Pirelli supercorsa på motarden?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Hej!

Tänkte mest höra om det är nån annan som provat att köra på supercorsa
typ supersoft fram och medium bak på sin motard och lite synpunkter i sådant fall.

Körde på det på sporthojen och var jäkligt nöjd.
Mest gatkörning (ganska hård sådan) och lite banåkning körde jag då och det lär nog bli något liknande nu med.

Då min hoj är ganska tung ca 170kg (yamaha xt660x) och jag är ny på området "motard" så lär nog körstilen bli mera åt "knä ut" stilen än "sladd" stilen :)

Har fått bra pris (tror jag iaf) på supercorsa. 3500 fram/ bak monterat och balanserat.
Jämförde med däckonline och dom hamnar på ca 3400 för samma uppsättning plus ev frakt.

Kommentarer någon?

Är öppen för förslag angående andra däck, tex skurna slicks och gärna prisuppgifter på sådana däck.

Det finns visst ett Diablo som är specielt för Motard (HD RD någonting).

Har ett sådant bak på min ,hann iofs bara köra en 100 mil på det men det verkar funka bra.

Knä i backen är fel,fot fram skall det visst var om man kollar på proffsen.

Stoppsladd skrev:
Hej!

Tänkte mest höra om det är nån annan som provat att köra på supercorsa
typ supersoft fram och medium bak på sin motard och lite synpunkter i sådant fall.

Körde på det på sporthojen och var jäkligt nöjd.
Mest gatkörning (ganska hård sådan) och lite banåkning körde jag då och det lär nog bli något liknande nu med.

Då min hoj är ganska tung ca 170kg (yamaha xt660x) och jag är ny på området "motard" så lär nog körstilen bli mera åt "knä ut" stilen än "sladd" stilen :)

Har fått bra pris (tror jag iaf) på supercorsa. 3500 fram/ bak monterat och balanserat.
Jämförde med däckonline och dom hamnar på ca 3400 för samma uppsättning plus ev frakt.

Kommentarer någon?

Är öppen för förslag angående andra däck, tex skurna slicks och gärna prisuppgifter på sådana däck.
Mcdackonline´s priser är inkl. frakt! Så inget tillkommer där!

Långa farbron skrev:
Det finns visst ett Diablo som är specielt för Motard (HD RD någonting).

Har ett sådant bak på min ,hann iofs bara köra en 100 mil på det men det verkar funka bra.

Okej ska kolla upp det.

Fot fram och ställ i all ära men det är i dagsläget lite överkurs för mej iaf.

Rasorblade skrev:
Mcdackonline´s priser är inkl. frakt! Så inget tillkommer där!

Okej!
Men då får jag böta ungefär en 100kr för montering och balansering alltså enligt mitt pris så då kan det ju inte vara så dåligt pris :va

Hade rennsport(som ju e samma däck) på min gamla XR motard, det bet precis lika bra som på sporthojen tyckte jag, det lilla jag körde.

Långa farbron skrev:

Fot fram = korrekt!

Jag har som inte kört motard i nån "riktig" utsträckning, och gathoj är ojämförbart..

Jag kollar ju själv på motard och funderade på hur man "lär sig"..

Jag kom fram till följande:

Börja på grus. Allt är lättare om det släpper lätt (crossmerit :banana).

När det sitter flyttar man ut på hal, blöt asfalt.. Sen är det bara att kasta sig på nästa steg och brumma torrt!!! Wohoooo... :Bugar

Om "fot ut" så är det mkt mer naturligt med tanke på körställningen, och knät blir bara ett märkligt viftande... Sånt ger sig!

Knät i backen funkar ju mkt finare :hihi :hihi

brehas%20motard.jpg

Fot i backen... :tomten

R1Cross.jpg

:tungan :lol

Dawg skrev:
Fot fram = korrekt!

Jag kom fram till följande:

Börja på grus. Allt är lättare om det släpper lätt (crossmerit :banana).

När det sitter flyttar man ut på hal, blöt asfalt.. Sen är det bara att kasta sig på nästa steg och brumma torrt!!! Wohoooo... :Bugar

Om "fot ut" så är det mkt mer naturligt med tanke på körställningen, och knät blir bara ett märkligt viftande... Sånt ger sig!

Det är mycket lättare att åka med "motardsladd" när det är bra grepp. Torr varm asfalt och varma däck är bäst, då släpper det långsammare och det är lättare att ha kontroll på sladden. När det är regn släpper det för fort.

ceasar skrev:
Det är mycket lättare att åka med "motardsladd" när det är bra grepp. Torr varm asfalt och varma däck är bäst, då släpper det långsammare och det är lättare att ha kontroll på sladden. När det är regn släpper det för fort.

Alltså...

Med teoretisk kunskap så ifrågasätter jag det här ändå..

Att det släpper senare med bra fäste tvekar jag inte en sekund på, men det bör ju släppa hårdare.

Det är ju t.ex inga problem att ens köra R1a på sladd (veta) på lösare grus, släpper det däremot på asfalt så får man märkliga ryck och risk för highsiders mm när det hugger i igen. På löst underlag "hugger" det aldrig i, utan man får lika lugnt och långsamt tillbaka fästet.

Rent teoretiskt handlar det om driv och sidokraft kontra friktion. Ju lägre friktion (grus/blött) ju lägre hastighet krävs för släpp = positivt under inlärning. Ju lägre hastighet och friktion man dessutom har, ju större överskott på motor får man även, vilket även det bör vara önskvärt.

Vill någon förklara detta mer exakt sååå... förkovra mig!

Dawg skrev:
Alltså...

Med teoretisk kunskap så ifrågasätter jag det här ändå..

Att det släpper senare med bra fäste tvekar jag inte en sekund på, men det bör ju släppa hårdare.

Det är ju t.ex inga problem att ens köra R1a på sladd (veta) på lösare grus, släpper det däremot på asfalt så får man märkliga ryck och risk för highsiders mm när det hugger i igen. På löst underlag "hugger" det aldrig i, utan man får lika lugnt och långsamt tillbaka fästet.

Rent teoretiskt handlar det om driv och sidokraft kontra friktion. Ju lägre friktion (grus/blött) ju lägre hastighet krävs för släpp = positivt under inlärning. Ju lägre hastighet och friktion man dessutom har, ju större överskott på motor får man även, vilket även det bör vara önskvärt.

Vill någon förklara detta mer exakt sååå... förkovra mig!

Ett slicks släpper väldigt mjukt o kontrollerat från grymt grepp ut i sladd. Liksom därför man kör på det eftersom man hela tiden känner gränserna. "Normala" sportdäck släpper betydligt mer abrupt. Ett slicks vågar du verkligen utforska gränserna med. En väldig skillnad mot även fina sportdäck.

/Dave

Är det för dåligt grepp blir det liksom fel sladdteknik, då sladdar man för att det är halt. Genom att bromsa väldigt hårt med frambromsen, växla ner några växlar och tvinga hojen att vinkla sig får man en motardsladd, gör du det där greppet är dåligt åker du omkull.

Back