placering turbo?

Micke me Trajja

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Daytona
Hur högt över oljeögat bör turbon sitta, är det okej om centrum på turbon ligger i lod med centrum på oljeögat??
Jag har fått lite bilder av en kille från Australien sin konverterat sin daytona och där ser det ut som turbon sitter ganska lågt, ungefär i lod med oljeögat.
Behöver man ändra kammarna oxå vid konvertering, jag tänkte inte ladda så mycket max 0,5bar
 
Micke me Trajja skrev:
Hur högt över oljeögat bör turbon sitta, är det okej om centrum på turbon ligger i lod med centrum på oljeögat??

Nej, jag skulle vilja påstå att det inte är ok. Du bör ha en oljeretur som mynnar ut ovanför oljenivån på motorn för att undvika oljeöverdrag över tätningarna bakom turbin och kompressorhjul. I oljereturen kommer det en gas/oljeblandning som verkligen måste evakueras från lagerhuset. Så grova returer som möjligt skulle jag vilja påstå.

Behöver man ändra kammarna oxå vid konvertering, jag tänkte inte ladda så mycket max 0,5bar

Jag är pissdålig på kammar, vet hur vi kör på jobbet med bilmotorerna, men har inte alls koll på hur sug-hojkammarna ser ut.

/J
 
Det går men du måste ha en retur pump till oljan.
Kamtiderna ändras lite om man har dubbla packningar det går att köra med men det bästa är om man kan fila ur dreven lite.
 
Micke me Trajja skrev:
Hur högt över oljeögat bör turbon sitta, är det okej om centrum på turbon ligger i lod med centrum på oljeögat??
Jag har fått lite bilder av en kille från Australien sin konverterat sin daytona och där ser det ut som turbon sitter ganska lågt, ungefär i lod med oljeögat.
Behöver man ändra kammarna oxå vid konvertering, jag tänkte inte ladda så mycket max 0,5bar

Här är en bild på en R1:a med Marklund kit (inte min hoj) det fungerar utan pump fast oljereturen går in i botten på motorn. Men det gäller att hitta rätt läge, min turbo sitter bara några cm lägre och jag måste ha pump.
 

Bifogat

  • Turbo%20kompres1.jpg
    Turbo%20kompres1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 593
tack!

R1 T skrev:
Här är en bild på en R1:a med Marklund kit (inte min hoj) det fungerar utan pump fast oljereturen går in i botten på motorn. Men det gäller att hitta rätt läge, min turbo sitter bara några cm lägre och jag måste ha pump.

Jag håller på med grenröret nu, turbon hamnar högt upp ca 6-8cm under utblåsen. Jag laddar upp bild så fort grenröret sitter på plats så kanske ni med kunskap kan kommentera.
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top