placering av regplåt?

Jag tänker på att vissa bilar som inte har plats med fullstor skylt - får ju ju ha en mindre modell. Varför ska inte motorcyklar kunna ha en skylt i samma storlek? Bokstäverna syns ju lika bra/illa om skylten sitter på en bil eller mc. Där faller ju argumentet att man ska kunna avläsa den på långt håll.
Den stora skillnaden är väl att alla moderna hojar faktiskt kan ha en normal MC-skylt bak. Hurvida det ser bra ut eller inte skiter nog de som skriver reglerna i.
En sak jag funderade på är hur polisen ställer sig till alfa romeo´s placering av sin främre reg.plåt:va (den sitter ju på vänster sida) har aldrig hört att det är ngn fara med det.
Om bilen är från 1998 eller senare så är den helbilsgodkänd och EU har godkänt placeringen av nummerskylten.
 
Det ä rinte någon som har dem exakt uppgifterna på hur synlig skylten ska vara?
Alltså, vilken höjd och avstånd man ska kunna läsa den ifrån?
Måste ju finnas sådana i alla fall...

det bestämmer nog farbror blå som stoppar dig:tungan , på min gixxer syns den jättebra även om den sitter vinklad men de stoppade mig ändå.
 
Hörde av någon att det var en sjuk hög böter på att ha miniregskylt.. nån som vet mer exakt? Just nu har jag miniplåten som "vanligt" på en moddad bakdel - ska man då välja att sätta på orginalplåten ( = fult) eller ska man placera orginalplåten bakom hjulet upp i tailen (ni fattar va ja menar va)? Fast va e d för böter då?
:va

"Hörde...":)
Har du missat alla femtielva andra trådar som behandlat detta:va

t.ex. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134340&highlight=skylt+2007
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=131106&highlight=skylt+2007
 
Last edited:
Vad är det som är så skumt? Förra året kostade det 500,- men i år kostar det 1.500,- :tummenupp

500:-..............350:-......................:va är det olika böter på EJGODKÄND/AVSAKNAD regplåt i landet:confused:

Jag fick böter två ggr 2006 med bilen, första gången för avsaknad och andra för miniskylt..........båda på 400.........
 
På min förra hoj, Blackbird, hade jag skylten lite vinklad med böjda bultstänger.
Fick 2a på bes.
Tog för säkerhets skull och vinklade ned den en del inför semesterturen.
En anledning till vinklingen var faktiskt att den tog bort lite vattensprut på packningen.
Fick lite synpunkter vid varje gränsstation.
Kom till Uppland och blev stoppad av mcsnut.
Bla bla kolla hela hojen. Ej synlig skylt bla bla.
Jag förstod inte :confused: hur han inte kunde se pga vinklingen, men tydligen skall man kunna se den om man kör gocart efter.:confused:

Summa:
Han hade lovat att ej ge böter.:D
Han kollade med bilprovningen - 2 a pga ej läsbar skylt=skitförbannad polis.:mad:
Trots att jag vinklat ned så blev det då ombesiktning (vid en flygande bes om man inte åtgärdat felet).
Alltså jävligt onödigt o mer krångel därefter.:huvet

Nu har jag skaffat en extra stor skylt och målat regnr på sadeln så helikotern ser också.:arsele
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top