plåtslagare, eller nåt i den stilen?

5 mm plåt till en sadelstomme???
Hur mycker väger du? 300 kg? :)

Ca 2,5 mm räcker mer än väl om du tänker lägga den på ramen.
Fråga t ex smedjan i St Råby.

Smeder brukar ha firmanamn med "Svets" inblandat.
Mekanisk verkstad går också.
Vänder du dig till plåtslagare, så har de antagligen bara tunn, lackad stålplåt (0,6 och 0,8mm), emedan de oftast sysslar med beklädningsplåt på byggen.
Ex:
Nilssons svets och smide.
Krutvägen 50.
26194 Annelöv.

IBAB. Industri och byggsmide.
Vinkelhaken 11.
24732 Södra Sandby.

Malmkvists Smides- och mekaniska verkstad.
Krankesjövägen 27.
24741 Södra Sandby.

Mattis Svets och montage.
Vinkelhaken 6.
24732 Södra Sandby.

Jag skulle föredra en mindre firma nära hemmet, med god utrustning.
Kontakter regerar!

ok, då har jag lite koll iallafall:) tack så mycket!:tummenupp

5 mm plåt till en sadelstomme???
Hur mycker väger du? 300 kg? :)

Ca 2,5 mm räcker mer än väl om du tänker lägga den på ramen.
Fråga t ex smedjan i St Råby.

nja...:hihi
grejen är att den inte riktigt ska ligga på ramen utan blki delvis "självbärande" så jag vill helst ha lite stadga liksom:) sen var 5mm nåt jag bara höftade till för att ha lite marginal, har ingen bra koll på sånt egentligen...:gnissla

Last edited:
5mm låter på tok för mycket, även om den ska vara "självbärande" håller med nån annan som skrev 2,5mm!

lycka till :tummenupp

5mm låter på tok för mycket, även om den ska vara "självbärande" håller med nån annan som skrev 2,5mm!

lycka till :tummenupp

ok, tack:) bra att veta ur ekonomisk synpunkt:tummenupp
tack ska du ha:tummenupp

Stora Råby Smidesverkstad AB
Stora Råby
224 78 LUND

Telefon: 046-211 38 86
Fax: 046-13 00 84
Mobil: 070-625 07 44

Är man inte komplett galen om man frågar nån på SH efter en plåtslagare? Hört talas om gula sidorna eller eniro?

Känn på materialet när du är hos smeden.
Känns rätt väl hur grovt material man behöver.

Dom nervikta kanterna styvar upp den rätt rejält, såvida inte sadeln skla bli en bärande del i ramen så räcker det med 0,8mm eller möjligen 1mm.
Köp en plåtsax och en liten kantvik på Jula eller Biltema och fixa själv.
Märker du så småningom att den i alla fall är för vek (vilket jag kan lova att den inte blir) så förstärker du den enklast med en liten fyrkantsprofil på undersidan.
Då får nöjet att ha gjort den själv, du kan ändra dig under byggets gång, du får köpa lite nya verktyg till garaget och du kanske lär dig något!!

Är man inte komplett galen om man frågar nån på SH efter en plåtslagare? Hört talas om gula sidorna eller eniro?

nu var det väl inte riktigt en specifik firma jag ville ha tag på, det hade jag ju självklart kunnat slå upp själv. vad jag ville ha reda på var vilken typ av firma jag skulle vända mig till över huvud taget då jag inte har så bra koll på vilka firmor som sysslar med vad...

Stora Råby Smidesverkstad AB
Stora Råby
224 78 LUND

Telefon: 046-211 38 86
Fax: 046-13 00 84
Mobil: 070-625 07 44

tack!:tummenupp

Känn på materialet när du är hos smeden.
Känns rätt väl hur grovt material man behöver.

jo, jag ska det. men har inte kunnat lägga vantarna på nån plåt ännu så då får man ju höfta till med nåt som ligger en bra bit över gränsen så att säga:) alltid bättre med för mycket än för lite;) men klart att jag känner mig för och sådär innan jag bestämmer mig:)

Dom nervikta kanterna styvar upp den rätt rejält, såvida inte sadeln skla bli en bärande del i ramen så räcker det med 0,8mm eller möjligen 1mm.
Köp en plåtsax och en liten kantvik på Jula eller Biltema och fixa själv.
Märker du så småningom att den i alla fall är för vek (vilket jag kan lova att den inte blir) så förstärker du den enklast med en liten fyrkantsprofil på undersidan.
Då får nöjet att ha gjort den själv, du kan ändra dig under byggets gång, du får köpa lite nya verktyg till garaget och du kanske lär dig något!!

självklart gör de dt, men runt 1 mm känns ändå väldigt lite...:va har en 0,6mm-plåt här hemma (tror jag att det är) och den viker jag ju lätt med händerna så... tanken är att den uppvikta ovalen baktill ska vara styv som satan för att ge stöd bakåt så att man inte kan bryta av cutsen och trilla av den vägen så att säga... sen är ju tanken att den nedvikta kanten ska boltas fast i ramen och på så sätt fästa hela sadeln med cuts och sådär så den ska också vara styv... men vi får se, ska som sagt känna på olika tjocklekar innan jag bestämmer mig för att få till pre is lagom vridstyvhet:) tack för tipset iallafall, men att köpa nya verktyg och doningar känns som lite overkill med min ekonomi, framförallt då jag än så länge bara ska göra just den här biten...:)

Last edited:
Alltså 0,5cm är jefligt tjock plåt om du ska ha den som kåpa/sadelunderlag kan jag inte se att du skulle behöva 0,25cm MAX! Mindre tjocklek gör den även mer lättarbetad! Jag förutsätter att du har ramverk som stöd under vilket gör det ännu mindre motiverat med den tjocklek du tänkt dig!

Alltså 0,5cm är jefligt tjock plåt om du ska ha den som kåpa/sadelunderlag kan jag inte se att du skulle behöva 0,25cm MAX! Mindre tjocklek gör den även mer lättarbetad! Jag förutsätter att du har ramverk som stöd under vilket gör det ännu mindre motiverat med den tjocklek du tänkt dig!

som sagt, det var bara en extremt grov höftning:)

Tror Clas Ohlson säljer färdigklippta Plåtbitar. Rätt små då förstås.

Billigaste blir ju klart att köpa en spillbit på nån slags mek/plåt verkstad. Snackar vi typ 1,5 mm plåt som räcker för dina behov så kan du nästan "knäcka" den mot en bordskant med en bra hammare. En "flat-hammare" med något uppvikta kanter är perfekt för att knacka plåt. Då lämnar du inte nån direkt fördjupning i materialet. Fult märke alltså. Har ingen bra hamamre själv så allt jag tillverkar ser för jävligt ut..... :D

En annan har ju tillgång till en monster Cnc-plåt bock på jobbet som jag inte förstår hur den funkar!!!

Slutar alltid med att jag använder den manuella eller knäcker små plåtar mot bordskanten!!! Haha, man lever ju klart i stenåldern. :yoparty

Last edited:
Höfta grovt är bra då vet man att det håller:tummenupp

Max 1,5mm är vad du behöver kantvikt 0,8mm med knäckta förstärkningar håller även det. 0,5cm sätter man som förstärkning i stridsfordon:tungan

ungefär min filosofi:)
ok, tack:tummenupp hehe, bra att veta:hihi men jag ska som sagt känna på olika tjocklekar när jag väl befinner mig i en bra verkstad och sådär så att man får känna själv liksom:) alltid bäst att ha handgriplig information:tummenupp

Tror Clas Ohlson säljer färdigklippta Plåtbitar. Rätt små då förstås.

Billigaste blir ju klart att köpa en spillbit på nån slags mek/plåt verkstad. Snackar vi typ 1,5 mm plåt som räcker för dina behov så kan du nästan "knäcka" den mot en bordskant med en bra hammare. En "flat-hammare" med något uppvikta kanter är perfekt för att knacka plåt. Då lämnar du inte nån direkt fördjupning i materialet. Fult märke alltså. Har ingen bra hamamre själv så allt jag tillverkar ser för jävligt ut..... :D

En annan har ju tillgång till en monster Cnc-plåt bock på jobbet som jag inte förstår hur den funkar!!!

Slutar alltid med att jag använder den manuella eller knäcker små plåtar mot bordskanten!!! Haha, man lever ju klart i stenåldern. :yoparty

ok... skulle ju kunna kolla med dem men handlar det om små bitar är mitt jobb nog lite stort...:(
egentillverkat vore nog kul och bra, men jag har ju varken plåt eller verktyg så min tanke var att kolla med nån bra smidesverkstad och se om de kan hjälpa mig att tillverka själv så att säga:) de har ju plåt och så på plats så jag ska försöka deala mig till material, hjälp och användande av deras verktyg, typ:)

Last edited:
Om du har en ritning.Jag kan göra en plåt åt dig. men det kostar troligt mer att skicka.
om du inte vet ngn som ska till mässan

kanske lite långt, och som du säger blir det nog krångligt (dyrt) att skicka... tyvär...:( mässa?:va vad har jag nu missat?:)

Prova att sätta dig på en framskärm på en bil eller försök att böja den, den är med stor sannolikhet tillverkad av 0,6mm plåt!
Med lite bockningar blir det väldigt styvt.
Vad gäller verktyg så tror jag att du får betala lika mycket för tillverkningen som för verktygen.
Tittar man på designen på din botten så lär du dessutom behöva en avslutning efter uppvikningen där bak för att staga upp denna.
Nu orkar jag inte sätta mig o rita, men tänk dig formen på en klassisk cafe-sadel, den bör se ut ungefär så redan innan du förser den med stoppning o klädsel.

Prova att sätta dig på en framskärm på en bil eller försök att böja den, den är med stor sannolikhet tillverkad av 0,6mm plåt!
Med lite bockningar blir det väldigt styvt.
Vad gäller verktyg så tror jag att du får betala lika mycket för tillverkningen som för verktygen.
Tittar man på designen på din botten så lär du dessutom behöva en avslutning efter uppvikningen där bak för att staga upp denna.
Nu orkar jag inte sätta mig o rita, men tänk dig formen på en klassisk cafe-sadel, den bör se ut ungefär så redan innan du förser den med stoppning o klädsel.

säkerligen, men jag vill ha den bakre uppvikta delen "självbärande". den ska alltså hålla sig uppvikt trots stora påfrestningar utan förstärkning.
tror du?:va plåt kan väl inte kosta så mycket, och hittar man bara en snäll smed så... en liten plåtbock och en bra sax kommer ju sluta på över både en och två tusen... väl?:va
hur menar du nu? alltså, jag ska ju ha bakcutsen direkt bakom, och den ger visst stöd i sig själv. vad jag vill åstadkomma med den här plåten är ett fäste för hela sadeln samt stöd åt cutsen... som jag sa tidigare i inlägget, den ska bli vridstyv... självbärande...:)

Räkna med ca 1000kr för en kantvik och ett par saxar, visst kan du hitta en "snäll" smed så.
Jag vet bara att jag inte jobbar gratis eller billigare bara för att nån jag aldrig sett förr ber snällt.
Men jag ska inte tjata, du gör precis som du vill.
Ett litet tips dock om du ska ha den så styv är att du gör den i tunnplåt och förser den med ett par fyrkantsrör (ex.10x10mm), dett blir både lättare och styvare.
Annars gör du som på gammla caferacers, sadel och cuts i ett stycke, "ryggstödet" på sadeln skruvar du sedan fast i kutsen, en sån form blir dessutom lättare att klä snyggt.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...