Då går vi och kollar i reglementet...
"4.1 Tävlingsbana
Tävlingsbanan skall uppfylla krav ställda av myndighet samt av SVEMO. För varje tävlingsområde, inklusive bana, bandepå, publikområde, parkeringsdepå och parkeringsområde skall finnas av Svemo utfärdad banlicens. <cutr>
4.1.1 Tävlingsdepå
Vid varje roadracingtävling skall det finnas en parkeringsdepå och en bandepå. Körning med minibikes och liknande fordon är förbjudet i båda dessa depåer.
* 4.1.2 Parkeringsdepå
I parkeringsdepå skall det finnas utrymme att under arrangörens överinseende parkera motorcyklar då de inte befinner sig på tävlingsbanan eller i bandepån. MC får framföras i högst normal gånghastighet. <bla om djur>
plats.
* 4.1.3 Bandepå
Högsta hastighet i bandepå är 50km. Överträdelse skall medföra bestraffning
enligt NT, SR eller tilläggsregler. Djur absolut förbjudet att införa. Ej heller får
minibikes, cyklar och andra fordon mer än tävlingsmc införas. Överträdelse mot detta beivras enligt gällande regler. Fordon kan komma att beslagtas. Barn under 12 år får ej vistas i bandepå
4.1.3.1 Endast en bandepå får användas.
4.1.3.2 Bandepå skall placeras så att den inte utgör fara för de tävlande och på sådan plats att motlutet, i banans riktning, inte är större än 1%.
4.1.3.3 Bandepå skall innehålla det antal depåplatser som minst svarar mot
maximiantal startande mc enligt banlicens."
Alltså
tävlingsdepå = all asfalts om inte är bana
parkeringsdepå = där man ställer tältet. På engelska paddock.
bandepå = den depå som som är i anslutning till banan. I FIM och UEM refereras det till pit lane när man pratar om dessa. Man måste via bandepån för att komma in till parkeringsdepån (eller åka skamkärra...).
I de olika nationella reglementena som jag sökt i hittar jag inte någonstans någon definition på slow-, walk-, och fast-lane. Däremot finns det beskrivet i FIM och UEM som det nationella i princip ligger under, om inget annat står.
Så Håkan hade helt rätt i sitt inlägg och vi får fortsätta att använda de engleska orden för de olika delarna i bandepån.
"4.1 Tävlingsbana
Tävlingsbanan skall uppfylla krav ställda av myndighet samt av SVEMO. För varje tävlingsområde, inklusive bana, bandepå, publikområde, parkeringsdepå och parkeringsområde skall finnas av Svemo utfärdad banlicens. <cutr>
4.1.1 Tävlingsdepå
Vid varje roadracingtävling skall det finnas en parkeringsdepå och en bandepå. Körning med minibikes och liknande fordon är förbjudet i båda dessa depåer.
* 4.1.2 Parkeringsdepå
I parkeringsdepå skall det finnas utrymme att under arrangörens överinseende parkera motorcyklar då de inte befinner sig på tävlingsbanan eller i bandepån. MC får framföras i högst normal gånghastighet. <bla om djur>
plats.
* 4.1.3 Bandepå
Högsta hastighet i bandepå är 50km. Överträdelse skall medföra bestraffning
enligt NT, SR eller tilläggsregler. Djur absolut förbjudet att införa. Ej heller får
minibikes, cyklar och andra fordon mer än tävlingsmc införas. Överträdelse mot detta beivras enligt gällande regler. Fordon kan komma att beslagtas. Barn under 12 år får ej vistas i bandepå
4.1.3.1 Endast en bandepå får användas.
4.1.3.2 Bandepå skall placeras så att den inte utgör fara för de tävlande och på sådan plats att motlutet, i banans riktning, inte är större än 1%.
4.1.3.3 Bandepå skall innehålla det antal depåplatser som minst svarar mot
maximiantal startande mc enligt banlicens."
Alltså
tävlingsdepå = all asfalts om inte är bana
parkeringsdepå = där man ställer tältet. På engelska paddock.
bandepå = den depå som som är i anslutning till banan. I FIM och UEM refereras det till pit lane när man pratar om dessa. Man måste via bandepån för att komma in till parkeringsdepån (eller åka skamkärra...).
I de olika nationella reglementena som jag sökt i hittar jag inte någonstans någon definition på slow-, walk-, och fast-lane. Däremot finns det beskrivet i FIM och UEM som det nationella i princip ligger under, om inget annat står.
Så Håkan hade helt rätt i sitt inlägg och vi får fortsätta att använda de engleska orden för de olika delarna i bandepån.