Plåtslagare i Norrköping?

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Jag undrar om ni har någon plåtslagare att rekommendera i Norrköping. Har en tank med buckla i som jag skulle vilja ha uttryck. Någon som vet vart man ska vända sig?

Kan passa på att samtidigt fråga om lackerare då tanken skull behöva få sig en dusch med färg efteråt.

Tacksam för hjälp. Är nyinflyttade i stan så har inte lärt mig att hitta till de duktiga hantverkarna än.

/Tobias
 
Jag undrar om ni har någon plåtslagare att rekommendera i Norrköping. Har en tank med buckla i som jag skulle vilja ha uttryck. Någon som vet vart man ska vända sig?

Kan passa på att samtidigt fråga om lackerare då tanken skull behöva få sig en dusch med färg efteråt.

Tacksam för hjälp. Är nyinflyttade i stan så har inte lärt mig att hitta till de duktiga hantverkarna än.

/Tobias

Lackerare skulle jag säga Unos bilack plåtslagare vet jag inte!
 
Efter ha varit runt hos folk som håller på med plåtslagning inser jag att det blir dyrt (eller så vill de inte göra jobbet och ger mig ett överpris). Ingen här på SH som tycker det är kul med plåtarbete? :)
 
Är det en gigantisk buckla du har? Är den inte för stor så går det ju fint att bara spackla över den. Börja med glasfiberspackel och sedan avsluta med finspackel. Är du lite osäker på det sista finliret borde väl en lackerare kunna göra det innan han slänger på färgen.
 
Spackla inte över bucklan om den nu inte är mer en ett par-tre mm djup vill säga.
Spacklar du mer än så kommer det att spricka till slut.

Har du tillgång till gassvets, tryckluft och en däckventil?

Om du har det så kan du försöka dig på att göra det själv. Har ej gjort detta själv så jag tar inte på mig om något skulle gå fel. :)


Hitta ett ställe att få dit ventilen på och som håller för ett par bars övertryck.
Tryck tanken med nån bar till att börja med.

Värm sedan området kring bucklan försiktigt (en tank är det inte mycket gods i) och fyll eventuellt på med lite mer luft tills bucklan ger med sig och går tillbaka till sitt naturliga tillstånd!

En kille här i trakterna gjorde detta men då gick det åt helskotta, det kan iof ha berott på att han trycksatte tanken med över 10 bar :hihi


En annan metod är den som bosse bildoktorn tipsade om för ett par år sedan.
Du limmar fast en limstav till en limpistol mitt i bucklan och låter den torka så staven sitter fast.
Sen försöker du fästa något i limstaven som du kan få en slagkraft uppåt med (dvs. rakt upp mot bucklan), t ex. en svetstång som du fäster en slaghammare i. Sen är det bara börja slå uppåt tills den ger med sig.
Denna metod känns dock inte särskilt tillförlitlig så limstaven kan släppa från tanken och likaså svetstången.

Hade du bott närmare kunde jag gjort det åt dig.

Vad tycker du är överpris förresten?

Mvh /J
 
Back
Top