :tummenupp

helmert skrev:
2065837 Jag har planerat att ta lappen i sommar..
haft bilkort i 4 år, kört lite moppe, betoning på LITE.. kört en BMW 650 GS
lite fram och tillbaka på landsväg vid ett tillfälle.. upplevde det som hyffsat lätt..
iaf.. min plan är att inte köra privat, då jag saknar någon att köra med och planerar köpa hoj efter kortet..

bor i sthlm/söder.

1. Låna/köp en billig hoj som du kan träna med.
2. Fixa någon som du kan köra med "vid sidan om" körskolan.
3. Anmäl dig till körskola och köp ett "paket", dvs körlektioner, teorimaterial, uppkörning etc. Brukar få det till lite rabatterade priser.

Mitt mc-kort kostade mig totalt 5000 ungefär. Det är inte så farligt tycker jag. Då hade jag iofs kört 1200-1500 mil privat "vid sidan om".

Edit: Skolan håller med allt. I allafall den jag var vid.

Last edited:
problemet med att köpa själv är följande:

Jag har några som jag eventuellt kan ha som handledare.. dock osäkert..
om jag köper en hoj så måste den stå nånstans.. jag bor i sthlm/söder så den kommer isf få stå på gatan.. att köra privat kräver att handledaren har tid att köra med mig... ganska mycket tid dessutom.. vet inte om det funkar..

vad är lämpligt pris för en mc att ta kortet på? 20 tusen? Kan man räkna med att sälja den för 20 tusen sen eller blir det en förlustaffär?

helmert skrev:
2065930 problemet med att köpa själv är följande:

om jag köper en hoj så måste den stå nånstans.. jag bor i sthlm/söder så den kommer isf få stå på gatan.. att köra privat kräver att handledaren har tid att köra med mig... ganska mycket tid dessutom.. vet inte om det funkar..

vad är lämpligt pris för en mc att ta kortet på? 20 tusen? Kan man räkna med att sälja den för 20 tusen sen eller blir det en förlustaffär?

Köper du en äldre hoj för 20 000:- och sköter den så att den är i fint skick så bör du inte förlora särskilt mkt på den...

Edit: Fast varför inte använda de 20 000:- till att ta körlektioner för? Kommer ju förhoppningsvis ha en hel del över som du då kan köpa skinnställ/hjäl/handskar eller annan utrustning för!

helmert skrev:
2065930 problemet med att köpa själv är följande:

Du kan hitta hojar som är körbara och funkis för runt 10.000kr. Blocket.se tex.. men räkna med att de är gamla och "buskiga". Spelar ju mindre roll iofs eftersom de ska tåla att kanske läggas ner några gånger och nötas på. Bättre då att satsa på en bättre cykel när du har lappen. Om du får igen pengarna eller inte... känns som det spelar mindre roll när man pratar de beloppen. Om du köper för låt oss säga 10 och säljer den för 5... Inga pengar.

Garageplats är ju alltid ett bekymmer om man inte råkar ha ett själv. Men samtidigt kan man ju resonera att om man äger en hoj för 10.000 så kan man kanske tänka sig att den får stå ute (låst på alla sätt och vis givetvis). Jag misstänker att ett garage i stockholmstrakten kostar väl en ansenlig slant bara det varje månad??

Hetaste tipset är ändå att köra så mycket du bara kan privat, men samtidigt köpa ett kit från en körskola! Smidigt plus att de håller i allt och du behöver inte bry dig om utrustning eller uppkörning eller nått. De fixar och bokar tider etc.

Bodde själv på söder förra året och tog kortet över bron hos Gullmarsplans trafikskola. Kanske inte grymmaste stället men funkade fint iaf och jag var nöjd i slutet även om mitt kort kostade 12 lax eller nåt. Övar du att bli bekväm med hojjen etc så slipper du skiten i början och börja öva bana och ut och åka. Det var inte bara det att öva bana utan också öva lite på områdena som man ev skulle få köra upp i vilket sen också lönade sig. Hojen tror jag var en väl använd GSX 750 eller liknande (men smidig att köra med) och kläder fick man låna där om man inte hade eget. Körde sen upp i Tullinge vilket är rätt tacksamt område.

Visst kostade det lite men ska väl inte klaga på att man får öva heller.

http://www.gullmarsplanstrafikskola.com

Last edited:
Att köpa hoj och utrustning triggar en att kämpa för att klara kortet. Själv tycker jag många av körlektionerna om inte de flästa är helt onödiga pengar, du går igenom en hel del landsvägskörning, kurvskärning bland annat och mycket mycket stadstrafik. Detta är sådant du kan öva på helt priva om du har möjlighet till att göra det och du sparar på så vis mycket pengar. Många här verkar tycka att 5k inte är några pengar, för mig är det en ganska stor summa pengar och jag skulle inte vilja rekommendera dig till "köp så mycket körlektioner du kan och strunta i vad det kostar", ok de sa kanske inte så men du hajar poängen. Även konbanan är lätt att öva på privat, ställ upp några soppåsar på en parkeringsplats och börja öva, det är lågfartsövningarna som brukar vara de svåraste att lära sig. Sen när du anser dig någorlunda klar så ta nån lektion på trafikskolan så du lär dig hur du ska kolla och eventuellt rätta till de "fel" du har med dig av att ha kört med en icke utbildad handledare.
Köpa en billig hoj i början kan vara ett bra tipps, då kommer du till och med våga mer även på lågfartsdelen.
Go for it ! :tummenupp

Gör som ja..
Fixa cd rom skivor + böcker å gör uppskrivning privat sen beställer du övnings körning hos kör skola.
Mc köper du en som du vill ha, inte som ett måste då alla körskolor ja vet har mc + kläder
att låna..detta var mitt första inlägg så skratta inte ut mej!

Fixa terorin, kör upp i typ "ingenstans i kiruna, där det bara finns en väg" då bör det inte vara så svårt. Övningskör upp dit om du har hoj.

där på gullmarsplans trafikskola tar dom 4000kr för 5st 80min lektioner (600kr/timmen), är detta ett bra pris?
tänkte att om man börjar med 5 lektioner så får man se hur det känns sen. Man kanske märker efter 3-4 lektioner att man behöver fler, så kan man boka nya. Finns det billigare någon annanstans? hälst nära söder..

helmert skrev:
2066604 där på gullmarsplans trafikskola tar dom 4000kr för 5st 80min lektioner (600kr/timmen), är detta ett bra pris?
tänkte att om man börjar med 5 lektioner så får man se hur det känns sen. Man kanske märker efter 3-4 lektioner att man behöver fler, så kan man boka nya. Finns det billigare någon annanstans? hälst nära söder..
Tycker det låter som ett bra pris. Vad är det mer utöver lektionerna som ingår i det priset?

helmert skrev:
2066604 där på gullmarsplans trafikskola tar dom 4000kr för 5st 80min lektioner (600kr/timmen), är detta ett bra pris?

Lät billigt , jag betalar 715kr/timmen

Vad jag förstått kan man räkna med ungefär 100:-/10min som ett slags genomsnitt, varesig det är 45 el 90 min lektioner.

ethno skrev:
2066428 Fixa terorin, kör upp i typ "ingenstans i kiruna, där det bara finns en väg" då bör det inte vara så svårt. Övningskör upp dit om du har hoj.

Aa fan vad smart, så kanske han klarar uppkörningen, fast han egentligen inte är mogen för trafiken å så får vi ännu en olämplig förare i trafiken som kan öka olycksstatistiken och försäkringspremier. Fan vad najs. :yoparty :tummenupp

helmert skrev:

Lät ju bra för att vara i Sthlm, storstad, här kostar en lektion (1h) cirkus 490. :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D