Plötsligt problem avgasknallar

kackamilla

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2011
Hoj
-05 Suzuki gsxr 600
Plötsligt problem avgasknallar - nu också med mysko "klickljud"

Hej

Ny tjej här på forumet med ett probelm!

Köpte en Honda VTR 1000 -97 nyss och den gick bra utan konstiga ljud. Väl servad. Nyligen ventiljusterad.

Sen hände något för helt plötsligt så kommer det väldigt mycket avgasknallar vid motorbromsning. Dessutom så känns det som att hojen går lite ojämt vid jämn gas. Drar man sen på så svarar den inte riktigt direkt utan tvekar lite men sen går den bra.

Detta hände efter att jag kört hojen ca 15 mil. Det började med den lite ojämna gången sen kom avgasknallarna som ett brev på posten efter någon mil till. Obs jag hörde inte en knall de första 15 milen så något måste väl ha pajat ihop?

Vad tror ni, är det förgasaren, tändningen eller vad? Tacksam för hjälp :confused:

Last edited:
Den får för lite soppa.
Antingen för magert blandat i förgasaren eller så får den tjuvluft i avgasrören, dvs läckande avgasrör. Men eftersom den går ojämt på jämngas så skulle jag gissa på det första.
Gör rent förgasarna så ska du se att det löser sig.
Skit i förgasarn MAO :näsblod

Jag tror mer på tjuvluft. Om jag vore i dina kläder skulle jag se över ev gummianslutningar till eller från förgasarna och lyssna efter pysljud. Du kan alltid testa att spraya lite startgas där det ev pyser. Höjs varvtalet då suger den tjuvluft där. Börja med att leta efter tjuvluft innan du börjar fundera över hur du ska bära dig åt för att rengöra förgasarna.

Jag tror mer på tjuvluft. Om jag vore i dina kläder skulle jag se över ev gummianslutningar till eller från förgasarna och lyssna efter pysljud. Du kan alltid testa att spraya lite startgas där det ev pyser. Höjs varvtalet då suger den tjuvluft där. Börja med att leta efter tjuvluft innan du börjar fundera över hur du ska bära dig åt för att rengöra förgasarna.

+1.
DO it!

kolla på den bakre cyllen,ungeför nere vid svingen, där finns det en ihop koppling med
resten av avgassystemet,(där ska det sitta en fetare packning),är säkert den som gått,eller att det har släppt.
Har du kört i ett gupp, ojämn väg tex. så kan undre delen av bakstötdämparen slagit i nedre delen av avgassystemet(ligger väldigt tight)och dragit isär rören.
100 på läckage på rören någonstans.
Har själv bytt den en gång, lät precis som du beskriver.

Tack för en massa bra svar!

Blir hem och försöka meka ikväll efter jobbet. Börjar väl med att kolla packningen, och annars blir det väl startgas nästa innan jag börjar rensa nåt. Jag vet inte med mig att jag har kört i något större gupp, men gupp finns ju alltid.

Känner mig lite gladare nu iaf eftersom ingen sagt att det är motorn som är paj. :)

Har nu felsökt en del. Hittar ingen läcka vid de ihopkopplingar som finns. Däremot så hittade jag en läcka på röret innan slipon:et, ungefär i höjd med höger fotpinne. Det är ett ca: 1 cm långt hål (totalt kanske 2 kvadratcentimeter stort), vid svetsningen på ditsättningen. Det blåser ju ut en del där, men frågan är om det verkligen kan vara orsaken till så mycket knallar?

Ska se om jag inte har något hemma för att täcka över hålet och testa innan jag kan fixa en mer permanent lagning. Kanske bör jag fortsätta felsökningen? :va

Har nu felsökt en del. Hittar ingen läcka vid de ihopkopplingar som finns. Däremot så hittade jag en läcka på röret innan slipon:et, ungefär i höjd med höger fotpinne. Det är ett ca: 1 cm långt hål (totalt kanske 2 kvadratcentimeter stort), vid svetsningen på ditsättningen. Det blåser ju ut en del där, men frågan är om det verkligen kan vara orsaken till så mycket knallar?

Ska se om jag inte har något hemma för att täcka över hålet och testa innan jag kan fixa en mer permanent lagning. Kanske bör jag fortsätta felsökningen? :va

Det kan vara det!
Om du sätter på ett öppnare system (eller har hål i det) så minskar motståndet och luften flödar lättare och den går generellt på en snålare soppablandning. Frågade en mc-mekaniker om samma fenomen efter att jag tagit bort katen och satt på slip-on.

Sådär låter och går min er6n, har funderat ett tag på varför den låter så och nu fick jag ju lite tips! Har ju ett gpr slipon och hojen är inte mappad. Trode det va motorn också från början!

Men visst låter det fräckt med lite avgasknallar, men frågan är hur bra det är?

Var ute nu och köpte lite fuel injector cleaner (hoppas inte det spelar det någon roll att det är förgasare?)
Kom på ännu ett konstigt ljud som nån gång då och då börjat inträffa ibland vid motorbroms! Ett liksom puffande ljud fast det låter mer som att det är frame i motorn eller så, som en luftbubbla eller något som spricker. Vad kan det bero på?

Var ute nu och köpte lite fuel injector cleaner (hoppas inte det spelar det någon roll att det är förgasare?)
Kom på ännu ett konstigt ljud som nån gång då och då börjat inträffa ibland vid motorbroms! Ett liksom puffande ljud fast det låter mer som att det är frame i motorn eller så, som en luftbubbla eller något som spricker. Vad kan det bero på?

Förgasarsmäll?

Vad är det då, orsak? (jag har inte super koll:confused:)

För mig brukar det vara att den håller på att misstända lite lätt till följd av att stiften börjar släckas, det i sin tur för att den får lite för mycket på någon cylinder.

Börja med att dra ur den ordentligt och se om den gör så endå efteråt, gör den det så har du troligen löst upp lite bös i tanken med injection-cleanern som sen satt sig i förgasaren.

En liten läcka på avgasröret räcker för att den ska börja smälla,testa att täta den provisoriskt om du inte har nån som kan svetsa den direkt.

För mig brukar det vara att den håller på att misstända lite lätt till följd av att stiften börjar släckas, det i sin tur för att den får lite för mycket på någon cylinder.

Börja med att dra ur den ordentligt och se om den gör så endå efteråt, gör den det så har du troligen löst upp lite bös i tanken med injection-cleanern som sen satt sig i förgasaren.

Tack för svaret. Bara ut att gasa lite då så får vi se!

En liten läcka på avgasröret räcker för att den ska börja smälla,testa att täta den provisoriskt om du inte har nån som kan svetsa den direkt.

Ok ska prova det. Några tips på lagning? tejp smäter nog bara!!:D

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back