Pipercross eller BMC filter vid mappning med PC5?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag tänkte installera PC5 och mappa min B-King. Idag har jag Yoshimura trioval dubbla kolfiber dämpare. Jag fick med två st luftfilter med hojen. Ett Pipercross och ett BMC-filter . Min fråga är nu, vilket luftfilter bör jag använda vid mappningen? Det verkar som att BMC-filtret är ett standard-filter och inget sportfilter. Det heter BMC FM530/04 och på deras hemsida står det """The panel / cylindrical air filter is commonly referred to as "replacement air filter". It is installed in the vehicle's original airbox to replace the OEM air filter. """

http://www.bmcairfilters.com/eng/standard-bike-filters/fm530-04/709/art

Pipercross:
http://www.pipercross.net/pipercross-moulded-performance-panel-mpx143_p24038766.htm

Vilket filter ska jag använda tycker ni? Är det så att tex KN-filter är bättre så får jag köpa ett sånt, men jag vill inte samla massa filter på hög bara. :confused:

20160626_163732.jpg

Jag skulle valt pipercross tack vare större filterarea. Även BMC filtret är säkert bra och båda är ju tvättbara. Skulle inte köpt ett K&N också för att prova.

Jag skulle valt pipercross tack vare större filterarea. Även BMC filtret är säkert bra och båda är ju tvättbara. Skulle inte köpt ett K&N också för att prova.

Ok tack! Vet nån ifall BMC-filtret är ett sportfilter eller motsvarar det originalfiltret, är inte hundra på vad som menas i beskrivningen för jag vill ju ha ett sportfilter, skulle vara intressant att veta. Nån tyckte att skumgummifilter inte var någon höjdare men Pipercross är vad jag förstått ett kvalitetsfilter, de är ju inte billiga heller så jag är också inne på att köra på Pipercross-filtret.

Pipercross brukar kunna finnas i två utföranden. Ett standard och ett för rejs som inte filterar lika bra men har bättre flöde. Jag skulle välja Pipercross STD eller BMC framför K/N.

Pipercross brukar kunna finnas i två utföranden. Ett standard och ett för rejs som inte filterar lika bra men har bättre flöde. Jag skulle välja Pipercross STD eller BMC framför K/N.

Ok, vet du om det jag har på bilden är standard eller? Det som gjorde mig lite osäker gällande Pipercross var att det lät negativt att ha skumgummifilter när jag pratade med en förra veckan, men Pipercross är ju inget 49:- Biltema filter om man säger så. :yoparty

Skumgummifilter är helt OK. Det är inte gamla tvättsvampar eller soffstoppningar utan designade för sitt ändamål. Kan inte se på bilden om det är ett STD eller race. Jag köpte ett standard till min Gixxer 1000 och kommer inte ihåg om det gick att se någon skillnad i deras katalog.

Edit, kom ihåg fel. Det var till Busa 08an jag köpte och till den finns det två varianter. Men det ser inte ut att finnas två varianter till Gixxer 1000 gen. 1.

Nu blev det i alla fall lättare för dig :)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...