Pirelli slicks - blåaktiga på ena sidan

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Mina Pirelli slicks har fått en blå färgning på endast ena sidan, ser ut som att gummit har blödit något blått!
2 av 3 slicks jag har och som jag kört på ser ut på det sättet.
Någon som vet hur detta kommer sig? Är det normalt eller illa?
Anledning?

/Nitrous

Nitrous skrev:
Mina Pirelli slicks har fått en blå färgning på endast ena sidan, ser ut som att gummit har blödit något blått!
Anledning?

/Nitrous
Däcket har blivit överhettat du kan köra med det men du har tagit det bästa ur det redan

Alla slicks blå'nar efter ett tag, ingen fara alls med det. Inte sämre för att det blivit blått alls, givetvis är det sämre än ett nytt däck, men det är alla slitna slicks.
Har inget med tempen i däcken eller överhettning att göra alls.

oFFkeFF skrev:
Alla slicks blå'nar efter ett tag, ingen fara alls med det. Inte sämre för att det blivit blått alls, givetvis är det sämre än ett nytt däck, men det är alla slitna slicks.
Har inget med tempen i däcken eller överhettning att göra alls.

"Alla slicks"? Mina mönstrade D207or är också blåa om sidorna. Säker på att det inte har något med tempen att göra, eftersom det bevisligen inte är åldern.

Nitrous skrev:
Anledning?

/Nitrous
Jag har samma fenomen och jag vill hävda att det är när däcken blir utsatta för solljus(UV-strålning).
/Roberth

jP skrev:
"Alla slicks"? Mina mönstrade D207or är också blåa om sidorna. Säker på att det inte har något med tempen att göra, eftersom det bevisligen inte är åldern.

Iofs har det med "temp" att göra, de utsöndrar någon kemikalie när de lagras en tid efter att ha vart uppe i arbetstemp, som gör att de får lite blåaktig färg.
Men inget med överhettning att göra.
Men ingen fara som sagt, och är detsamma med vanliga "gat-rejs-däck" också.

jP skrev:

Har för mig att det är så att däcken "blöder" lite olja, därför blir de blå, det försvinner efter ett par varv och sedan är de lika bra som sist du körde med dem.

Lyssna inte på alla nötter som inget vet! Att de inte kan hålla tyst om sin ovetskap och dumhet!! :D

Att däcken blir blåa beror på att ozonet påverkar gummit och inget annat. Att vissa får det och inte andra beror förmodligen (då jag har för mig att Kisa eller jag var "lätt påverkade" av Mikes öltält när vi pratade om detta för många år sen) på hur snabbt man sliter däcket och hur snabbt gummit blir utsatt för/släpper ifrån sig ozon.

/Micke

Nitrous skrev:
Anledning?

/Nitrous

Att man får ett blått däck betyder att du blivit varvad :tungan

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...