Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Smeder brukar ha firmanamn med "Svets" inblandat.
Mekanisk verkstad går också.
Vänder du dig till plåtslagare, så har de antagligen bara tunn, lackad stålplåt (0,6 och 0,8mm), emedan de oftast sysslar med beklädningsplåt på byggen.
Ex:
Nilssons svets och smide.
Krutvägen 50.
26194 Annelöv.
IBAB. Industri och byggsmide.
Vinkelhaken 11.
24732 Södra Sandby.
Malmkvists Smides- och mekaniska verkstad.
Krankesjövägen 27.
24741 Södra Sandby.
Mattis Svets och montage.
Vinkelhaken 6.
24732 Södra Sandby.
Jag skulle föredra en mindre firma nära hemmet, med god utrustning.
Kontakter regerar!
5 mm plåt till en sadelstomme???
Hur mycker väger du? 300 kg?
Ca 2,5 mm räcker mer än väl om du tänker lägga den på ramen.
Fråga t ex smedjan i St Råby.
5mm låter på tok för mycket, även om den ska vara "självbärande" håller med nån annan som skrev 2,5mm!
lycka till![]()
Är man inte komplett galen om man frågar nån på SH efter en plåtslagare? Hört talas om gula sidorna eller eniro?
Stora Råby Smidesverkstad AB
Stora Råby
224 78 LUND
Telefon: 046-211 38 86
Fax: 046-13 00 84
Mobil: 070-625 07 44
Känn på materialet när du är hos smeden.
Känns rätt väl hur grovt material man behöver.
Dom nervikta kanterna styvar upp den rätt rejält, såvida inte sadeln skla bli en bärande del i ramen så räcker det med 0,8mm eller möjligen 1mm.
Köp en plåtsax och en liten kantvik på Jula eller Biltema och fixa själv.
Märker du så småningom att den i alla fall är för vek (vilket jag kan lova att den inte blir) så förstärker du den enklast med en liten fyrkantsprofil på undersidan.
Då får nöjet att ha gjort den själv, du kan ändra dig under byggets gång, du får köpa lite nya verktyg till garaget och du kanske lär dig något!!
Alltså 0,5cm är jefligt tjock plåt om du ska ha den som kåpa/sadelunderlag kan jag inte se att du skulle behöva 0,25cm MAX! Mindre tjocklek gör den även mer lättarbetad! Jag förutsätter att du har ramverk som stöd under vilket gör det ännu mindre motiverat med den tjocklek du tänkt dig!
som sagt, det var bara en extremt grov höftning![]()
Höfta grovt är bra då vet man att det håller![]()
Max 1,5mm är vad du behöver kantvikt 0,8mm med knäckta förstärkningar håller även det. 0,5cm sätter man som förstärkning i stridsfordon![]()
Tror Clas Ohlson säljer färdigklippta Plåtbitar. Rätt små då förstås.
Billigaste blir ju klart att köpa en spillbit på nån slags mek/plåt verkstad. Snackar vi typ 1,5 mm plåt som räcker för dina behov så kan du nästan "knäcka" den mot en bordskant med en bra hammare. En "flat-hammare" med något uppvikta kanter är perfekt för att knacka plåt. Då lämnar du inte nån direkt fördjupning i materialet. Fult märke alltså. Har ingen bra hamamre själv så allt jag tillverkar ser för jävligt ut.....![]()
En annan har ju tillgång till en monster Cnc-plåt bock på jobbet som jag inte förstår hur den funkar!!!
Slutar alltid med att jag använder den manuella eller knäcker små plåtar mot bordskanten!!! Haha, man lever ju klart i stenåldern.![]()
Om du har en ritning.Jag kan göra en plåt åt dig. men det kostar troligt mer att skicka.
om du inte vet ngn som ska till mässan
Prova att sätta dig på en framskärm på en bil eller försök att böja den, den är med stor sannolikhet tillverkad av 0,6mm plåt!
Med lite bockningar blir det väldigt styvt.
Vad gäller verktyg så tror jag att du får betala lika mycket för tillverkningen som för verktygen.
Tittar man på designen på din botten så lär du dessutom behöva en avslutning efter uppvikningen där bak för att staga upp denna.
Nu orkar jag inte sätta mig o rita, men tänk dig formen på en klassisk cafe-sadel, den bör se ut ungefär så redan innan du förser den med stoppning o klädsel.
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |