Pirellis sortiment?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Har läst en hel del gammla trådar om Pirellis däck, men får ingen direkt klarhet i vilket däck jag ska ha? Hjälp? :rolleyes:

Däcket ska: *Vara ett Pirelli. *Hålla ca 500 mil. *Duga till sportig körning (kurvstabilitet, osv). *Troligtvis inga bankörningar, men det vet man aldrig.

Jag har inget effektmonster direkt, men som sagt var; Känsla och trygghet i kurvorna vill jag ha! Funderar på ett Diablo (inget corsa alltså), men frågan är hur många mil det håller?

Vore schysst om ni kunde dela med er av era erfarenheter av Pirelli däcken, trots att ämnet tas upp Ofta här på SH!

Last edited:
efter 1000mil tog mönstret slut på framdäcket.
Körde ganska hårt både på väg och några gånger på bana.
När man närmade sig "gränsen" så kunde man känna ett mindre "tuggande" och ett lätt glidande när man kom över den.

Bytte för en månad sen till Diablo då dom var billigare i inköp men de lär inte räcka lika länge...

valentinic skrev:
Däcket ska: *Vara ett Pirelli. *Hålla ca 500 mil. *Duga till sportig körning (kurvstabilitet, osv). *Troligtvis inga bankörningar, men det vet man aldrig.

Supercorsa gatversionen då. Håller 500 mil på pricken om du tar det lite lungt emellanåt. :)

Last edited:
Jåke skrev:
Diablo uppfyller kraven. Jag kom närmare 700 mil på samma bakdäck med min ZXR750, så 500 ska inte vara några problem för dig.

Låter som ett bra alternativ för nästa byte. Var kan man få tag på Pirelli till bra pris?

Billys MC i Askersund 0583-60080.

Supercorsa är overkill om du inte ska köra bana, satsa på diablo, får du fler mil + att det fungerar utmärkt till bandagar...

Efter ha avverkat två omgångar Bridgestone Bt 014 så bytte jag till Diablo.
Mycket nöjd med däckets egenskaper varav lite bana. Bakdäcket har nu 600 mil och håller ca 100-150 mil till och då pratar vi på en hoj som Hayabusan som är känd för att käka bakdäck (inga burnouts eller dragracingstarter).

WASP skrev:
Supercorsa är overkill om du inte ska köra bana, satsa på diablo, får du fler mil + att det fungerar utmärkt till bandagar...

"Overkill" är inte det lite overkill? Det sitter ju faktiskt Supercorsa som OEM på gathojar. :)

Låter som Diablo är rätt däck för mig! Ett sånt får det bli. :tummenupp

Kom gärna med fler erfarenheter av däcket! Alltid kul att veta om man köpt ett bra däck!

EDIT: Tack för alla svar :)

Last edited:
Corsa-däcken är inte så roliga när de kyls ner av regn :skrämd
men när det är torrt så är greppet oslagbart.

WASP skrev:

Jag köper mina däck av Folkesson till ett mycket förmånligt pris. Däcken är använda ca 10 varv på knutstorp och har "gjutskägget" kvar.

För mig håller dom ca 500 mil varav 100 mil på bana.
Nackdelen med däcken är att dom är luriga när det regnar, men på torr väg har jag inte testat ett bättre däck.

Jocke K skrev:
Nackdelen med däcken är att dom är luriga när det regnar, men på torr väg har jag inte testat ett bättre däck.
Räcker för att jag aldrig skulle köpa dem :död

Jocke K skrev:
Jag köper mina däck av Folkesson till ett mycket förmånligt pris. Däcken är använda ca 10 varv på knutstorp och har "gjutskägget" kvar.

För mig håller dom ca 500 mil varav 100 mil på bana.
Jag kör också med beg racedäck, men jag kör mycket bana och vill då ha ett däck som är bra till det. I det här fallet så var man ju ute efter ett landsvägsdäck och då kanske man prioriterar regnegenskaper och livslängd lite mer, menmen självklart är beg racedäck ett alternativ om man inte vill ha nya däck.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien