Pirelli Diablo

Jovars.

Det är helt ok däck. Jag kör på såna nu.

Tyvärr har jag inte riktigt haft möjlighet att testa däcken ordentligt men det har varit jäkligt bra grepp på torr asfalt. Dom gånger det har släppt har jag fått provocera hojen ganska bra. Släppen har dock varit ganska plötsliga när dom varit varma men på morgonen när dom är kalla har det varit ganska snälla släpp som gått att parera mjukt och fint.

På lös grusväg var dom totalt odugliga men det kanske inte är relevant...

Våtgreppet har tyvärr inte imponerat. Metzeler Sportec M1 (mitt favvodäck än så länge) är väldigt mycket bättre på våt asfalt men tar oxå slut lite fortare.

Livslängden på diablo är ok. Varken mer eller mindre. Då är mina referenser Sportec M1 som höll typ 300 mil och det tycker jag är lite för lite i livslängd på gata.

Kör man mycke kurviga vägar och inte bara på bakhjulet i stan får man nog ut 500 mil ur ett diablo.

Naturligtvis är ovanstående baserat på MIN körning och jag kör inte som en tok. Jag är ganska medelmåttig tror jag.

Nästa uppsättning däck för min del kommer nog bli nån 2ct-variant. Ett sånt som är hårdare i mitten och mjukare på kanterna. Detta för att jag de senaste 100 milen nästan bara kört i stan och sånt och då plattas ett diablo till på mitten ganska bra.

Usch vilket långt inlägg jag hade ork för så här tidigt. Utan kaffe i kroppen dessutom... Nu ska jag skjuta upp lite koffein och mysa med mina morgonknäckemackor....

/Lucky9

Finns det flera varianter av Diablo? På min nyinköpta R1:a sitter det i alla fall Diablo-däck, samma typ som hojen såldes med enligt säljaren. Jag har kört med Pilot Power tidigare, och har upptäckt att det verkar vara lite svårare att få värme i Diablo på gatan. Hur skulle ni ranka Diablo gentemot Pilot Power? Mer eller mindre lämpade för bankörning?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN