Plåt och metallverkstad i sthlm som kan "böja ner sidorna" på en bakskärm?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ska försöka förklara bättre.

Jag håller på o ska bygga om en hoj till en bobber.
Har ett 5.00-16 old school bakdäck och har köpt en 6 tums bakskärm som är lite för bred.
Så jag undrar ifall man kan lämna in den så att man böjer ner kanterna lite för att först få den lite smalare så den passar bakdäcket lite bättre.
Plus att eftersom skärmen är ganska rak i profil så betyder det att när den monteras med mellanrum mellan däck och skärm så ser man liksom undersidan av skärmen. Och böjer man då ner kanterna lite så kan man undvika detta för en snyggare look.
Någon som fatta vad jag menade? =P

Iallfall söker jag någon som har erfarenhet av liknande jobb så man inte får en totalförstörd skärm tillbaka

Enklare plåtslagaren får göra en helt ny skärm och själv välja material. :tummenupp
Med en "gammal" skärm finns alltid risk att det går fel på grund av materialet.

Tyvärr är denna skärm utvald för sitt specifika utseende (engelsk ribbed ducktail skärm) o köpt från staterna så det vore synd att inte kunna använda den plus att det skulle kosta en bra slant att göra en likadan custom made.
Sedan har man redan en annan skärm liggande som köptes i tron att den skulle passa...plus 2 sadlar..3 om man räknar med ett annat småbygge...o 2 styren...3 olika handtag..osv =P Så man vill helst hålla ner kostnaderna då det inte är sista gången jag varit för kräsen i min vision o kastat nyköpta saker åt sidan =)

Last edited:
Det normala när man har en för bred skärm, är att ta ur en remsa i mitten och sedan tigsvetsa ihop den igen.

Att "knacka ned kanterna mer" på en skärm är svårt. Skärmkanten kommer ju att behöva krympas, eftersom längden på skärmkanten måste bli mindre när krökningsradien minskar.
Så i såna lägen så brukar även plåtslagare välja att svetsa på en krökt remsa på den befintliga skärmkanten, sedan riktar de och finkapar till formen på den nya kanten.

Så kort och gott: Bredden är "lätt" att lösa, men att öka djupet på skärmen är mer tidskrävande.
Dock blir det ju så att det upplevda djupet på skärmen ökar när bredden minskas.

Hmm..får ta skärmen och åka förbi några plåtslagare o kolla läget. Eftersom jag är jävligt kräsen med utseendet så kanske man måste göra som du säger...kapa av o svetsa på nya "nya förböjda" sidor.
Vet hur det blir annars..man tummar på utseendet..nöjer sig ändå inte efter allt och tvingas pynta ut mer pengar för att göra om och rätt

Det normala när man har en för bred skärm, är att ta ur en remsa i mitten och sedan tigsvetsa ihop den igen.

Att "knacka ned kanterna mer" på en skärm är svårt. Skärmkanten kommer ju att behöva krympas, eftersom längden på skärmkanten måste bli mindre när krökningsradien minskar.
Så i såna lägen så brukar även plåtslagare välja att svetsa på en krökt remsa på den befintliga skärmkanten, sedan riktar de och finkapar till formen på den nya kanten.

Så kort och gott: Bredden är "lätt" att lösa, men att öka djupet på skärmen är mer tidskrävande.
Dock blir det ju så att det upplevda djupet på skärmen ökar när bredden minskas.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti