Plötsligt stendöd startknapp

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Var ute och provade min bobber (CB650) en sväng i veckan. Det blev ett par varv runt garaget och jag kände att hojen äntligen var klar. Allting fungerade.

Nu gick jag ner till garaget och skulle starta upp för att justera in det sista med förgasarna, men helt plötsligt är startknappen stendöd. Det händer absolut ingenting när jag trycker på den. Har kollat alla säkringar och de är hela, såvida jag inte missat någon säkring. Följde alla kablar så de var intakta, kollade alla kopplingspunkter så de inte satt löst eller var ur. Allt ser ut precis som jag lämnade det sist jag var i garaget men nu är startknappen död.

Vad tror ni? Är knappen kass? Bara sådär? Allt annat lyser som det ska med tändningen igång. Vad kan det annars vara tro?

Kommit åt dödarknappen?

Börja med att rengöra batteripolerna och dra åt skruvarna där ordentligt!!!!!!!

Dödarknappen är givetvis kontrollerad. Batteripoler är ordentligt åtskruvade eftersom tändningen fungerar i övrigt.

Får väl plocka ner startknapp/dödare och se om det är helt inuti.

Dödarknappen är givetvis kontrollerad. Batteripoler är ordentligt åtskruvade eftersom tändningen fungerar i övrigt.

Får väl plocka ner startknapp/dödare och se om det är helt inuti.

Inte ovanligt att polerna kan driva tändning men släpper vid startläget.

Att polerna kan sluta tätt för allt utom startmotorn kan jag skriva under på. Men jag märkte det ganska tydligt när det kom blixtar och knallar under röven på mig när jag skulle starta Hondan, läskigt men felsökningen var smidig.

Drar lite mer ström när du drar igång startmotorn än att ha tändningen igång...
Dubbelkolla polerna som sagt.

Finns ju några fel som man kan kolla först.

Börja med att kolla batteri och poler.
Mät upp startknappen.
Mät startrelät.
Kolla anslutningarna till startmotorn.

Kan inte vara så mycket som kan spöka.

Finns ingen brytare i kopplingshandtaget som strular (jag har aldrig kört någon äldre hoj så jag vet inte om det var vanligt eller inte).?

Öppna knappen koppla ihop med en kabelbit eller något annat då ser du om knappen är kass. orginal elsystem eller eget dragit?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard