Pit-limiter!

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
.. eller vad det nu kallas för :)

Vart kan man köpa denna otroligt "onödiga" pryl?

Last edited:
PeppeBus.

Du kanske skulle fråga all dom förarna som kört Pro Superbike och tidigare 600vid STCC racen och då fått fortkörningsböter, hur "ONÖDIG" den prylen är.

PeppeBus.

Du kanske skulle fråga all dom förarna som kört Pro Superbike och tidigare 600vid STCC racen och då fått fortkörningsböter, hur "ONÖDIG" den prylen är.

Agree... 500 spänn i böter fick jag. Surt :(

ujujuj, man får akta sig för att skoja lite =)

Jag tror PeppeBus försökte skoja lite med epitetet "onödig". Han vill säkert veta var man kan köpa den. På riktigt.

Det är inget farligt att skoja lite, men om man ställer en seriös fråga behöver man inte spåra ur i första inlägget. Man kan lugna sej lite tills frågan är besvarad.

Självklart.

Last edited:
ujujuj, man får akta sig för att skoja lite =)

Jag tror PeppeBus försökte skoja lite med epitetet "onödig". Han vill säkert veta var man kan köpa den. På riktigt.

Det är inget farligt att skoja lite, men om man ställer en seriös fråga behöver man inte spåra ur i första inlägget. Man kan lugna sej lite tills frågan är besvarad.

Har precis köpt hoj och den har pit limiter, den var med kit kabel härvan och em pro ecu:n om jag inte har fattat allt fel:)

De flesta märken har det i sina kit-boxar, men e oftast dyra.
Jag TROR att det finns i PowerCommanders Tändningsboxar.

Har precis köpt hoj och den har pit limiter, den var med kit kabel härvan och em pro ecu:n om jag inte har fattat allt fel:)

Japp, det stämmer. Den funktionen sitter i Yoshi EM Pro ECU'n.
Den bryter tändningen på bestämda varvtal och växlar, går alltså i ditt fall att bestämma vilket varvtal på 1:ans växel den ska bryta och sen ett annat varvtal på 2:ans växel osv.
Tänk bara på att funktionen måste ändras beroende på drevningen för att stämma helt.

/Nitrous

Jo jag är serriös med min fråga :)

Så hur löser jag det smidigast. Jag har allt el original (nästan) Har en PCIII liggandes om det skulle behövas.

Sen Är Superligt som han är. Man vänjer sig efter ett tag :-)

Finns snart hos en mc-handlare nära dig... :tungan

Kan du säga vilken isf :-)

Last edited:
Ingen som vet var man kan få tag i denna mojängen? Har letat men inte hittat ngt.
Antagligen är den för dyr ändå ;-)

Kanske en dum fråga? men så helvétes nyfiken som man e va e detta? har lite på känn att de e som en adaptiv farthållare när man åker in mot depån? men va har de med ljudet o göra?? om man tycker motorbroms låter coolt kan man faktiskt växla ner ett par kugg själv?

edit. tror ja kom på vad de e hastighetsbegränsning i depån?! ok att den slutar tända på vissa varvtal, de e ju som en cdi box på nyare mopeder? ok att oscar tycker de e koolt då han kör honda sfx ;)

Last edited:
Det är väl inget annat än ett ställbart varvstopp...som du kan aktivera från styret när du kör in i depån.

Är det inte en ganska brutal misshandel att varvstoppsköra hojen sådär? Jag har för mig att det var uppe i en quick shifter-tråd för ett tag sen att det vänder lite för mycket saker i motorn och blir konstiga ryck å knyckar om man bryter tändningen. Men det kanske bara spelar roll vid det riktiga varvstoppet/ordentlig belastning?

Ett exempel på hur det kan låta med en sån pit limiter, för dom som undrar.

[YOUTUBE-ID]fgroafG9jNU&feature=related[/YOUTUBE-ID]

http://www.blocket.se/vi/12292157.htm?ca=2_s
Kan ju funka på äldre hojar, och det finns en variant för modernare tändsystem också.

En sån satte jag på grabbens A-traktor, tyvärr tyckte han att det var roligare att köra med den urkopplad, men lyckades koppla in han stannade för polisen.

Polisen hittade aldrig den fiffiga strömbrytaren, så dom körde runt runt på varstoppet och hoppades att boxen skulle brinna istället.

Köp kit härva och kit ECU så kommer pit limiter med... den ingår i kithärvan, alla fall till yamaha. Jag har länge velat ha en sådan. De e sjukt ballt men fyller faktiskt en bra funktion man slipper kolla på hastighetsmätaren hela tiden i depån.

De flesta märken har det i sina kit-boxar, men e oftast dyra.
Jag TROR att det finns i PowerCommanders Tändningsboxar.

Om du kan hitta till PC så säg gärna till vart jag hittar de? Motospeed e väl de som säljer PC i sverige? har inte sett att de har något sånt? fast jag kan ju ha fel..

Last edited:
Köp kit härva och kit ECU så kommer pit limiter med... den ingår i kithärvan, alla fall till yamaha. Jag har länge velat ha en sådan. De e sjukt ballt men fyller faktiskt en bra funktion man slipper kolla på hastighetsmätaren hela tiden i depån.

Om du kan hitta till PC så säg gärna till vart jag hittar de? Motospeed e väl de som säljer PC i sverige? har inte sett att de har något sånt? fast jag kan ju ha fel..

www.powercommander.com
http://www.powercommander.com/powercommander_iii_usb/powercommander_ignition_module.aspx

http://www.powercommander.com/powercommander_iii_usb/powercommander_multifunction_hub.aspx
Motospeed är generalagent.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...