Pitemaffians 2a och 3e race. NM / EM på gelleråsen

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Stordebutant NM - Gelleråsen 19-20e Juli

Dags för en liten racerapport efter bravaderna på gelleråsen.



Onsdag: Mek och packningsdag, började med att montera originalsystemet på hojjen då jag haft lite problem med ljudnivån med helsystemet. Efter ett tags skruvande så övergick vi till packning istället.

Dako (danne) skulle sammåka ner en bit i vårat avlånga land och hälsa på sina föräldrar i norrköping, så det gjorde resan aningen lindrigare. Eftersom Johan inte hade möjlighet att följa med hade jag annars fått köra ensammen hela vägen ner. Eftersom Dako kör med gathoj behövde han knappt nå saker med sig, var hur mycket plats som helst över i transiten.



Torsdag: Resdag, finns väll inte så mycket att skriva om egentligen. Vi körde bil i ca 13-14h. Det blev ett par stopp efter vägen och det första var i umeå för att lämna lite däck åt RJ, medans det andra blev på mittsverigebanan där de hade en bandag. Träffade Palmas som äntligen köpt hoj och dessutom en 1000cc gixxer!

Det roligaste var nog när vi kom fram till falun och kunde hälsa på lite banåkningsfolk. Vilket hus Peter Ilar och frugan hans har, samt vilket inbrottssäkert mc garage banåkningsgänget har fixat sig. Vi hade även turen att få hämta ut våra nya skinställ, såg riktigt fina ut!

Efter besöket i falun drog vi vidare mot insjön och övernattning hos olle och therese från banåkning.nu.



Fredag: Efter att ha snarkat ikapp med deras lilla vovve (ca 85kg...) var det avfärd karlskoga och gelleråsen.

Efter att ha dumpat Dako på vägen till karlskoga rullade jag in vid 12 tiden i depån, men ingen som man kände var där så jag ställde mig mitt i området. Måste alltid komma någon man känner, eller så får man lära känna några nya människor.

Sen var det den sedvanliga utlastningen för att kunna rymma luftmadrassen i transiten som skulle bli mitt boende för den kommande veckan.

Lördag: Kvaldag. Det är inte lätt att komma till en bana som man kört på länge och sedan gå ut och sätta en snabb tid direkt.

På första kvalet han vi köra ett varv sen är det en kille som krashar. Vi blir då ståendes i depån i 15 minuter innan vi får fara ut igen, jag hinner då inte mer än 2 varv innan jag får problem med att få i växlarna. Tittar ner på växelpetaren och ser att jag trampat av stången som sköter själva växlingarna. Så då körde jag runt på 5an i ett par varv för att vara säker på att ha fått fem ordentliga varv om det skulle hända nått inför andra kvalet. Lyckas sätta 1:14.005 med enbart 5ans växel, har aldrig kunnat hålla fullt ut ur ejes samt genom hårnålen förut...

Till andra kvalet har jag fixat växelstången men dock inte i rätt längd för quickshiftern så det får bli utan. Nu hittar man lite bättre runt banan men flytet finns inte riktigt där. Lyckas att få till 1:11.892. Det är en helt okej tid vilket ger mig 7e tid totalt, men eftersom vi kör stordebutant (r-600 och r-1000 blandat) i två kvalgrupper får jag 13e totala tid.

Kvällen ägnas åt att hitta nya och gammla bekanta samt surra hojåkning. Blir bland annat depågranne med Wille Schenning som kör sst 600. Krister Bohm aka. Trajjamannen har gått över till japs-4a och kör numera en 06as r6a, och som han har fått upp farten! Man blev duktigt ifrånkörd då han kvalade in på 1:10.932

Söndag: Racedag! Börjar på morgonen med att kränga av däcken men eftersom jag inte har dubbla fälgar och vädret verkar ovisst så får de ligga på sidan av hojjen inför racet. Jag verkligen hoppas på regn eftersom det gick riktigt bra på regnet i alastaro.

Stordebutanternas B final går av stapeln och det bokstavligt vräker ner, får fly från läktarn och gömma sig i mitt fina rusta/jula tält som även idag tar in vatten... Det börjar torka upp och regna lite för att torka upp och sedan regna lite till... extra fälgar SKA jag ha nästa år!

Racet närmar sig och det regnar YES!, på med regndäcken och göra allt iordning. Slutar att regna ganska lagom tills vi ska ut på banan men det är fortfarande ordentligt blött. Letar mig ut till min 13e startruta och gör provstarten, får till den hyggligt men bättre kan jag.

Lamporna tänds och där slocknar dem! Tar starten mycket bra, kör upp mig från 13e och är 2a! in i första böj. Folk verkar vara överförsiktiga med bromsningarna på regn, tar en hel klunga där... Efter ett varv så tycker jag ledaren kör duktigt sakta men jag avaktar lite, när vi är inne på andra varvet så kör jag om och ökar tempot en aning. Inte så att jag changsar utan jag tycker att jag har god säkerhetsmarginal.

Rookie som man är har man aldrig lett ett race förut och börjar känna sig sjukt jagad och stressad, tittar över axeln på 3e varvet när jag är på väg ut ur ejejs och ser att 2an är precis på väg in i ejes då. Ökar tempot en aning till men fortfarande så det finns mkt marginaler vill inte gå omkull...

På fjärde varvet lyckas jag bromsa alldeles för tidigt in mot första böj efter långrakan, vilket resulterar i att jag står still. Tänker att nu blir jag plockad på innern så istället skär jag kurvan aningen tidigare, vilket jag inte skulle gjort. Träffar den vita linjen med framhjulet och innan jag hinner tänka krash så sitter jag på asfalten med färdriktning mot sandfållan.

När jag ställt mig upp i sandfållan och insett att det är helkört då ser jag 2an eller nu han som leder vara på väg in i första böjjen. Jag låg alltså nästan hela rakan före och ändå gör jag en sån grönjävuls tabbe... Men får vara nöjd med tiderna iaf 1:18.880 på 3e varvet medans alla andra satte sina bästa tider på varv 9 och 10. Det torkade upp under hela racet och racets snabbaste tid blev 1:17.488.

Efter ett trasigt självförtroende blev det en öl och sedan sängen. Måste dock passa på att tacka Wille för lånet av däckkrängare och Rolle för assistansen! Samt hatten av för Cool Rilles regnkörning.

Nästa r-1000 race som går i regn, då ska jag stå högst upp på pallen!
 
Last edited:
R-1000 EM - Gelleråsen 26-27e Juli

BikeWeek och R-1000 tävling!

Måndag, Tisdag och Torsdag passade jag på att träna upp mina gammla däck. Finns inte så mycket att skriva förutom att både Hampus Lange och Thomas Söderström rullade in i depån, bägge från Norra Roadracing Sällskapet. Äntligen några man kände sen tidigare om man bortser från raketen bohm då.

Fredag: Och tränings / kvaldag. Nu när det är EM är det aningen pressat schema så vi kör fredagsträning och sedan ett kval på eftermiddagen.

Lägger på nya däck runtom till första kvalet men det är svårt att tagga till i den extrema värmen. Kommer man från norrland så har det knappt varit över 15 grader varmt under hela sommaren, men när man ska köra hoj i ett helsvart skinställ så är det ca 30 grader i skuggan. Får till 1:12.388 som bästa tid och är allmänt missnöjd, körde fasen 1.11.3 i början av sommaren första gången man var på banan efter vintervilan.

Men det är bara att tagga om för morgondagen. Avslutar kvällen på resturang södermark som lagat till en ordentlig brakmiddag, som vanligt här nere!

Lördag: Kval / Racedag. Börjar känna mig aningen laddad inför kvalet, har försökt hålla huvudet kallt hela morgonen och gömt mig i skuggan. Rullar ut på kvalet och det känns mycket bättre, tar häng på hampus lange direkt från depån och släpper han inte ur siktet. Och mycket riktigt så börjar det rammla in bättre tider, bästa tiden för kvalet blev 1:11.347.

Med den tiden blev man ordentligt taggad på race! Så en avkylande dusch för att sedan kränga däck och sätta på nya igen. Dock så fanns det bara soft däck kvar, vilka brukar ha en tendens att överhettas vid så hära höga temperaturer. Men det är bara till att hoppas...

Håller mig i skuggan fram till racet, min kvaltid har gett mig 12e ruta. Springer och häcklar hampus om att jag ska plocka han i starten och att han inte har en changs medans han kontrar och säger att han ska vara först in i första böj. Passar även på att häckla Thomas över min gratis öl, var nämligen så att vi hade slagit vad om att bästa kvaltid vinner en öl av den andre. Detta då innan thomas ska ut på sitt kval :D

Linar upp för race. När starten går så får jag till den helt okej, hade siktat på en lucka framförmig som jag tar mig genom. Plockar Hampus i starten som utlovat :D och är 4e hoj in i första böj. Målet var att ta starten som bra som det bara går och sedan försöka hålla de bakomvarande bakom så länge som det går eller så länge som däcken håller.

Efter ett varv försöker hampus bromsa sig om efter långrakan men icke sa nicke här ska du inte förbi. När han sedan kommer på 3e eller var det 4e varvet så hade jag möjlighet att stänga han men eftersom jag vet att han kör snabbare så tänkte jag ta rygg istället. Ligger som 5a till det 15e och sista varvet då jag blir ombromsad in mot första böj, som jag befarade hade bakdäcket tagit slut och jag kunde inte gå på lika hårt ut i depåböjjen som jag ville.

Försökte bromsa mig om igen in mot ejes men det höll på att gå dåligt, så jag lugnade mig och la mig bakom för att gå imål på en 6e plats... vill inte krasha igen! Känner mig hyffsat nöjd med placeringen men tiderna är jag ännumera nöjd med. Alla 15 varven låg mellan 1.11.9 och 1.11.2, i gassande sol. Hampus slutar på 2a plats så man får gratulera igen!

Kvällen avslutas som vanligt på resturang Södermark med grillat, potatisgratäng och en hel del öl eftersom man inte ska köra på söndag. Blir även en sväng i trubadurtältet och sedan en hel del eftersnack/öl i Tom Kent Racings depåtält.

Söndag: Pack/resedag. Söndagen tillbringas med att först bli av med baksmällan och sedan sitta på läktaren och hejja på. När Dako sen dyker upp från göteborg efter att ha sett iron maiden så lastar vi och börjar bege oss hemmåt. Vi har ju bara 14-15h i transvestiten framför oss.

Vi körde via västerås men strax utanför västerås blir vi stoppade av en kille som viftar mitt på vägen. Då stannar dako och vevar ner rutan, då skriker killen . MIN BIL BRINNER, MIN BIL BRINNER. Det går ganska fort att gå från slumrandes till klarvaken i en sån situation, kommer på att vi har pulersläckaren bak i bilen så den slits fram på en bråkdel av en sekund, hade fantomen varit där hade han blivit avundsjuk på hur snabb vi var. Vi lyckas iaf släcka branden i motorrummet och han var väldigt tacksam över det.

Förutom incidenten strax utanför västerås så var det inget spännande som hände på vägen hem, vi kom hem runt 09.00 på måndag morgon.
 
Last edited:
Regn verkar vara din melodi! Trist att du vurpade dock!

Nästa regnrace är det alltså en Pitebo på pallen? :tummenupp
 
Mycket bra skrivet o kört Tommy du kommer va livsfarlig nästa år.
huset är nu änligen klart så jag tar mig en stänkare o kollar lite sporthoj
vi ses nästa vecka på midlanda jag lämnar hondan hemma o kör superduke
får se om den klarar 59or :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top