Placering av Oljetempmätare i motor

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Har skaffat mig en ny instrumentering och således ingick det också olje- och vattentempmätare. Det är två mycket små givare med fin M12 gänga som jag har fixat gängtapp till. Satte vattenmätaren överst i kylaren genom att borra ett hål och sedan gänga i det tunna godset. Höll Ok men jag satte fast skiten med tätningsmedel så det inte skulle läcka, har trycktestat och det håller.

Nu letar jag dock efter lämpligt ställe att sätta oljetempgivaren på... Har funderat på att borra hål ungefär i svinghöjd på baksidan av blocket eftersom det är skyddat och bra och jämn temperatur på oljan där. Känns dock som att det kan bli tight eftersom det inte är så mkt marginaler till att trycka in mätaren 8-9mm som man måste. Frågan är bara om det är optimalt? Vill ha en korrekt angivelse så skiten inte skummar/kokar efter mitt fultrimmande :) Tänkte även sätta den i ventilkåpan ett tag men där blir det ingen direktkontakt med oljan så att säga, frågan är bara om det spelar nån roll? Det är väl inte samma temperatur överallt? Hjälp mig snälla folk där ute! Tack på förhand /Nick
 
Vanligtvis använder man dyliga när man monterar tempsensorer i kylvattnet så sliper man borra hål.
hose_atc-200x200.jpg


Kan inte rekommendera att borra i blocket utan leta upp något befintligt hål till ex oljetrycksensorn eller försök använda oljepluggen.
 
Vanligtvis använder man dyliga när man monterar tempsensorer i kylvattnet så sliper man borra hål.
hose_atc-200x200.jpg


Kan inte rekommendera att borra i blocket utan leta upp något befintligt hål till ex oljetrycksensorn eller försök använda oljepluggen.

Finns ingen oljetrycksmätare och varför använda den dära dyra mojängen hehe? Vi har inte alla pengar över till allt o då får man fulmeka lite...

Vad gäller oljepluggen så har jag tänkt på det, men det är en endurohoj i princip, så utan hasplåt lär den dära sensorn knäckas av efter några sekunders körning i skogen. Vad tycker du om ventilkåpan sa du? :tungan
 
Finns ingen oljetrycksmätare och varför använda den dära dyra mojängen hehe? Vi har inte alla pengar över till allt o då får man fulmeka lite...

Vad gäller oljepluggen så har jag tänkt på det, men det är en endurohoj i princip, så utan hasplåt lär den dära sensorn knäckas av efter några sekunders körning i skogen. Vad tycker du om ventilkåpan sa du? :tungan

Du gör precis som du vill men den där dyra mojängen kostar 150kr och ett ras orsakat av att ditt fulmeck havererar kostar 25kkr.......

Visst sätt den i ventilkåpan men du kommer inte att få ut några tillförlitliga värden...

Tolkar jag din avatar rätt så har du en highland, det är ju en folan motor så ring folan och fråga var de sätter sensorerna.
 
Du gör precis som du vill men den där dyra mojängen kostar 150kr och ett ras orsakat av att ditt fulmeck havererar kostar 25kkr.......

Visst sätt den i ventilkåpan men du kommer inte att få ut några tillförlitliga värden...

Tolkar jag din avatar rätt så har du en highland, det är ju en folan motor så ring folan och fråga var de sätter sensorerna.

Jag förstår inte riktigt varför jag skulle äventyra mig själv eller motorn genom att inte testa om min lösning med givare i kylaren skulle fungerar till 100% eller ej, men fulmek är det nog ändå :) . Men att jag sedan inte skulle SE eller KÄNNA sprutande 100-gradigt vatten på mitt lår när hela givaren flugit iväg är ganska otroligt... Kan möjligtvis lägga in bild sen så får du avgöra vad som är rätt.

Hojen ifråga är en Husqvarna TE610E, dvs. större stånka och väldigt fåtalig modell om man jämför med motsvarighet hos andra märken. Finns inte så mkt fakta att hämta om den och därför frågar jag här!
Varför får man inte tillförlitliga värden i ventilkåpan? Om jag sätter den så att kamkedjan stänker rakt på givaren, borde inte det ge en hyffsat bra angivelse? Tack på förhand återigen, MVH Nick
 
Last edited:
Jag förstår inte riktigt varför jag skulle äventyra mig själv eller motorn genom att inte testa om min lösning med givare i kylaren skulle fungerar till 100% eller ej, men fulmek är det nog ändå :) . Men att jag sedan inte skulle SE eller KÄNNA sprutande 100-gradigt vatten på mitt lår när hela givaren flugit iväg är ganska otroligt... Kan möjligtvis lägga in bild sen så får du avgöra vad som är rätt.

Hojen ifråga är en Husqvarna TE610E, dvs. större stånka och väldigt fåtalig modell om man jämför med motsvarighet hos andra märken. Finns inte så mkt fakta att hämta om den och därför frågar jag här!
Varför får man inte tillförlitliga värden i ventilkåpan? Om jag sätter den så att kamkedjan stänker rakt på givaren, borde inte det ge en hyffsat bra angivelse? Tack på förhand återigen, MVH Nick

Kanske kanske inte, har själv orsakat ras på endurocykeln då jag kört hål på en kylarslag via en elak gren och inte fan märkte jag det förrän jag tappade komp pga överhetningen, jag hade aldrig chansat och det har gjort att jag brutit 2 tävlingar under 13års raceande så jag är väl kanske överpedant. Det är väl ivf lite sent att göra något åt saken så det är bara at vara glad och hoppas.

Troligtvis får du inga tillförlitliga värden om sensorn ine är dränkt i olja, finns där ingen möjlighet att gänga in den i en ytlig oljekanal? Finns där inga externa oljekanaler?
 
Kanske kanske inte, har själv orsakat ras på endurocykeln då jag kört hål på en kylarslag via en elak gren och inte fan märkte jag det förrän jag tappade komp pga överhetningen, jag hade aldrig chansat och det har gjort att jag brutit 2 tävlingar under 13års raceande så jag är väl kanske överpedant. Det är väl ivf lite sent att göra något åt saken så det är bara at vara glad och hoppas.

Troligtvis får du inga tillförlitliga värden om sensorn ine är dränkt i olja, finns där ingen möjlighet att gänga in den i en ytlig oljekanal? Finns där inga externa oljekanaler?

Tack för att du orkar svara och förklara, jag hoppas också på det bästa! :)

Ytliga oljekanaler hittar jag inga. Finns dock en extern oljekanal via en stålomspunnen slang upp till toppen för att smörja kamen, men om jag ska sätta mätaren i banjobulten blir det inget gods kvar.. givaren är för stor! Har lixom tänk o klurat på det här i en evighet nu, och det känns inte som att jag kommer nånvart..
Blir kanske en utetempmätare istället? Pricken över I lixom :näsblod
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top