Pirellislicks med tejp????

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag köpte slicks från 2olika ställen och bägge har betäckningen övertejpad med svart tejp, dvs. CS1 och SC0, den ena skulle skicka CS0 men under tejpen står det CS1. Är man blåst nu? Är det ngn form av andra sortering eller vad? Finns det olika färg, grön och blå med samma betäckning tex CS1?
Hoppas det finns ngn därute som kan reda ut begreppen. :confused:

SC0, SC1 och SC2 är hårdheten på däcken (gummiblandningen)
SC0=vet inte riktigt hårdheten, vit rand
SC1=supersoft, blå rand
SC2=soft, grön rand
Tror det är så.
//Ove

Verkar ju lite skumt att det är övertejpat men det är väl bättre att kontakta säljaren och kolla varför. I övrigt kommer nog SC1 att funka fin fint. SC0 kanske är i mjukaste laget för en R1000 hoj om du inte enbart skall ha dom för snabba kvalvarv.
"New Extrasoft Slick compound for cold circuit temperature sessions and qualifying laps."

Helt normalt med tejp :tummenupp

Mina Metzler slicks hade likadana, så jag blev lite misstänksam och kollade två år gamla rensport däck som åxo hade likadana

Misstänker att det är något skydd eller liknande, eller så jobbar ”fusk killen” på Pirelli & Metzler sedan flera år tillbaks :)

/Stefan

Last edited:
Insomnia skrev:
Verkar ju lite skumt att det är övertejpat men det är väl bättre att kontakta säljaren och kolla varför. I övrigt kommer nog SC1 att funka fin fint. SC0 kanske är i mjukaste laget för en R1000 hoj om du inte enbart skall ha dom för snabba kvalvarv.
"New Extrasoft Slick compound for cold circuit temperature sessions and qualifying laps."

Är det nytt för i år med 0, förra året hörde jag inte ngn snacka om annat än 1 och 2 ?
(Jag kör med 750 på bana)

Gixxer 1000 skrev:
Är det nytt för i år med 0, förra året hörde jag inte ngn snacka om annat än 1 och 2 ?
(Jag kör med 750 på bana)

Tror det skall vara nytt för i år. Pirelli har änligen lyckats uppdatera sin hemsida med årets nyheter. Inte en dag för tidigt.....
www.pirellimoto.com

Greven citerade en Öhlinstekniker som sagt att ju varmare väder desto mjukare däck kan man ha? Låter lite baklänges i mina öron, ngn som vet lite mer kring detta?

Gixxer 1000 skrev:
Greven citerade en Öhlinstekniker som sagt att ju varmare väder desto mjukare däck kan man ha? Låter lite baklänges i mina öron, ngn som vet lite mer kring detta?

Det är ganska fel, om det var generellt menat. Ett mjukt däck går varmare. Däckstempen bör ligga runt 75-80 grader.

/Joakim

Pålle skrev:
Det är ganska fel, om det var generellt menat. Ett mjukt däck går varmare. Däckstempen bör ligga runt 75-80 grader.

/Joakim

Greven höll med om att det lät tokigt när han först hörde det, men killen är -har varit med i GP sammanhang, och då blir det svårt att negligera.

tejpa på..

Gixxer 1000 skrev:
Jag köpte slicks från 2olika ställen och bägge har betäckningen övertejpad med svart tejp, dvs. CS1 och SC0, den ena skulle skicka CS0 men under tejpen står det CS1. Är man blåst nu? Är det ngn form av andra sortering eller vad? Finns det olika färg, grön och blå med samma betäckning tex CS1?
Hoppas det finns ngn därute som kan reda ut begreppen. :confused:

Tejpen är väl för att du inte ska skylta med vilken blandning du kör på...
Eftersom du är "snabbast" vill du ju inte att dina konkurenter ska spana in vilka däck du kör på...vad vet jag, men alla pirelli jag köpt har haft svart "tejp" över beteckningarna..

Gixxer 1000 skrev:
Greven höll med om att det lät tokigt när han först hörde det, men killen är -har varit med i GP sammanhang, och då blir det svårt att negligera.

Jag tycker det osar missförstånd lång väg.
Mjukare gummi går varmare och har kortare livslängd. Känn på ett regndäck det är extremt mjukt gummi och mycket riktigt går det inte att använda i torrföre då det överhettar.

Grevens källa kan kanske ha menat stomhårdheter, nu är jag inte direkt bevandrad i stommars konstruktion och dess åverkan på tempuppbyggnad men det är inte lika orimligt att en mjukare stomme skall användas vid högre temp.

Hampe #66 skrev:
Tejpen är väl för att du inte ska skylta med vilken blandning du kör på...
Eftersom du är "snabbast" vill du ju inte att dina konkurenter ska spana in vilka däck du kör på...vad vet jag, men alla pirelli jag köpt har haft svart "tejp" över beteckningarna..

Det var ju finurligt, har inte tänkt så..........

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back