Placering av lambdasond?

  • Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Jag ska montera en lambdasond på min hoj, har läst att sonden ska sitta så nära cyllarna som möjligt, även att den max ska sitta 30 cm från utloppet. Vad händer om jag sätter den längre bort? Kollektorn på min hoj sitter bra mycket längre bort än 30 cm. Ger sonden helt felaktiga värden eller tar det bara längre tid för den att värmas upp? Når den aldrig korrekt temp? Avgaserna borde ju va samma längre bak i röret som längre fram tycker jag?!?! På besiktningen fäster dom ju den bara precis i utmynning(på bilar). Hur gör verkstäder som har lambdasonder kopplat till sina bänkar? Antar att dom inte borrar hår i avgasröret?

Jag hade tänkt att fästa den där pilen pekar på medskickad bild, är en plan och fin yta där, blir det bra?

Många frågor, mycket tacksam för svar! :)

Mvh. Hannes
 

Bifogat

  • lambda.JPG
    lambda.JPG
    88.5 KB · Visningar: 353
Verkar ju lovande, du vet inte om den va förvärmd eller inte?
 
De som används "där bak" är väl förvärmda?
Hursomhelst så borde din placering fungera utmärkt, några sekunder extra i uppvärmning men det kan du kosta på dig!

Har du fortfarande inte vridit ner det blå på slangklämmorna? Var ju ett bra tag sen vi diskuterade det!
(Jag bryr mig inte heller så mycket om looks)
 
Spelar ingen roll om den är förvämd eller inte. Du märker på direkt på mätaren när sonden är korrekt uppvärmd iom att den "peggar" i ena ändläget konstant när sonden är för kall. Det tar några minuter extra att värma upp den icke förvämda, det är allt.
 
En lambdasond är en sensor som mäter syrehalten i avgaserna och ger ut en utsignal mellan 0-1 V. Denna signal tittar man på och kan på de tyda ut vilken blandning som hojen körs på!

/ Hannes
 
Tack för alla svar!

Robban_C. Nja ja vet, har nog med problem med hojen, finishen tar ja g på slutet! :D

/ Hannes
 
Japp, jag har läst dom alla! Flera gånger om nästan, jag hoppas på att placeringen blir bra, jag har precis skruvat dän rören(utan att ta bort kylaren, knogarna blöder) o ska försöka få tag på en kille som kan svetsa dit muttern. Nu ska ja ta fram stora borrmaskinen o borra hål!

/ Hannes
 
Kan ju nämna som ren bonusinformation att när jag körde med värmd bredbandssond på hojen, på väg, så hade jag problem med strömförsörjningen med std batteri (som inte är speciellt stort på RG:n direkt). Jag tror att värmd sond är ett måste med de låga avgastempar som är på en 2T jämfört med 4T, men du kör ju 4T så du bör inte behöva värmd sond.

Så ska du mäta med hojen ute på väg och med värmd sond så bör du kanske backa upp med extra batteri i ryggsäck e.dyl.

/J
 
Man kanske kan göra lite mätningar en kväll och sen koppla ur sonden?
Eller ha värmen via en brytare?
Dvs koppla in sonden, vänta tills man får mätvärden (dvs värme) och sen ut och vrida på rullen och sen slå av värmen?
 
Robban_C skrev:
Man kanske kan göra lite mätningar en kväll och sen koppla ur sonden?
Eller ha värmen via en brytare?
Dvs koppla in sonden, vänta tills man får mätvärden (dvs värme) och sen ut och vrida på rullen och sen slå av värmen?

Jag körde ju mina mätningar klart, varefter jag hade pluggar för uttagen. Du kan ju bl.a. få problem med sonden om den får för mycket olja på sig.

För lite info om lambdasonder, jag gjorde ett lite mindre arbete om dem i plugget. Se:

http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2208/givarprojekt/lambdasond/

EDIT: Var vänlig ignorera "Lambdasondens uppgift är att mäta hur bra förbränningen i motorn är" :3freak Det är skrivet för att vem som helst ska förstå /EDIT
/J
 
ahh ok, jag hade tänkt att bara ha i min o provköra med, o sen skruva bort den! Tyvärr bangade min svetsare idag men imorrn så kanske de blir av!

/ Hannes

(o tack för alla tips)
 
Fixar det sig inte med svetsandet så är det ju väldigt lätt att hårdlöda själv, har hållt fint mer än 1000mil på min. (fast du måste ju ha rätt/bra lod!)

Min sond sitter f.ö precis som du visade, iofs förvärmd, funkar prima.

/AndersD

Edit: satvfle
 
ahh, låter bra

någon som föresten vet vad det är för material i röret? Svetsaren va orolig för att det va rostfritt eller liknande och att han inte kunde svetsa i de, hojen är en gsxrw-92
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top