Plåtblecket över bromsbeläggen?!

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Alla som en gång bekantat sig med ett modernare bromsok har sett de plåtbleck som sitter på ovansidan över själva beläggen. Dessa små ondsinta skapelser har en obehaglig tendens att gå sönder på min cykel. :mad: Det som händer är att det övre fästet på blecket går av i böjen.
Är det vanligt? Varför sker det? Visserligen sitter de i spänn när man monterar dem, men det är väl lite av meningen? :confused:

De förklaringar jag kan komma på till varför de går är följande:
1. De belägg som sitter i har för hög rygg vilket gör att spännkraften blir för hög.
2. Eftersom cykeln har gått mycket bana genom åren har de upplevt många värmecykler vilket gjort materialet sprött.
3. Jag bromsar som en gud vilket gör att belastningen blivit för stor.:yoparty

Personligen är jag mest inne på det med beläggens höjd, men man vet ju inte...:confused:

Har någon annan samma problem som jag? Skall de sitta i spänn redan vid montering, eller är tanken att de skall ligga lätt mot beläggen för att fjädra sedan när man bromsar? :va

Tanken är att de skall hålla beläggen på plats. Går utmärkt att köra utan dem men de är inte där för att fabrikanten gillade att skicka med extra delar...

*/ ?>
Back