Plötsligt problem avgasknallar

Ok ska prova det. Några tips på lagning? tejp smäter nog bara!!:D

Provade det när jag körde enduro, 3-4 lager silvertejp på kröken pga en spricka, höll i mindre än 5 minuter. Jag missade hela den där grejen med att tänka ett steg längre så fråga mig inte var jag fick idén ifrån :tungan

Mao, tejp på avgassystem som lagning = dåligt (personlig erfarenhet)

Sådär låter och går min er6n, har funderat ett tag på varför den låter så och nu fick jag ju lite tips! Har ju ett gpr slipon och hojen är inte mappad. Trode det va motorn också från början!

Men visst låter det fräckt med lite avgasknallar, men frågan är hur bra det är?

Går den alldeles för snålt kan det på lite längre sikt innebära motorskador.

Jahapp... Nu beter sig hojen verkligen konstigt!

Tog hojen till jobbet imorse för att försöka få förgasarrengöringen att göra sitt. Dock redan vid start så hördes ett klickande ljud (svårt att beskriva, men ungeför som ett reläklick?), det lät som att det kom från under tanken ungefär. Detta var direkt vid start, dvs. innan jag la i någon växel. :confused: Vad kan detta vara?

Därefter så förekom det klickande ljudet samt emellanåt en "bromsande" känsla och att det kändes som att något tog emot på framhjulet med jämna mellanrum ända tills jag kört ett tag på en 70-väg, då blev alla dessa symptom mindre frekventa. Det blev värre på lägre växlar och jag körde på ganska låga varv hela tiden (ca: 3000).

Avgasknallarna lät dock mindre, men det berodde kanske mest på att jag inte motorbromsade knappt alls.

Någon som känner igen något av det jag beskriver ovan?

Det du beskriver påminner starkt om de symptom jag hade på min Traja 955 när vakumslangarna inte var korrekt kopplade. Men Det har väl kommit succesivt, och du har väl knappast varit varit i slangar och fibblat?
Om du ens har sådana...

Det du beskriver påminner starkt om de symptom jag hade på min Traja 955 när vakumslangarna inte var korrekt kopplade. Men Det har väl kommit succesivt, och du har väl knappast varit varit i slangar och fibblat?
Om du ens har sådana...

Nej, det här har snarare kommit ganska plötsligt skulle jag säga. Det verkar dock öka för varje dag...

Jag har inte fibblat med så mycket alls eftersom jag inte haft hojen så länge. Den gick ju superbra första 15 milen. Hm... tror att jag har vakuumslangar... men osäkert...

Blir väl kanske till att lämna in hojen på verkstad snart...

Nej, det här har snarare kommit ganska plötsligt skulle jag säga. Det verkar dock öka för varje dag...

Jag har inte fibblat med så mycket alls eftersom jag inte haft hojen så länge. Den gick ju superbra första 15 milen. Hm... tror att jag har vakuumslangar... men osäkert...

Blir väl kanske till att lämna in hojen på verkstad snart...

Hade jag bott i Sthlm hade jag kunnat hjälpa dig, men...kolla du med mästermeck Sportbike här på SH, han kanske kan ge dig ett seriöst utlåtande IRL.

Så fort Tweety vaknar på www.vtr.nu kommer du få alla svar du behöver! :)

Har fått en hel del råd från Tweety nu, verkar som det är dags att byta luftfilter, kontrollera kablage, samt ombestycka och synka förgasare. Sen behöver jag kanske byta körstil också... tydligen gillar inte hojen att ligga på 3000 varv... :rodnar

Återkommer när jag har testat detta!

Har fått en hel del råd från Tweety nu, verkar som det är dags att byta luftfilter, kontrollera kablage, samt ombestycka och synka förgasare. Sen behöver jag kanske byta körstil också... tydligen gillar inte hojen att ligga på 3000 varv... :rodnar

Återkommer när jag har testat detta!
Om det är nån som kan VTR så är det tweety, bästa hjälpen du kan få! :)

3000 låter nog lite lågt ja.
Strax under 4000 hostar o "nyser" min en hel del, försöker ligga på 4000+ jämt. :)

Hostningar o nysningar kan nog botas med ombestyckning, möjligen går hojen något bättre med. Luftskruvarna räckte på min för att den skulle sluta baktända, går att släppa den från höga varv ner till nästan tomgång numera utan knallar.

Tack för svaret. Bara ut att gasa lite då så får vi se!

Ok ska prova det. Några tips på lagning? tejp smäter nog bara!!:D

Ölburksplåt och en slangklämma kan du använda runt röret vid läckan, för att provisoriskt täta för att se om det är orsaken. Men på sikt bör det svetsas.

Har du ett så stort hål före ljuddämparen så brukar det poffa vid motorbroms, motorn drar i sig luft bakvägen genom läckan vid motorbroms.

Last edited:
Ölburksplåt och en slangklämma kan du använda runt röret vid läckan, för att provisoriskt täta för att se om det är orsaken. Men på sikt bör det svetsas.

Har du ett så stort hål före ljuddämparen så brukar det poffa vid motorbroms, motorn drar i sig luft bakvägen genom läckan vid motorbroms.

Låter smart! :tummenupp

Hade jag gärna använt om det inte vore för att mitt dumma hål sitter vid svetsningen på röret vid fasthållningen = det går inte att sätta en slangklämma runt... :(

Hade jag gärna använt om det inte vore för att mitt dumma hål sitter vid svetsningen på röret vid fasthållningen = det går inte att sätta en slangklämma runt... :(

Om du laddar upp en bild på läckan så kan det nog komma bra tips på ngn annan provisorisk tätning

Vadå hål i avgasröret!? Fetspricka runt svets i nåt fäste, lr har nån lambda-bung plugg ramlat loss? :va Upp med bilder som sagt...

Bifogat

• exhaust_o2_sensor_bung_and_plug_oxygen_sensor_plug_bmw_TEN9949O2S_1.jpg
    exhaust_o2_sensor_bung_and_plug_oxygen_sensor_plug_bmw_TEN9949O2S_1.jpg
    38.6 KB · Visningar: 98
Last edited:
Personligen har jag nog rätt svårt att tycka avgasknallar är fräckt...
En stor twin som får motorbromsa från högvarv o ner UTAN att knalla låter däremot jävligt porrigt... :)

Men tillbaka till topic så hade jag nog börjat med att fixa läckan!
Tror jag förstår var du menar att det är spruckit och det kan nog vara knöligt att fixa.
Kan man få runt avgasbandage?

Tog ett par bilder på min lilla läcka:

https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=camilla.larsson&target=ALBUM&id=5618853757886014353&authkey=Gv1sRgCIvDhoPzwY_peA&feat=email

Avgasbandage kanske vore nåt? Vart skaffar jag sånt, är det vilken mack som helst?

Det där bör du svetsa :) bara lossa på röret o lämna till nogon som har svets. Ser ut som det redan lagt nogon loppa på denna , Vet inte om detta är den enda håll punten på denna mc ang ditt slipon om de är så sprickar det upp med med tiden.

Vill du göra en fusk lagning med stål tråd och plåt + bandage så måste du göra åverkan i hållaren till röret :gnissla :tungan

//Robin

Tog ett par bilder på min lilla läcka:

https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=camilla.larsson&target=ALBUM&id=5618853757886014353&authkey=Gv1sRgCIvDhoPzwY_peA&feat=email

Avgasbandage kanske vore nåt? Vart skaffar jag sånt, är det vilken mack som helst?

Kan det vara så att föregående ägar fixade detta inan försäljning med en kass svets? Tycker det ser ut så. Få tag på någon som kan svetsa det ordentiligt så tror jag det löser många av dina problem.

Har du originaldämparna kvar? Är ju ett snabbt test annars att slänga på dem istället. :)

Jag fick med dom vid köpet, men de är kvar hos säljaren och jag har inte hämtat dem ännu... däremot så har vi nu lokaliserat en kille med svets så snart så!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back