placering turbo?

Micke me Trajja

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Daytona
Hur högt över oljeögat bör turbon sitta, är det okej om centrum på turbon ligger i lod med centrum på oljeögat??
Jag har fått lite bilder av en kille från Australien sin konverterat sin daytona och där ser det ut som turbon sitter ganska lågt, ungefär i lod med oljeögat.
Behöver man ändra kammarna oxå vid konvertering, jag tänkte inte ladda så mycket max 0,5bar

Micke me Trajja skrev:
Hur högt över oljeögat bör turbon sitta, är det okej om centrum på turbon ligger i lod med centrum på oljeögat??

Nej, jag skulle vilja påstå att det inte är ok. Du bör ha en oljeretur som mynnar ut ovanför oljenivån på motorn för att undvika oljeöverdrag över tätningarna bakom turbin och kompressorhjul. I oljereturen kommer det en gas/oljeblandning som verkligen måste evakueras från lagerhuset. Så grova returer som möjligt skulle jag vilja påstå.

Behöver man ändra kammarna oxå vid konvertering, jag tänkte inte ladda så mycket max 0,5bar

Jag är pissdålig på kammar, vet hur vi kör på jobbet med bilmotorerna, men har inte alls koll på hur sug-hojkammarna ser ut.

/J

Det går men du måste ha en retur pump till oljan.
Kamtiderna ändras lite om man har dubbla packningar det går att köra med men det bästa är om man kan fila ur dreven lite.

Micke me Trajja skrev:
Jag har fått lite bilder av en kille från Australien sin konverterat sin daytona och där ser det ut som turbon sitter ganska lågt, ungefär i lod med oljeögat.

Här är en bild på en R1:a med Marklund kit (inte min hoj) det fungerar utan pump fast oljereturen går in i botten på motorn. Men det gäller att hitta rätt läge, min turbo sitter bara några cm lägre och jag måste ha pump.

Bifogat

• Turbo%20kompres1.jpg
    Turbo%20kompres1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 593
tack!

R1 T skrev:
Här är en bild på en R1:a med Marklund kit (inte min hoj) det fungerar utan pump fast oljereturen går in i botten på motorn. Men det gäller att hitta rätt läge, min turbo sitter bara några cm lägre och jag måste ha pump.

Jag håller på med grenröret nu, turbon hamnar högt upp ca 6-8cm under utblåsen. Jag laddar upp bild så fort grenröret sitter på plats så kanske ni med kunskap kan kommentera.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back