placering av reg skylt

En rent akademisk undran !!
om du vänder skylten upp och ner vad tolkas det som ?
jag förutsätter att den för övrigt är monterad som orginal. :va

Väl synlig, inte avvikande från de VV utfärdar, bakom baknavet, belyst, inte vinklad mer än 17 grader, e-godkänd reflex större en en enkrona. Allmänskicket på skylt kan jag inte uttala mig om, min gick igenom trots bedrövligt skick. O då borde den ju bryta mot "inte avvikande-regeln" iofs..

Köper man en ny hoj idag kanske det finns nått trams om typgodkännande också....inte få modifiera hojen öht.. :näsblod

EDIT: Seeen..

Var o kikade här:http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949550
o hittade detta:24 kap. Bakre registreringsskylt

Montering av bakre registreringsskylt

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).

O där stod följande:

2. PLATS FÖR MONTERING

2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel, motorcykelkombination eller trehjuling skall vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att

2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.

3. LUTNING

3.1. Den bakre registreringsskylten

3.1.1. skall sitta vinkelrätt mot fordonets längsgående mittplan,

3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,

3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

4. HÖGSTA HÖJD

4.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.

5. MINSTA HÖJD

5.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.

6. GEOMETRISK SYNBARHET

6.1. Monteringsplatsen skall vara synbar inom hela det utrymme som begränsas av två tvåplansvinklar: den ena med en horisontell kant som bestäms av de två plan som går genom de övre och lägre horisontella kanterna på monteringsplatsen på plåten vars vinklar i förhållande till horisontalen visas i figur 1; den andra med en märkbar vertikal kant som bestäms av två plan som går genom vardera sidan på plåten vars vinklar i förhållande till fordonets längsgående mittplan visas i figur 2.

Blev vi nått klokare:va :va
.

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).

O där stod följande:

2. PLATS FÖR MONTERING

2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel, motorcykelkombination eller trehjuling skall vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att

2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.

3. LUTNING

3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,

3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

4. HÖGSTA HÖJD

4.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.

5. MINSTA HÖJD

5.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.

6. GEOMETRISK SYNBARHET

6.1. Monteringsplatsen skall vara synbar inom hela det utrymme som begränsas av två tvåplansvinklar: den ena med en horisontell kant som bestäms av de två plan som går genom de övre och lägre horisontella kanterna på monteringsplatsen på plåten vars vinklar i förhållande till horisontalen visas i figur 1; den andra med en märkbar vertikal kant som bestäms av två plan som går genom vardera sidan på plåten vars vinklar i förhållande till fordonets längsgående mittplan visas i figur 2.

.

Något om tidigare hojar?

En rent akademisk undran !!
om du vänder skylten upp och ner vad tolkas det som ?
jag förutsätter att den för övrigt är monterad som orginal. :va
Jag hade min upponer förut. Snuten var på mig om det också men sen kände jag dom så de struntade i böterna. Men de sa att det inte var ok eftersom skylten ska vara väl synlig = lätt att läsa.

O där stod följande:

2. PLATS FÖR MONTERING

3. LUTNING

4. HÖGSTA HÖJD

5. MINSTA HÖJD

6. GEOMETRISK SYNBARHET

.

nej, inget klokare alls. en väldig massa prat om plan mer mera som skylten ska vara synlig från, men tror ej jag är den enda som ej begrep ett dugg av vad dom menade.

tror kontentan av det hela blir att jag nog bygger om och monterar skylthåller/skylt som jag vill och sen får vi se vad/om det kostar något iform av böter.

Vilka bekymmer ni har med reggskyltar å sånt runt om i sverige..
Här uppe brukar polisen titta och säga " Vad bra att du fått dit en skylt på hojjen nu, Och däck med mönster har du också monterat på":tummenupp

enligt min kompis som är polis så sa han att skylten får sitta vart den vill bak bara den syns inifrån en bil 10 meter bakom.men sen finns ju dom poliserna som bara ska ge böter för att dom själva inte tycker den sitter rätt.personligen så skriver jag inte på böterna för min syns mer än 10 meter bakom även att den sitter i hjulhuset.

enligt min kompis som är polis så sa han att skylten får sitta vart den vill bak bara den syns inifrån en bil 10 meter bakom.men sen finns ju dom poliserna som bara ska ge böter för att dom själva inte tycker den sitter rätt.personligen så skriver jag inte på böterna för min syns mer än 10 meter bakom även att den sitter i hjulhuset.

Måste sitta bakom axeln. Dvs i hjulhuset är inte ok.

Kostar 1500spänn förövrigt. Oavsett brist/fel man har på sin skylt.

Vilka bekymmer ni har med reggskyltar å sånt runt om i sverige..
Här uppe brukar polisen titta och säga " Vad bra att du fått dit en skylt på hojjen nu, Och däck med mönster har du också monterat på":tummenupp

har ej några större probs här nere i den svenska södern heller.
anledningen till frågan är att jag enbart vill veta vad som är lagligt och ej.
annars är blåljusraggarna rätt snälla här nere med.

så länge du inte bor i norrköping lär du nog iaf kunna ha
regen några grader uppåt så den inte lyser.
fick regbes för att skylten inte va läsbar själv tyckte ja den
gick att läsa kanon:D

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka