Stordebutant NM - Gelleråsen 19-20e Juli
Dags för en liten racerapport efter bravaderna på gelleråsen.
Onsdag: Mek och packningsdag, började med att montera originalsystemet på hojjen då jag haft lite problem med ljudnivån med helsystemet. Efter ett tags skruvande så övergick vi till packning istället.
Dako (danne) skulle sammåka ner en bit i vårat avlånga land och hälsa på sina föräldrar i norrköping, så det gjorde resan aningen lindrigare. Eftersom Johan inte hade möjlighet att följa med hade jag annars fått köra ensammen hela vägen ner. Eftersom Dako kör med gathoj behövde han knappt nå saker med sig, var hur mycket plats som helst över i transiten.
Torsdag: Resdag, finns väll inte så mycket att skriva om egentligen. Vi körde bil i ca 13-14h. Det blev ett par stopp efter vägen och det första var i umeå för att lämna lite däck åt RJ, medans det andra blev på mittsverigebanan där de hade en bandag. Träffade Palmas som äntligen köpt hoj och dessutom en 1000cc gixxer!
Det roligaste var nog när vi kom fram till falun och kunde hälsa på lite banåkningsfolk. Vilket hus Peter Ilar och frugan hans har, samt vilket inbrottssäkert mc garage banåkningsgänget har fixat sig. Vi hade även turen att få hämta ut våra nya skinställ, såg riktigt fina ut!
Efter besöket i falun drog vi vidare mot insjön och övernattning hos olle och therese från banåkning.nu.
Fredag: Efter att ha snarkat ikapp med deras lilla vovve (ca 85kg...) var det avfärd karlskoga och gelleråsen.
Efter att ha dumpat Dako på vägen till karlskoga rullade jag in vid 12 tiden i depån, men ingen som man kände var där så jag ställde mig mitt i området. Måste alltid komma någon man känner, eller så får man lära känna några nya människor.
Sen var det den sedvanliga utlastningen för att kunna rymma luftmadrassen i transiten som skulle bli mitt boende för den kommande veckan.
Lördag: Kvaldag. Det är inte lätt att komma till en bana som man kört på länge och sedan gå ut och sätta en snabb tid direkt.
På första kvalet han vi köra ett varv sen är det en kille som krashar. Vi blir då ståendes i depån i 15 minuter innan vi får fara ut igen, jag hinner då inte mer än 2 varv innan jag får problem med att få i växlarna. Tittar ner på växelpetaren och ser att jag trampat av stången som sköter själva växlingarna. Så då körde jag runt på 5an i ett par varv för att vara säker på att ha fått fem ordentliga varv om det skulle hända nått inför andra kvalet. Lyckas sätta 1:14.005 med enbart 5ans växel, har aldrig kunnat hålla fullt ut ur ejes samt genom hårnålen förut...
Till andra kvalet har jag fixat växelstången men dock inte i rätt längd för quickshiftern så det får bli utan. Nu hittar man lite bättre runt banan men flytet finns inte riktigt där. Lyckas att få till 1:11.892. Det är en helt okej tid vilket ger mig 7e tid totalt, men eftersom vi kör stordebutant (r-600 och r-1000 blandat) i två kvalgrupper får jag 13e totala tid.
Kvällen ägnas åt att hitta nya och gammla bekanta samt surra hojåkning. Blir bland annat depågranne med Wille Schenning som kör sst 600. Krister Bohm aka. Trajjamannen har gått över till japs-4a och kör numera en 06as r6a, och som han har fått upp farten! Man blev duktigt ifrånkörd då han kvalade in på 1:10.932
Söndag: Racedag! Börjar på morgonen med att kränga av däcken men eftersom jag inte har dubbla fälgar och vädret verkar ovisst så får de ligga på sidan av hojjen inför racet. Jag verkligen hoppas på regn eftersom det gick riktigt bra på regnet i alastaro.
Stordebutanternas B final går av stapeln och det bokstavligt vräker ner, får fly från läktarn och gömma sig i mitt fina rusta/jula tält som även idag tar in vatten... Det börjar torka upp och regna lite för att torka upp och sedan regna lite till... extra fälgar SKA jag ha nästa år!
Racet närmar sig och det regnar YES!, på med regndäcken och göra allt iordning. Slutar att regna ganska lagom tills vi ska ut på banan men det är fortfarande ordentligt blött. Letar mig ut till min 13e startruta och gör provstarten, får till den hyggligt men bättre kan jag.
Lamporna tänds och där slocknar dem! Tar starten mycket bra, kör upp mig från 13e och är 2a! in i första böj. Folk verkar vara överförsiktiga med bromsningarna på regn, tar en hel klunga där... Efter ett varv så tycker jag ledaren kör duktigt sakta men jag avaktar lite, när vi är inne på andra varvet så kör jag om och ökar tempot en aning. Inte så att jag changsar utan jag tycker att jag har god säkerhetsmarginal.
Rookie som man är har man aldrig lett ett race förut och börjar känna sig sjukt jagad och stressad, tittar över axeln på 3e varvet när jag är på väg ut ur ejejs och ser att 2an är precis på väg in i ejes då. Ökar tempot en aning till men fortfarande så det finns mkt marginaler vill inte gå omkull...
På fjärde varvet lyckas jag bromsa alldeles för tidigt in mot första böj efter långrakan, vilket resulterar i att jag står still. Tänker att nu blir jag plockad på innern så istället skär jag kurvan aningen tidigare, vilket jag inte skulle gjort. Träffar den vita linjen med framhjulet och innan jag hinner tänka krash så sitter jag på asfalten med färdriktning mot sandfållan.
När jag ställt mig upp i sandfållan och insett att det är helkört då ser jag 2an eller nu han som leder vara på väg in i första böjjen. Jag låg alltså nästan hela rakan före och ändå gör jag en sån grönjävuls tabbe... Men får vara nöjd med tiderna iaf 1:18.880 på 3e varvet medans alla andra satte sina bästa tider på varv 9 och 10. Det torkade upp under hela racet och racets snabbaste tid blev 1:17.488.
Efter ett trasigt självförtroende blev det en öl och sedan sängen. Måste dock passa på att tacka Wille för lånet av däckkrängare och Rolle för assistansen! Samt hatten av för Cool Rilles regnkörning.
Nästa r-1000 race som går i regn, då ska jag stå högst upp på pallen!
Dags för en liten racerapport efter bravaderna på gelleråsen.
Onsdag: Mek och packningsdag, började med att montera originalsystemet på hojjen då jag haft lite problem med ljudnivån med helsystemet. Efter ett tags skruvande så övergick vi till packning istället.
Dako (danne) skulle sammåka ner en bit i vårat avlånga land och hälsa på sina föräldrar i norrköping, så det gjorde resan aningen lindrigare. Eftersom Johan inte hade möjlighet att följa med hade jag annars fått köra ensammen hela vägen ner. Eftersom Dako kör med gathoj behövde han knappt nå saker med sig, var hur mycket plats som helst över i transiten.
Torsdag: Resdag, finns väll inte så mycket att skriva om egentligen. Vi körde bil i ca 13-14h. Det blev ett par stopp efter vägen och det första var i umeå för att lämna lite däck åt RJ, medans det andra blev på mittsverigebanan där de hade en bandag. Träffade Palmas som äntligen köpt hoj och dessutom en 1000cc gixxer!
Det roligaste var nog när vi kom fram till falun och kunde hälsa på lite banåkningsfolk. Vilket hus Peter Ilar och frugan hans har, samt vilket inbrottssäkert mc garage banåkningsgänget har fixat sig. Vi hade även turen att få hämta ut våra nya skinställ, såg riktigt fina ut!
Efter besöket i falun drog vi vidare mot insjön och övernattning hos olle och therese från banåkning.nu.
Fredag: Efter att ha snarkat ikapp med deras lilla vovve (ca 85kg...) var det avfärd karlskoga och gelleråsen.
Efter att ha dumpat Dako på vägen till karlskoga rullade jag in vid 12 tiden i depån, men ingen som man kände var där så jag ställde mig mitt i området. Måste alltid komma någon man känner, eller så får man lära känna några nya människor.
Sen var det den sedvanliga utlastningen för att kunna rymma luftmadrassen i transiten som skulle bli mitt boende för den kommande veckan.
Lördag: Kvaldag. Det är inte lätt att komma till en bana som man kört på länge och sedan gå ut och sätta en snabb tid direkt.
På första kvalet han vi köra ett varv sen är det en kille som krashar. Vi blir då ståendes i depån i 15 minuter innan vi får fara ut igen, jag hinner då inte mer än 2 varv innan jag får problem med att få i växlarna. Tittar ner på växelpetaren och ser att jag trampat av stången som sköter själva växlingarna. Så då körde jag runt på 5an i ett par varv för att vara säker på att ha fått fem ordentliga varv om det skulle hända nått inför andra kvalet. Lyckas sätta 1:14.005 med enbart 5ans växel, har aldrig kunnat hålla fullt ut ur ejes samt genom hårnålen förut...
Till andra kvalet har jag fixat växelstången men dock inte i rätt längd för quickshiftern så det får bli utan. Nu hittar man lite bättre runt banan men flytet finns inte riktigt där. Lyckas att få till 1:11.892. Det är en helt okej tid vilket ger mig 7e tid totalt, men eftersom vi kör stordebutant (r-600 och r-1000 blandat) i två kvalgrupper får jag 13e totala tid.
Kvällen ägnas åt att hitta nya och gammla bekanta samt surra hojåkning. Blir bland annat depågranne med Wille Schenning som kör sst 600. Krister Bohm aka. Trajjamannen har gått över till japs-4a och kör numera en 06as r6a, och som han har fått upp farten! Man blev duktigt ifrånkörd då han kvalade in på 1:10.932
Söndag: Racedag! Börjar på morgonen med att kränga av däcken men eftersom jag inte har dubbla fälgar och vädret verkar ovisst så får de ligga på sidan av hojjen inför racet. Jag verkligen hoppas på regn eftersom det gick riktigt bra på regnet i alastaro.
Stordebutanternas B final går av stapeln och det bokstavligt vräker ner, får fly från läktarn och gömma sig i mitt fina rusta/jula tält som även idag tar in vatten... Det börjar torka upp och regna lite för att torka upp och sedan regna lite till... extra fälgar SKA jag ha nästa år!
Racet närmar sig och det regnar YES!, på med regndäcken och göra allt iordning. Slutar att regna ganska lagom tills vi ska ut på banan men det är fortfarande ordentligt blött. Letar mig ut till min 13e startruta och gör provstarten, får till den hyggligt men bättre kan jag.
Lamporna tänds och där slocknar dem! Tar starten mycket bra, kör upp mig från 13e och är 2a! in i första böj. Folk verkar vara överförsiktiga med bromsningarna på regn, tar en hel klunga där... Efter ett varv så tycker jag ledaren kör duktigt sakta men jag avaktar lite, när vi är inne på andra varvet så kör jag om och ökar tempot en aning. Inte så att jag changsar utan jag tycker att jag har god säkerhetsmarginal.
Rookie som man är har man aldrig lett ett race förut och börjar känna sig sjukt jagad och stressad, tittar över axeln på 3e varvet när jag är på väg ut ur ejejs och ser att 2an är precis på väg in i ejes då. Ökar tempot en aning till men fortfarande så det finns mkt marginaler vill inte gå omkull...
På fjärde varvet lyckas jag bromsa alldeles för tidigt in mot första böj efter långrakan, vilket resulterar i att jag står still. Tänker att nu blir jag plockad på innern så istället skär jag kurvan aningen tidigare, vilket jag inte skulle gjort. Träffar den vita linjen med framhjulet och innan jag hinner tänka krash så sitter jag på asfalten med färdriktning mot sandfållan.
När jag ställt mig upp i sandfållan och insett att det är helkört då ser jag 2an eller nu han som leder vara på väg in i första böjjen. Jag låg alltså nästan hela rakan före och ändå gör jag en sån grönjävuls tabbe... Men får vara nöjd med tiderna iaf 1:18.880 på 3e varvet medans alla andra satte sina bästa tider på varv 9 och 10. Det torkade upp under hela racet och racets snabbaste tid blev 1:17.488.
Efter ett trasigt självförtroende blev det en öl och sedan sängen. Måste dock passa på att tacka Wille för lånet av däckkrängare och Rolle för assistansen! Samt hatten av för Cool Rilles regnkörning.
Nästa r-1000 race som går i regn, då ska jag stå högst upp på pallen!
Last edited: